Nekromanti vill ha...

Sheneya

Veteran
:gremconfused: [color:\\"red\\"] [/color] Jag har funderat ett tag på att köpa ett EoN rollspel. Jag är typ halft nybörjare och har aldrig varit (seriös) RL..
De flesta säger att Eon är krongligt för nybörjare, att det är mycket tabeller och annat. Finns någon som har varit i samma sits? Jag gillar "Demonen" utav Andreas Roman och den världen det helautspelar sig i.
Räcker det att köpa en sådan där eon box med bok och tärningar (och allt det andra som följer med)? Eller ska man köpa massa andra saker?

//Sheneya

Faralor

Veteran
det är klart att du klarar dig med eon(2) boxen det var väll så de flesta av oss började med eon sen om man vill eller bör köpa mera moduler beror ju på hur mycket info o annat lull lull du vill ha.

vad gäller eons nybörjarvänlighet så är den väll inte så himla vänlig mot nybörjare men du har som jag ser har du spelat d&d så skulle nog inte klassa dig som total nybörjare det tog mig ett tag o komma in i hur eon fungerar.

Om man gillar att pilla med detaljer så är Eon rätt spel. Jag minns första gången jag bläddrade igenom regelboken, satt och skrattade åt mängden regler, åt att de verkade ha gjort regler för så mycket onödiga saker.
Nuförtiden känns Eon bra, men vi har också ändrat på hälften av reglerna (känns det som)...

Jag ska berätta en liten historia från senast vi spelade, som visar vad som är bra med detalj i en strid.

Vår minsta kamrat (den vansinniga misslan, om någon minns den) går genom staden. Den är full med rånare, men han går ändå ensam. Han blir förstås påhoppad av två stöddiga rånare med klubbor. De ställer sig ivägen och skrattar åt den lilla misslan, den har ju ett svärd med sig. De skrattat hjärtligt och hånar honom en del. Misslan svarar med: gå iväg så behöver jag inte döda er. (ja, han är en kaxig jävel).
Till slut kommer en av skurkarna fram för att slå till honom. Misslan vinner initiativet, gör två anfall, första blir perfekt och träffar halsen, sliter upp artären, det andra blir perfekt och träffar vänster underarm och hugger av den!
Den andra skurken sprang iväg.
I ett system utan detaljer hade det här aldrig blivit så coolt som det var, att han fick just artären, och en avhuggen arm.

Vi skrattade gott och länge åt den här episoden.... :gremlaugh:

Eon är nybörjarvänligt!

Jag vill krossa myten om att Eon inte skulle vara nybörjarvänligt! Iaf så tycker jag att det är det. Jag antar att du vet om hur man spelar rollspel, har för mig att det finns ett litet spelexempel i slutet på alla Eonromaner. Följ reglerna för karaktärsskapning, inget krångel där (möjligtvis om du spelar magiker eller präst), det är bara att följa instruktionerna. Sedan är det bara att köra igång!

Det som jag iaf tycker är jobbigt med Eon är strider. Det tar alldeles för långt tid för att det inte ska sumpa den sköna stämningen man får till innan striden. Särskilt jobbigt är det om man är duktig krigare och kanske kommer upp i en 6-7 Obt6:or, just för att man måste hålla på att slå om. Så när ni börjar: kör inte med några frivilliga regler, det blir kluddigt, och tar för mycket tid. Ett alternativ till de alldeles för långa striderna är att man lägger in skadan direkt på T, S och BT, istället för att slå träffområde och kolla tabeller osv. Detta brukar jag göra på RP:s motståndare om dom är oviktiga.

Aja, angående modulerna: Du behöver Regelboken, helst andra upplagan, alltså Eon II. Du behöver även några t6:or samt ett par t10:or, plus rollformulär och anteckningsblock. Mer än så behöer du faktiskt inte! Men i regelboken står tyvärr bara en halv sida om världen Mundana, som Eon utspelar sig i. Därför är det klokt att köpa Mundana, eller Geografica mundana. Sen så kan du köpa moduler efter hur du vill utveckla spelandet, och vilka du tycker verkar intressanta. Jag avråder dig dock från att köpa Spelarens handbok, då nästan alla tycker att den är dålig och onödig, vilket jag inte ställer mig emot. Ha det så kul!

Mvh Victor Palm

walium

Ganska töntig, faktiskt
Nja...

