Nekromanti Vill veta mer om DoD6!

Havoc

Swordsman
Tjena!

Jag skulle vilja veta mer om Senaste versionen av DoD.

Vad är skillnader/likheter med tidigare versioner?
Hur fungerar yrkesnivåsystemet (är det som "levels")?
Hur fungerar stridssystemet och Magisystemet?
Hur lämpar det sig för yngre och oerfarna spelare?
Någonting annat som är karaktäristiskt?

Jag funderar nämligen att köpa det till min yngre bror (13 år) som nästan inte har någon erfarenhet av rollspel.

Nu har ni chansen att berätta vad ny tycker är bra och dåligt med DoD6, all information uppskattas!

thomaslind

Veteran
Har just läst reglerna. Dom är bra, ingen tvekan om det.

Skillnader:
- Levelsystem.
- Man har fler KP och blir mer "heroisk" än i tidigare system.
- Andra typer av monster. Nordisk inpirerad mytologi. Troll i stället för Orcher, osv.

Likheter:
- Mgisystemet är annorlunda (inga magiskolor), men besvärjelserna är desamma. Dock fungerar de på ett litet annorlunda sätt, när det gäller kostnad, mm.
- Allat annat är sig likt.

Yrkesnivåsystemet:
- Inte direkt som levels, utan mer som nivåer inom sit yrke (amatör/utövare/osv). Man får dock färdighetspoäng, kroppspoäng, och stridskapacitet när man går upp en yrkesnivå. Magiker får Spiritus (gamla PSY) när man går upp en nivå.

Stridssytem och magisystem är väldigt likt tidiagre versioner.

Det lämpar sig rätt bra. Även om jag tycker att Drakar & Demoner grundregler 1.0 är det bästa bara för att komma in i själva genren.

Eftersom jag bara läst reglerna en gång, så kanske inte all information stämmer till punkt och pricka, men i stora drag stämmer det.

Foggmock

Myrmidon
jag har då lite mer erfarenhet av DoD6...
ang KP så har du rätt, det blir mycket KP. bara man stiger en nivå som krigare får man 5t6 nya kp... det blir mycket!
vi nrukar köra med en husregel. istället för att ha ANTINGEN totala KP eller Kp/kroppsdel kör vi med att de KP man hade fått om man hade kört totala KP får man som grund KP. sen delar man med fyra,ter och två som vanligt. vi tycker iaf att det blir mer balanserat då. även om jag tycker att Chronophia är så koboldifierat som ett system kan bli...
magierna delas up i yttre och inre energier, Rimvitner och Havitner.man tar kostnaden och drar ifrån på sin SPI(PSY). resutlatet man får ka man slå under med en T20. exempel:
Alen har magin vattenstråle, kostnad 2. han drar ifrån 2 frpån sin SPI som är 13. han ska alltså slå 11 eller lägre för att lyckas. det görs skillnad på SPIpoäng (typ mana) och grund SPI. när man lyckas med en magi drar man iofrån kostnaden från sina SPIpoäng, men den grundSPI:n som man drar kostnaden ifrån för att se om man lyckas är konstant.
jag skulle rekommendera dessa regler till en trettonåring, då de är lätta att komma in i och snabbspelade.
Happy Hunting!

Jag vet att jag har rätt!

Bela

Warrior
"Vad är skillnader/likheter med tidigare versioner?"

Stora skillnader:
Stridsfärdigheterna har separerats från övriga färdigheter, och striden i övrigt har förändrats en hel del.
Mer yrkesrelaterade begränsningar har införts.
Ett levelsystem har införts.
Världen har ändrats till en nordisk inspirerad "trollskogs" värld.

Stora likheter:
Samma namn som tidigare verisioner.
Reglerna bygger på tidigare verisioner, så det finns stora likheter rakt igenom reglerna.

"Hur fungerar yrkesnivåsystemet (är det som "levels")?"

