Re: Visst omedhåll
"Det finns en fördel till med ZIP. Man behöver inte ladda ner femtielva filer, utan det räcker med en. Oss emellan, vad är mest omständigt; ladda hem en fil och packa upp den till fyra andra, eller ladda hem fyra filer var för sig?"
Alltså, jag håller med dig. Men när jag pratar om ZIP-filer så menar jag typ artiklar på hemsidor och liknande. (Även om det kanske inte framgick av mitt meddelande.)
När jag exempelvis surfar in på en DoD-sida och hittar en artikel som verkar spännande, så visar den sig i nio fall av tio antingen vara en DOC-fil och/eller ett ZIP-arkiv. Då skiter jag faktiskt i det - så intresserad är jag nog inte av någonting överhuvudtaget...
Det vore helt enkelt mycket lättare (för mig i alla fall) om artikeln ifråga fanns online i HTML-format, eller åtminstone i PDF så att jag kan ta en titt på det. Oftast är jag nämligen inte intresserad av att varken läsa hela texter eller ladda ned någonting utan att först ha tagit en titt på artikeln. Och om jag verkligen ska läsa en längre text så skriver jag helst ut den. I det läget kan jag alltså både tänka mig att ladda ned dokumentet och eventuellt packa upp det. Då skadar det inte heller om det är funktionellt formgivet i PDF-format. (Att skriva ut HTML brukar inte bli så lyckat, nämligen...)
Alltså: Hela rollspel och liknande laddas givetvis med fördel ned i ZIP-kataloger, just för att man ändå behöver ladda ned allting och det skulle bara vara jobbigt att ladda ned varje fil för sig.
"När det gäller så sönderhuggen text som rollspelsregler, som ändå måste läsas mer eller mindre i ett sträck (...) så föredrar jag en illustration här och var. Om inte annat så lättar det upp textflödet och gör texten lättare att läsa."
Jag håller väl delvis med - utfyllnadsbilder gör det i alla fall inte svårare att läsa och ta till sig texten. Fast om jag läser en text så läser jag den för att den är intressant, inte för att sidorna är belamrade med bilder och annan utfyllnad. Annars nöjer jag mig med att titta på bilderna, men då är jag nog inte ens intresserad av att läsa texten. (Och då hade jag nog inte ens skrivit ut texten, till att börja med.)
Alltså: Jag läser hellre en text online i HTML-format än i PDF. Och skriver jag ut en längre text så spelar det inte så stor roll om det är RTF eller PDF. (PDF kan ju vara bra formgivet, medan RTF gör det lättare för mig att själv formatera texten efter mina behov.) När jag väl skriver ut alltsammans så blir det liksom ändå "bara" en bunt papper. Det spelar i så fall mindre roll hur materialet är formgivet, illustrerat och liknande. Tycker jag. Men jag inser givetvis poängen med PDF, i sig.
"Åtminstone jag känner att när jag ger ut rollspel så ger jag inte ut en bunte text som ska ändras. Jag ger ut en bunte text som ska användas. Därmed ser jag inget egentligt behov av RTF för en färdig produkt såsom Västmark. RTF innebär att rollspelet "bara" består av text, att produkten inte är färdig förrän slutanvändaren gått in och härjat i texten. Kort sagt, jag släpper kontrollen över texten på ett stadium då jag inte känner att jag är villig att göra det."
Jag antar att de flesta resonerar som du, tyvärr. I mina ögon är det lite överoptimistiskt att tro att någon skulle svälja ens egenhändigt konstruerade verk med hull och hår. (Kanske speciellt ett så personligt verk som exempelvis Västmark. Det fullkomligt skriker efter att bli modiferat, tycker jag.) Fast egentligen gäller samma sak "riktiga" rollspel också - det första jag gör med ett nytt rollspel som jag ska spela är att jag gör en massa ändringar i det. (Möjligen efter en första speltest då.)
Just möjligheten att anpassa spelet till sina egna behov är ju en av fördelarna med ett independent-rollspel, tycker jag. (Annars brukar man ju mest fokusera på nackdelarna med independent-produkter.) Fast om man gör som du och endast publicerar en PDF-version så blir spelet nästan lika svårt att modifiera som ett tryckt spel. Och det värsta är att det just är vad du vill...
"Skulle T10-systemet bli klart så skulle det definitivt släppas som RTF, då syftet är att det ska byggas om. Men Västmark som färdig produkt vill jag ha på ett visst sätt..."
Det vore givetvis den allra bästa lösningen. Alltså att man publicerar en "färdig version" av ett spel i PDF-format och därefter de enskilda delarna som RTF - för den som endast vill använda delar av spelet, eller som känner ett behov av att justera olika detaljer. Just T10-reglerna ser jag personligen mycket fram emot. (Då slipper jag nämligen redigera Västmark-reglerna för att passa mina behov, vilket bara innebär en massa bök.)
Fast hur är det med upphovsrätt och liknande - får man ändra i någon annans verk hur som helst? (I mina öron låter det i alla fall befängt om att man inte skulle få göra ändringar i en text för eget behov, men man vet ju aldrig med upphovsrättslagar...)
/Baldyr