Jag tycker inte att Eon är särskilt nybörjarvänligt. Men är man bara tillräckligt motiverad så går det säkert att ha roligt med det trots de många reglerna. Det verkar som om det är världen som du är mest fascinerad av. Därför kan det vara bra att veta att regelboken trots sin imponerande tjocklek inte innehåller särskilt mycket användbar information om världen där det hela utspelar sig.

Om du vill så kan du ju börja med att köpa Geografica Mundana som är en världsmodul till Eon. Där står det väldigt mycket om de olika länderna. Därefter kan det vara läge att även köpa till monstermodulen eftersom inte heller några monster beskrivs i grundreglerna. Det ska komma en ny monstermodul runt den 5:e september om jag inte minns fel.

Summa sumarum, om det är världen Mundana som du är ute efter att spela i så räcker det alltså inte med att bara köpa grundregelboken och några tärningar.

Vad är det som har fått dig att börja fundera på att spela just Eon?

Winroth_UBBT

Veteran
Eon II boxen!

Köp Eon II boxen. Då får du med ett äventyr och alla tärningar som du behöver, vilket kan underlätta i början. (Jag tycker att det fungerar bäst om alla spelarna har en egen uppsättning tärningar.)

Som rollspel betraktat så är Eon II inte speciellt komplicerat, jag skulle i stället vilja säga att det är mycket enkelt. De flesta rollspel som jag har spelat har varit mycket krångligare. Eon är definitivt det rollspel som jag snabbast kom in i.

Det som många uppfattar som bökigt i Eon är striderna. Men skippa de frivilliga reglerna och kopiera ut skadetabellerna på lösa blad och ger en kopia till varje spelare så blir striderna mycket enklare.

Innan ni börjar med äventyret, provspela en strid så att alla får känna på och prova lite innan ni börjar spela på allvar. Detta gör att det är enklare att håll farten uppe när ni väl börjar spela.

Det finns även flera tips här på forumet hur man kan snabba upp striderna genom att skippa skadetabellerna eller så kan man använda något data stöd (jag känner till två stycken). Min spelgrupp använder sig av ett dataprogram som jag har tagit fram, det skar ned den tid som våra strider tog med minst 75%. Nackdelen är att man måste ha en dator vid spelbordet, hälst en bärbar som inte väsnas.

Big Marco

Läskig
Re: En konstruktörs kommentar

Detta inlägg bör väl ses som partiskt eftersom jag är en av huvudförfattarna bakom Eon, men jag försöker hålla det så objektivt jag kan. =)

Eon är ett spel där det finns mycket regler i grundregelboken. Det var också tanken med att ha en grundregelbok - att ha reglerna däri. Dessa regler är dock gjorda efter en klar och konkret filosofi och idé, vilket gör att man förstår hela regelbasen på ett par minuter - vilket inte är speciellt mycket, eller hur? Dessutom är det stora flertalet regler tydligt markerade som "Frivilliga", vilket innebär att de inte alls behövs egentligen, om man inte speciellt efterfrågar simulering av just den situationen.

Många tar upp att Eons stridssystem skulle vara tungrott - själv hävdar jag motsatsen - den grundläggande striden i Eon är bland det enklaste jag känner till, och ryms på ca sex sidor. Skadesystemet är lite trögare (och slafsigare, då man får fram rätt grisiga effekter av att bli skadad), men är uppsnabbat i Eon II (i Eon v1 var det som en räkneövning - brrr). Dessutom finns det alternativa skadesystem presenterade både i detta forum, på fan-sites eller i tilläggsböcker till Eon, speciellt i Monster i Mundana.

Sammanfattningsvis hävdar jag att Eon är nybörjarvänligt, så till vida att regelsystemet är konsekvent använt, lättfattligt och logiskt - utan många specialfall eller undantag. Det som kan vara avskräckande kan vara det reella antalet sidor - Eon II är 320 sidor, vilket givetvis kan avskräcka. Men det är inget krav alls att man behöver läsa eller kunna alla sidorna för att börja spela och ha roligt.

Sheneya

Veteran
Re: Nja...

"Vad är det som har fått dig att börja fundera på att spela just Eon? "

Tjaa.... lite trött på D&D och Andreas Romans noveller är bra. Gillar världen och sådär. Vet liksom inte om så många fler.

Sheneya

Veteran
Okay.
vad kul att man inte kallas total nybörjare *stolt*
Tjaa, man lär sig nog med tiden om eon är lite svårt.