Nässe;n295415 said:
Blev pepp på det här när jag såg din layout på facebook
Kul att höra!
Nässe;n295415 said:
Världen känns väldigt stämningsfull. Jag är nyfiken vad det finns för övergripande konflikter och teman? Vad kommer äventyr och kampanjer handla om? Alltså både rent faktiskt och på ett meta-plan?
Det genomsyrande temat är frihet, skulle jag säga. Det pågår en massa konflikter – krig mellan olika regenter, politiska intriger, en monsterinvasion från en annan dimension – och övriga världen är ganska låsta i sina lojaliteter och strukturer. Men som rollperson är du fri att gå din egen väg, välja sida, "rädda världen", eller göra något helt annat.
Andra viktiga teman är äventyr och kamratskap. Äventyrsbiten är ganska traditionell i rollspelssammanhang, men jag har även lite mekanik för att knyta ihop gruppen och att faktiskt värna om varandra.
Scenarion kan vara allt från att undsätta en by som angrips av rövare eller att utföra uppdrag åt olika fraktioner, till att utforska djungelruiner och driva ut dimensionsmonster. Kampanjer tänker jag mig att man kan bistå en viss fraktion i att utöka sitt inflytande, eller förhindra att illvilliga gudaväsen släpps fria i världen.
Nässe;n295415 said:
Hur kommer det sig att du valt att ta bort religioner och låta folksslag definieras av tatuering (för att vara tydlig: inte kritik, nyfiken). Och varför isolerar du rollpersonerna på en ö? Finns det något bortom, något att längta till och drömma om?
Jag har hela tiden tänkt att jag vill göra något som inte känns helt standardfantasy. Religioner känns som en så klassisk grej att jag ville försöka undvika den, samt att jag tyckte att det var intressant att fokusera på något annat, helt enkelt.
I världen ville jag ha olika folkslag, men jag ville ha en biologiskt utseendemässig bredd på dem. Detta för att möjliggöra bred representation och att ingen spelare känner sig exkluderad. De är ju som sagt ihoptryckta på en ö, så genetiskt är det inte helt rimligt med alltför stora variationer. Samtidigt ville jag att de ska ha några utmärkande drag för att visa tillhörighet, så tatueringar kändes som en rimlig utveckling.
Att jag har begränsat mig till en ö har med greppbarhet att göra. Jag fyller hellre en ö med möjligheter och en relativt karaktäristisk känsla, än att bre ut allt över en hel värld. Invånarna kommer dock från en annan kontinent – som de aldrig har lyckats ta sig tillbaka till – så vill man som spelgrupp med tiden lämna ön är det ju bara att köra på!
Nässe;n295415 said:
Jag tycker inte att det är något problem att kalla dina färdigheter för färdigheter. Många andra spel gör så, tex svenska Järn. Däremot får jag precis som Jarl intrycket av att det verkar rätt krångligt med tärningsslag för att lösa konflikter. Det vore ju guld att få se ett spelexempel, om du råkar ha ett sådant liggande.
Säkert jag som inte fattar, men min morgon-slarviga läsning fick mig att tro att det finns många olika sätt att göra ett tärningsslag lättare eller svårare; vilket (om det görs dåligt) kan bli krångligt utan att det ger så mycket.
När jag har speltestat har jag upplevt att det blir ett bra flyt i spelet – samtidigt som den fiktionella positioneringen är ganska tydlig och målande, plus att det känns som att ens val och beskrivningar av handlingarna faktiskt räknas. Jag håller tummarna för att det är en fråga om att det är en tröskel att förstå (dels på grund av att jag kan ha uttryckt mig dåligt, dels på grund av att jag ju faktiskt inte publicerat hela regeltexten här än), men att det sedan blir smidigt i praktiken.
Spelexempel är guld värt när det kommer till att förklara invecklade saker.
Jag siktar på att inkludera lagom rikligt med sådana i boken.
Jag har ju inte riktigt förklarat saker och ting i detalj här än, så risken finns att jag blandar in saker som jag inte har tagit upp i tråden hittills. Här kommer dock några exempel:
Irene (spelledare): ”Du vandrar genom den mörka djungeln och närmar dig ljusskenet du såg tidigare. Men det är inte dina kamrater – du ser tre zaeler sittandes runt en lägereld. De verkar inte ha sett eller hört dig än. Vad gör du?”
Ali: ”Ajdå. Jag vill verkligen inte bli upptäckt. Försiktigt, försiktigt försöker jag smyga därifrån, utan att prassla med blad eller kliva på grenar och så.”
Irene: ”Det kräver ett handlingsslag. Eftersom du smyger tänker jag Rörlighet som Kompetens.”
Ali: ”Eftersom det är smygande genom djungeln tänker jag att jag kanske kan använda Vildmark istället?”
Irene: ”Hmm, ja, det låter rimligt – vi säger Vildmark, Utmaning 5, Risk 1.”
Ali: ”Okej. Jag har Vildmark 2, så två tärningar.”
