Nekromanti Vill vi ha sagofantasy i REGELboken?

humongos

Veteran
Vill vi verkligen ha sago-fantasy i regelboken? Sånt där tycker jag hör hemma i kampanjmoduler m.m.

Vad jag vill ha ifrån DoD är ett sjyst regelsystem som det är lätt att göra egna världar till, som komplement till Eon (där det känns helt hopplöst att få fram en annan känsla än den konstruktörerna ämnat).

G

Guest

Guest
Visst är det bra om man får det lätt att göra egna världar men hur kul är det att sitta med en regelbok full av bara tabeller och regler utan nåt annat...

/ Med en blick som is har jag nuet och framtiden under uppsikt.

G

Guest

Guest
Jag hoppas verkligen att boken är anpassad till de som vill skapa egna världar, yrken, raser etc. Men jag hoppas samtidigt att regelboken inte är en manual hur man gör det utan har vissa inslag av Fantasy i regelboken...

/ Med en blick som is har jag nuet och framtiden under uppsikt.

Discordian

Swordsman
Det är svårt att skapa en sagofantasyvärld om reglerna inte är inriktade åtminstone lite åt det hållet. Reglerna påverkar stämningen rätt mycket.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli

Vindhand

Myrmidon
Ja tack.

Vill vi verkligen ha sago-fantasy i regelboken? Sånt där tycker jag hör hemma i kampanjmoduler m.m.

Ja. Till stämning och inspiration, inte med detaljer som "världens högsta berg heter arat-Efru". Grundboken kommer förhoppningsvis innehålla saker som är kopplade till sago-fantasy: ickemänskliga arter, magi, utrustning osv... Att klippa bort allt sådant skulle ge en väldigt tråkig bok. Den skulle nog bli rätt tunn också... man kan inte fylla tvåhundra sidor med bara regler om man har ett lättviktigt och användarvänligt regelsystem.

humongos

Veteran
Re: Ja tack.

<I>Ja. Till stämning och inspiration, inte med detaljer som "världens högsta berg heter arat-Efru". Grundboken kommer förhoppningsvis innehålla saker som är kopplade till sago-fantasy: ickemänskliga arter, magi, utrustning osv... </I>

Men jag ser inte icke-mänskliga raser och magi som sago-fantasy.. Med sago-fantasy menar jag i det här fallet John Bauer troll, häx-stugor av choklad, goda kungar och äckligt goda riddare.
Fast jag kan ju förstås ha missuppfattat deras (Riotminds) avsikt med sago-fantasy.

Självklart ska vi ha icke-mänskliga arter och magi!