Hej alla!
Jag har precis skissat ned mitt första äventyr jag tänkt spelleda för helt nya spelare (hjältarnas tid)
Jag skulle vilja ha lite tips eller kommentarer på mitt äventyr.
Det är till Hjältarnas tid äventyret är tänkt. och för att förtydliga valutan i spelet (belöningen 2000 silvermynt) är tänkt att delas på. jag räknar med 4 spelare 500 silver var. det är ungefär vad en häst är värd. alltså inte särskilt mycket. men det är deras första äventyr och jag vill inte berika dom oerhört på första äventyret.
Jag tycker själv jag lämnat rätt mycket utrymme för spelarna att påverka äventyret. för jag vill hålla det rätt fritt.
äventyret är tänkt att hålla ca 2-3 timmar.
Fettext läser jag högt för spelarna
Kursiv är stöd anteckningar för mig som spelledare
Det sagt här kommer äventyret snälla ge mig konstruktiv kritik så det kan bli bättre!
Varning för textvägg
Kung Vallmos förlorade son:
Isiga Bävern:
Ni befinner er på värdshuset isiga bävern.
Ni är äventyrare och känner varandra sen tidigare och har stannat till här för att släcka törsten.
Ägaren heter Majros.
Majros har inga vakter men istället har hon 3 stora dresserade vargar bakom disken.
Värdshuset är fullt av liv och det verkar vara populärt att tävla i ölhävning.
Under tiden ni suttit och konverserat har ni hört det viskas om att kung Vallmos son har blivit kidnappad. Ni hörde även att han har utlyst en belöning till dem som kan hitta Valdemar (sonen). 2000 silvermynt.
I krogens ena hörn sitter en okänd dvärg och dricker en öl för sig själv. Han har luvan uppdragen så ni kan inte se hans ansikte.
dvärgen heter Gaston(s71) och är en stigfinnare. Han har information om en person som kan veta vart Valdemar finns. Gaston är inte överdrivet intresserad av att prata. Men han gillar att dricka.
Informationen tar er till värdshuset ”Menlösa Kråkan” där dottern till en rik adelsman gömmer sig.
Ni ska mötta kvinnan som heter Kristina Vargdotter och är dotter till Benke Vargdotter. Det är en adelssläkt som har haft kontakt med Valdemar
Kristina är väldigt försiktig och det kommer ta lite ansträngning för att vinna hennes förtroende.
(Misslyckas dem har Kristina ett brev från Valdemar på sig)
På Menlösa Kråkan är det fult ståhej (Gaston vägrar gå in om han är med). Redan när ni öppnat dörren kommer ni mötas av en flygande dvärg som brakar in i ett bord.
Det är nämligen populärt med dvärgkastning (finns en dvärg i sällskapet kommer denne bli ofrivilligt kastad)
Kristina har information om Valdemar.
Informationen är att Valdemar har blivit bortförd utav Gråtroll(s74) till en borg bredvid Isiga bergen. På väg till isiga bergen
Isiga bergen ligger på en ö västerut om Menlösa kråkan. Att resa dit kommer innebära att ni måste få tag i ett fartyg som kan transportera er över (10s /spelare). Resan kommer ta ca 5 dagar (beräkna färdkost) Det finns en hamn i byn.
På ön vid Isiga bergen:
Det är dimmigt när ni går i land. Ni kan se borgens siluett från strandkanten.
Det är kallt och det kommer rök från era andetag.
När dom kommer fram mot borgen kommer dom höra Gråtroll prata svartna.
Någonstans kring borgen kommer dom möta på Gråtrollen (beskriv dom)
Valdemar: STOPP ni kan inte vinna denna strid. I vilket syfte har ni kommit hit?
Valdemar är en lång muskulös han har onaturliga naglar och mycket kroppsbehåring. Ögonbrynen är hopväxta och hans ögonfärg verkar nästan vara svart.
Beroende på spelarnas val (följa honom eller ej) kommer spelarna antingen
Gråtrollen flyr sin kos när Valdemar ger ifrån sig ett vrål. Hans kropp börjar ryka och växa. Ni ser hur det växer ut långa klor och håret på hela kroppen växer sig till en tjockpäls. Han ger ifrån sig ett YL och går till anfall.
Fenrisyngeln faller till marken. Ni ser hur kroppen krymper ihop all päls faller av och kvar ligger Valdemar död.
Valdemar är naken och har inget på kroppen. Men i borgen hittar ni en kista (slå 2 slag för skattetabell 4) i den ligger även 2000 silvermynt. Äventyret är nu slut.
Jag har precis skissat ned mitt första äventyr jag tänkt spelleda för helt nya spelare (hjältarnas tid)
Jag skulle vilja ha lite tips eller kommentarer på mitt äventyr.
