Nekromanti Vill vi verkligen ha generella system?

Mr.Walker

Warrior
Alltså även om jag delvis förstår och håller med dom som inte vill ha ett generellt regelsystem eftersom det kanske inte alltid kan förmedla rätt stämning för just den spelvärld man spelar i så håller jag inte med på samma gång. För ett regelsystem kan ju aldrig mer vara ett regelsystem, ett regelsystem kan ju inte innehålla "stämning". Det är isf bilder och texter som finns med i regelboken som bidrar, men reglerna i sig kan ju inte vara stämningsfulla. De är ju bara regler för att göra saker rättvist. Stämning skapar ju spelledaren och spelarna tillsammans.
Eller hur? egentligen...

Ackerfors

Alas, your rapids!
"De är ju bara regler för att göra saker rättvist. Stämning skapar ju spelledaren och spelarna tillsammans.
Eller hur?"

Nej, det där håller jag inte alls med om. Regler kan i allra högsta grad bidra till stämningen och de kan i ännu högre grad förstöra den. Visst är spelare och spelledare inblandade, men regel som är anpassade till sin spelvärld och genre ska bidra till stämningen som vill utmålas. Vill jag spela swashbuckling så kan jag spela med ett system som inte tillåter mig att göra swashbuckliga saker (exempelvis BRP) och därigenom få stämningen förstörd för mig. Å andra sidan, vill jag spela swashbuckling så kan jag spela med regler som bidrar till att få fram swashbucklingstämning (Feng Shui tror jag är ett bra exempel). Call of Cthulhus psykbrytregler bidrar definitivt till stämningen att alla vägar leder till Arkham Asylum. Polaris regler leder till en stämning som obönhörligen tar en mot undergången, och så vidare, och så vidare, och så vidare.

Rickard

Urverk speldesign
Vitulv said:
Jag ögnade igenom BRP-tråden längre ner i forumet, och ställde mig frågan om vi verkligen vill ha generella system?
Är inte "generella system" en rätt dålig benämning? Borde inte "lättmoddade spel" vara en mycket bättre beskrivning? BRP känns exempelvis väldigt lätt att modda.

Det är ju dessutom rena döden att byta mellan system som har taktiska moment eller spelardeltagande eller helt fokuserar på att alla deltagare ska skapa en historia. BRP och d20 är ju rätt knas att byta mellan då de har helt olika spelstilar, medan Vampire-motorn och BRP inte har lika stora skillnader.

Så jag skulle nog säga att det beror på vad man har för spelstil. En regelmotor stödjer oftast endast en enda spelstil och vill man köra den, så bör man köra den i allt man spelar (om man inte är som mig med flera och tycker omväxling förnöjer). De otroligt nischade Forgespelen är väl ett undantag.

/Han som skrev klart ett inlägg, tog bort det och började om

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag är lite kluven. Jag menar, det är praktiskt om inte annat med ett genrellt system men samtidigt kan det förstås bli lite begränsade om man spelar i olika världar. Vad som fungerar bra för en sorts värld och stämning gör inte nödvändigtvis det.

Jag skulle nästan vilja säga att jag kan tänka mig ett generellt system till ett mythos. Alltså, om ett spel handlar om världen Altaria i tre skeden (t.ex. stenålder, atomålder och efterkatstrofen-åldern) med en sammanhängande mythos så har jag inget problem med det. Tvärtom, det blir ett plus i min bok.

Men jag är inte direkt förtjust i Gurps som spottat ut sig massa böcker som inte hör samman. Det är praktiskt och enkelt, ja. Men inte riktigt det som jag önskar av ett spel.

solvebring

Superhero
Generella regler vore väl ändå ganska puckat... Tycker jag personligen.
Jag menar, mycket utav regelsettningen utgör funktion för spelets känsla/stämning osv. Ett spel med snabba och vilda strider bör också ha ett system som klarar av att spelas snabbt och enkelt. Tar striden 40 min med en jävla massa tärningsslag för minsta lilla handrörelse - ja inte fan blir det snabbt och lättarbetat. Det blir då utdragna och överdrivet detaljerade strider. Inte alls det man sökte.
Jag tror nämligen inte att det finns någon speciell setting som kan anpassas till vart spel. Jag menar, jag gjorde en gång ett hemmagjort actionspel med BRPgrund och DoD's stridsplock rakt av. Inte kan jag säga att det fungerade särskilt bra, eller gjorde det särskilt häftigt eller detaljerat i en eldstrid. Det blev för platt och för tråkigt för att väcka verklig action. Värdelöst i det fallet.
Handlingsslag, dogde-möjlighet, träfftabell och skada... Boring om man vill leka Matrix om man säger så.

Varje regelsystem bör skräddarsys för varje spel, anser jag. Visst, man kan ta en grund: den tärningen, de och de attributerna, slå över utsatt SG. Men i övrigt så måste man ju bygga på såpass mycket som är speciellt för det egna spelet att det kort och gott färdigt blir ett eget system, eftersom flera funktioner kommer att bli helt annorlunda på sikt.

Fast det beror ju på vad man menar med system också, många anser säkert att bara den grund jag nämnde är själva systemet. Jag räknar alla spelets tekniska funktioner som regler. Han snackade just om det i någon tråd - vad är regler och inte, där kan man klart se vilka olika tolkningar det finns. Men utifrån mitt perpektiv... Never, vart spel behöver sin funktion för att föra fram sin grej.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Trådutbrytning

Jag är på rensningshumör idag, så jag bröt ut deltråden om att modda BRP för spelighet till en egen tråd. Den återfinns här.

/toias