YN (Yrkesnivå) är "levels". Men till skillnad från tex D&Ds levels så delas ÄP (Äventyrspoäng, fungerar som experienspoints) ut för gott rollspelande och grundas på hur RPna löste de uppgifter som tilldelades dem under äventyret, och inte för hur många monster som dödas. Det går långsammare att nå nästa YN än det gör i de flesta andra levelbaserade spel, men i gengäld så händer mer när man uppnår en ny YN.

"Hur fungerar stridssystemet och Magisystemet?"

Båda har stora likheter med tidigare system, men en del nyheter har införts. Varje deltagare i striden har ett förbestämt antal attacker och parreringar istället för handlingar. Antal KP har ökat kraftigt, men vapnens skador har även ökat. Magiskolorna är borta och besvärjelserna har egna initiativ när de kastas. Det finns en drös med andra skillnader men jag orkar inte ta upp dem.

"Hur lämpar det sig för yngre och oerfarna spelare?"

Troligen bättre än Eon.

"Någonting annat som är karaktäristiskt?"

Svartfolk och grekiskt inspirerade monster från tidigare verisioner har fått ge vika för Jon Bauver troll och nordiskt inspirerade monster.

"Jag funderar nämligen att köpa det till min yngre bror (13 år) som nästan inte har någon erfarenhet av rollspel."

Tror att det skulle vara bättre att printa ut Västmark och ge honom. Men det är bara jag.

Bela

Renfield

Swordsman
I en föregående tråd gjorde jag ett inlägg där jag förklarade hela regelsystemet i detalj. Leta upp det. Just mitt inlägg heter typ "ett långt inlägg" eller nåt sånt...

Kolla det...står mycket...

"My power is everything, defeat is absurd!"

Havoc

Swordsman
Tack för informationen, allihop!

Tyvärr hittar jag inte "ett långt inlägg".
Om det är någon mer som vill säga sitt så lyssnar jag gärna. Jag är särskilt intresserad av mer om Stridssystemet (Hur fungerar ex. det här med olika attacker och pareringar med med olika FV?). Hur bra fungerar de olika yrkena, är de intressanta och balanserade (ex. kan en lönnmördare verkligen lönnmörda någon ordentligt?).

Bela

Warrior
"Om det är någon mer som vill säga sitt så lyssnar jag gärna. Jag är särskilt intresserad av mer om Stridssystemet (Hur fungerar ex. det här med olika attacker och pareringar med med olika FV?)."

Principen är att spelaren inte köper FV X i Svärd och därefter slår under X för att hugga, parrera eller vad denne nu vill göra. Istället så köper spelaren FV X i tex Närstidsvapen och X anger hur många olika vapen spelaren kan använda och inte hur bra spelaren är på använda dem. När spelaren ska anfalla eller parrera så använder denne sitt värde i Attack och parrering, de köps separat och en spelare kan ha 7 i FV på sin första attack, 3 på den andra, 6 på den tredje och 5 i FV på sin enda parrad beroende på hur spelaren har valt att använda sina Stridkapacitetspoäng. Jag tycker det gamla systemet var bättre, men det är en smaksak.

"Hur bra fungerar de olika yrkena, är de intressanta och balanserade (ex. kan en lönnmördare verkligen lönnmörda någon ordentligt?)."

Det är samma gamla yrken. Lönnmördare finns inte utan den som vill spela en får använda tjuv istället (Och en lönnmördare kan inte "lönnmörda" rent regeltekniskt som i några av de tidigare verisionerna). Många av yrkena delas upp i olika underyrken som spelarna kan välja efter att de nått en viss YN.

Bela

Xen

Veteran
jag ville bara ta upp det Bela sa

"en spelare kan ha 7 i FV på sin första attack, 3 på den andra, 6 på den tredje"

Man måste ha minst FV 5 i attacken före man får börja he FV i nästa attack. ...men det får man väl bestämma själv om man vill... jag kör då med DoD5´s träfftabell...onödigt vetande <:D

D.A.M.P
Dark Assassinations May Pay