Det är till Hjältarnas tid äventyret är tänkt. och för att förtydliga valutan i spelet (belöningen 2000 silvermynt) är tänkt att delas på. jag räknar med 4 spelare 500 silver var. det är ungefär vad en häst är värd. alltså inte särskilt mycket. men det är deras första äventyr och jag vill inte berika dom oerhört på första äventyret.
Jag tycker själv jag lämnat rätt mycket utrymme för spelarna att påverka äventyret. för jag vill hålla det rätt fritt.
äventyret är tänkt att hålla ca 2-3 timmar.
Fettext läser jag högt för spelarna
Kursiv är stöd anteckningar för mig som spelledare
Det sagt här kommer äventyret snälla ge mig konstruktiv kritik så det kan bli bättre!
Varning för textvägg
Kung Vallmos förlorade son:
Isiga Bävern:
Ni befinner er på värdshuset isiga bävern.
Ni är äventyrare och känner varandra sen tidigare och har stannat till här för att släcka törsten.
Ägaren heter Majros.
Majros har inga vakter men istället har hon 3 stora dresserade vargar bakom disken.
Värdshuset är fullt av liv och det verkar vara populärt att tävla i ölhävning.
Under tiden ni suttit och konverserat har ni hört det viskas om att kung Vallmos son har blivit kidnappad. Ni hörde även att han har utlyst en belöning till dem som kan hitta Valdemar (sonen). 2000 silvermynt.
I krogens ena hörn sitter en okänd dvärg och dricker en öl för sig själv. Han har luvan uppdragen så ni kan inte se hans ansikte.
dvärgen heter Gaston(s71) och är en stigfinnare. Han har information om en person som kan veta vart Valdemar finns. Gaston är inte överdrivet intresserad av att prata. Men han gillar att dricka.
- Slå honom i ölhävning
- Hyr honom som vägvisare (50 silvermynt eller likvärdigt byte)
- Köpinformationen / markera på eran karta (25 silvermynt)
Informationen tar er till värdshuset ”Menlösa Kråkan” där dottern till en rik adelsman gömmer sig.
Ni ska mötta kvinnan som heter Kristina Vargdotter och är dotter till Benke Vargdotter. Det är en adelssläkt som har haft kontakt med Valdemar
Kristina är väldigt försiktig och det kommer ta lite ansträngning för att vinna hennes förtroende.
(Misslyckas dem har Kristina ett brev från Valdemar på sig)
På Menlösa Kråkan är det fult ståhej (Gaston vägrar gå in om han är med). Redan när ni öppnat dörren kommer ni mötas av en flygande dvärg som brakar in i ett bord.
Det är nämligen populärt med dvärgkastning (finns en dvärg i sällskapet kommer denne bli ofrivilligt kastad)
Kristina har information om Valdemar.
Informationen är att Valdemar har blivit bortförd utav Gråtroll(s74) till en borg bredvid Isiga bergen. På väg till isiga bergen
Isiga bergen ligger på en ö västerut om Menlösa kråkan. Att resa dit kommer innebära att ni måste få tag i ett fartyg som kan transportera er över (10s /spelare). Resan kommer ta ca 5 dagar (beräkna färdkost) Det finns en hamn i byn.
På ön vid Isiga bergen:
Det är dimmigt när ni går i land. Ni kan se borgens siluett från strandkanten.
Det är kallt och det kommer rök från era andetag.
När dom kommer fram mot borgen kommer dom höra Gråtroll prata svartna.
Någonstans kring borgen kommer dom möta på Gråtrollen (beskriv dom)
- 4 gråtroll
- 1 Gråtrolls-Härjare
- 1 Gråtrolls-Besvärjare
Valdemar: STOPP ni kan inte vinna denna strid. I vilket syfte har ni kommit hit?
Valdemar är en lång muskulös han har onaturliga naglar och mycket kroppsbehåring. Ögonbrynen är hopväxta och hans ögonfärg verkar nästan vara svart.
Beroende på spelarnas val (följa honom eller ej) kommer spelarna antingen
- Hamna i fängelsehålan och måste fly (flyr dom kommer dom bli jagade av Fenrisyngeln)
- Slåss mot Valdemar (gråtrollen flyr fältet så enbart Valdemar)
- Ta emot Valdemars förslag på 1500 silver och resa tillbaka som om inget har hänt
Gråtrollen flyr sin kos när Valdemar ger ifrån sig ett vrål. Hans kropp börjar ryka och växa. Ni ser hur det växer ut långa klor och håret på hela kroppen växer sig till en tjockpäls. Han ger ifrån sig ett YL och går till anfall.
Fenrisyngeln faller till marken. Ni ser hur kroppen krymper ihop all päls faller av och kvar ligger Valdemar död.
Valdemar är naken och har inget på kroppen. Men i borgen hittar ni en kista (slå 2 slag för skattetabell 4) i den ligger även 2000 silvermynt. Äventyret är nu slut.