Jag spelade väl triologin med brorsan när jag var tio, så jag kommer knappt ihåg vad den handlade om. Vi har börjat spela Döda skogen, men knappt kommit någonvart. Med andra ord så kommer mina råd vara rent allmänna.
Fokusera mycket på det episka. Jag vet inte om du har fått tag på mina spelledarartiklar som ska komma till Saga, men där har jag förslag på regeländringar för att spela matinéstrider.
Testa olika berättarstilar. Tänk igenom vad som skulle vara häftigt och saker som kan inträffa och släng in det när spelarna kommer dit. Här är några saker som du kan leka med, rent berättarmässigt.
- Du beskriver inte objektivt utan rollpersonerna följs av en berättarröst som beskriver deras handlingar. Tänk dig den berättarröster i filmer som i scenbyte kan förklara saker, tankar och i vissa fall vad som ska hända eller vilka konsekvenser som rollpersonernas agerande kommer att mynna ut i.
- Berättarröster kan du också experimentera med genom att visa upp rollpersonerna utifrån ett annat perspektiv. Det kan vara träden som uppfattar dem, småfåglarna, bäckanden, vinden (kallas också att "göra en Robert Jordan") med mera.
- Sceninramning. Testa hur det är att skippa resandet och istället börja beskriv direkt när de kommer till ett ställe. Det här kan du använda för att, i början av spelmötet, direkt slänga in rollpersonerna i en handlng. In media res.
- Mellanscener där spelarna får bevittna "den andra sidan". Det kan vara när det kommer till att få de att inse en större del av handlingen, typ vem som är ledaren i en orchflock, varför en viss byggnad har blivit byggd med mera.
- Fundera ut stämningar och beskriv utifrån den tanken. Ta gärna dystra stämningar osm svält, tomhet, smuts, torka, förfall med mera. Med detta kan du också påvisa motsatser och hopp. I den dystra skogen finner de grottan som de var ute efter och på något sätt så känns grottan trygg mot skogens omvälvnad, trots allt som kan finnas i grottan.
- Att tänka ut saker i förväg som kan vara häftiga är en rejäl stämningshöjare när det kommer till strid, där du kan presentera annorlunda stridstekniker. Framföralt om rollpersonernas motståndare använder miljön i största möjliga mån.
/Han som undrar hur folk kommer att klara sig, för man blir rätt kass i Saga