Den stora skillnaden är att ett schackbräde med pjäser inte lämnar något utrymme för tolkning. För att knyta an till tidigare exempel i den här tråden så finns det inget tolkningsutrymme i TP heller, åtminstone inte i de versioner jag spelat. Står det "Vem vann varpa-SM 1952?" på kortet kan jag inte fått rätt om jag svarar med OS-guldmedaljören i diskus vid senaste OS, även om det finns vissa likheter mellan föremålen som kastas och valören på medaljen är densamma.
Men det finns heller inget utrymme för tolkning om SL bestämt vem som är mördaren. Då är det ju den personen som är mördaren. I spelvärlden. Om vi nu överhuvudtaget ska tänka oss, medan vi spelar, att spelvärlden "finns" i någon meningsfull betydelse.
På samma sätt som Palmeutredningen hade en massa fantasifulla idéer om vem som utförde mordet, så betyder ju inte det att de
har rätt i förhållande till vad som faktiskt gäller i verkligheten bara för att deras teori täcker alla bevis så att säga. Vem som faktiskt mördade Palme är redan bestämt. Någon gjorde det, och vem det var kommer inte att ändras i efterhand.
Om rollspel handlar om att gissa sig till vad SL och/eller äventyrsskaparen tänkt sig, blir det omöjligt att få rätt för den som tänker i andra banor.
Ja, det blir möjligt att ha fel, det stämmer. Och tänker man fel så får man fel. Kan man inte få fel så kan man heller aldrig vara riktigt nöjd med att ha fått rätt – för det spelade ingen roll. Vad man än hittade på som var tillräckligt bra blev "rätt".
Hade spelarna hittat på något helt utanför det som framkommit i spel - att en rymdvarelse kom till deras rollperson i drömmen mellan två spelpass och berättade vem mördaren var - då hade det varit en annan sak. Men så som spelet utvecklat sig så finns det inte bara ett svar utan flera möjliga. Varför måste man då landa i det som SL bestämde i början av äventyret? Om spelarna hittar en logisk lucka som gör att det faktiskt inte kan vara bagaren som utförde dådet, är det ändå bagaren för "det har SL bestämt"?
Fast det finns inte "flera möjliga" om vi inte spelar med någon form av postmodern samberättarlogik. I spelvärlden, den som existerar utanför rollpersonerna, den måste på något sätt ligga fast. Om det överhuvudtaget ska vara meningsfullt att försöka utröna vem mördaren är så måste det finnas en mördare och det måste gå att både lyckas och misslyckas med att utröna det.
Det är klart man kan ha en annan utmaning än "räkna ut vem mördaren är". Att till exempel ha utmaningen "spåna ihop en teori som SL tycker är tillräckligt bra" är ju fullt möjligt. Men det är en annan utmaning, än att försöka utröna hur det faktiskt förhåller sig i spelvärlden.
Om jag håller fram en svart låda med hål i och låter dig stoppa in handen och känna efter vad som finns däri, så ändras ju inte vad som finns däri bara för att jag tycker att din gissning är "minst lika rimlig" som det som faktiskt finns däri. Och det skulle vara en helt annan sorts utmaning för dig än att försöka gissa dig till vad som
faktiskt finns i lådan. Klart du kan misslyckas, om du tänker fel. Det är det som är utmaningen.