Generella regler vore väl ändå ganska puckat... Tycker jag personligen.
Jag menar, mycket utav regelsettningen utgör funktion för spelets känsla/stämning osv. Ett spel med snabba och vilda strider bör också ha ett system som klarar av att spelas snabbt och enkelt. Tar striden 40 min med en jävla massa tärningsslag för minsta lilla handrörelse - ja inte fan blir det snabbt och lättarbetat. Det blir då utdragna och överdrivet detaljerade strider. Inte alls det man sökte.
Jag tror nämligen inte att det finns någon speciell setting som kan anpassas till vart spel. Jag menar, jag gjorde en gång ett hemmagjort actionspel med BRPgrund och DoD's stridsplock rakt av. Inte kan jag säga att det fungerade särskilt bra, eller gjorde det särskilt häftigt eller detaljerat i en eldstrid. Det blev för platt och för tråkigt för att väcka verklig action. Värdelöst i det fallet.
Handlingsslag, dogde-möjlighet, träfftabell och skada... Boring om man vill leka Matrix om man säger så.
Varje regelsystem bör skräddarsys för varje spel, anser jag. Visst, man kan ta en grund: den tärningen, de och de attributerna, slå över utsatt SG. Men i övrigt så måste man ju bygga på såpass mycket som är speciellt för det egna spelet att det kort och gott färdigt blir ett eget system, eftersom flera funktioner kommer att bli helt annorlunda på sikt.
Fast det beror ju på vad man menar med system också, många anser säkert att bara den grund jag nämnde är själva systemet. Jag räknar alla spelets tekniska funktioner som regler. Han snackade just om det i någon tråd - vad är regler och inte, där kan man klart se vilka olika tolkningar det finns. Men utifrån mitt perpektiv... Never, vart spel behöver sin funktion för att föra fram sin grej.