Irene: ”Japp. Men du beskrev hur du försökte undvika att prassla och knäcka grenar, så du får en Fördel – vilket ger dig en extra tärning.”
Ali: ”Okej, tackar! Ajdå – 3, 3 och 4.”
Irene: ”Så högsta resultatet är ett steg under Utmaningen, vilket innebär Motgång. Hmm, jag ger dig en Kompromiss. Din packning är lite för otymplig för att du ska kunna smyga dig fram genom vegetationen. Du kan ta av dig den och lyckas smyga undan, annars kommer du att misslyckas.”
Ali: ”Asch! Jag har ju alla skatter i min packning. Nej, då vill jag springa därifrån istället, utan att försöka göra det tyst längre.”
Irene (spelledare): ”Med ett onaturligt skri slår skuggväsendet ut sin kloförsedda, sotfärgade arm, i en svepande rörelse, för att klösa dig. Vad gör du?”
Tove: ”Jag försöker hoppa undan bakåt och vill sen ta tillfället i akt att hugga skuggväsendet i axeln, efter att den har missat mig.”
Irene: ”Okej. Slå ett handlingsslag för Närstrid, mot Utmaning 6 och Risk 3. Du får en Fördel tack vare din taktiska beskrivning. ”
Tove: ”Så med Närstrid 3 får jag tre tärningar, plus en fjärde för beskrivningen? 1, 5 och 6!”
Irene: ”Snyggt! Skuggväsendet missar dig nätt och jämnt, du hoppar smidigt och precist undan, sedan hugger du in ditt vapen i dess axel. Det är ett vanligt vågsvärd?”
Tove: ”Ja, precis. Så vanlig Verkan 1 bara.”
Irene: ”Skuggväsendet skriker till än en gång och ryggar tillbaka. Det är skadat, men är ännu inte besegrat. Du kommer nog att behöva få in en eller två träffar till för att nedgöra väsendet.”
Irene antecknar att skuggväsendet har förlorat 1 av sitt ursprungliga Motståndsvärde 3.
William: ”Jag försöker undvika spjutet genom en sidoförflyttning, sedan vill jag ta mig in tätt och sätta kniven i vaktens buk.”
Irene (spelledare): ”Hmm. Eftersom sammandrabbningen inleds på ganska stort avstånd säger jag att du får Nackdel, för att du använder en kniv mot ett spjut. Men din beskrivning är ju ganska taktisk, du får en Fördel för det. Så de tar ju ut varandra. Slå Närstrid mot Utmaning 5, med Risk 2.”
William: ”Ajdå, jag har ju bara en tärning… Men jag slog 5 ändå!”
Irene: ”Härligt! Du kliver smidigt åt sidan och undviker spjutstöten, sedan går du in tätt och sticker vakten i magen. Hon skriker till och tar 1 Verkan. Vakten försöker sedan att använda spjutet för att driva bort dig på avstånd igen.”
William: ”Okej, men jag vill hålla mig kvar tätt och hugga henne en gång till.”
Irene: ”Slå Närstrid, Utmaning 5, Risk 2 igen. Den här gången har du Fördel för beväpningen, plus en Fördel för taktiken.”
William: ”Nämen! 1,1 och 3.”
Irene: ”Ajdå, två steg under Utmaningen – det är en Kritiskt motgång. Hon slår ned med spjutskaftet mot din underarm, så att du tappar din kniv. Sedan slår hon tillbaka skaftet uppåt, rakt i ansiktet på dig. Du stapplar bak och tar 2 Stress. Och nu är du obeväpnad och på avstånd igen – du kommer definitivt att agera med Nackdel mot henne.”
Ali: ”Jag försöker klättra upp till fönstret på andra våningen.”
Irene (spelledare): ”Hur försöker du klättra upp?”
Ali: ”Med Rörlighet. Hmm, fast jag har ju bara Rörlighet 1. Och mitt självförtroende tog ju en törn förut och det gav mig en Åkomma, så med den Nackdelen får jag ju inga tärningar…”
Irene: ”Du skulle ju kunna beskriva lite mer hur du går tillväga, eller hur din rollperson tänker eller så?”
Ali: ”Okej. Jag värmer upp fingrarna samtidigt som jag tar några steg tillbaka. ’Nu gäller det, gör inte bort dig nu igen.’ tänker jag för mig själv. Sedan springer jag, med sats, upp ett par steg på väggen, sedan skjuter jag ifrån och försöker få tag om fönsterbrädet.”
Irene: ”Grymt! Du beskriver både en bra taktik och din rollpersons tankar. Du får två Fördelar – så ta två tärningar.”
Nässe;n295415 said:
Hur lyckas man med sin tärningspöl, är det 4-6 eller 6:or, eller vad gör att man lyckas mot ett motstånd på 1?
Utmaning 1 finns egentligen inte. 5 är normalsvår handling, 6 är svår handling, 4 är lätt handling. Det gäller att få minst en tärning lika med eller över handlingens
Utmaning.
----------
Jätteskoj att du ställer frågor!