Vindsjäl, Intryck och frågor efter första äventyret

Sopbil

Veteran
Joined
9 Dec 2011
Messages
187
Location
Södertälje
Igår körde vi igenom vårt första äventyr till Vindsjäl.

Det blev Vemodets Vatten och det var populärt bland mina spelare då dom alltid gillat att utforska ruiner efter forncivilisationer, vare sig det är i fantasy eller sci-fi.

Dom gillade också att det som omväxling var få strider och inget stereotypisk "sista boss" som måstes tas som hand.

Gruppen bestod av en Akrobat, en Esoteriker och en Guru. Vandraren kunde inte närvara vid detta tillfälle.

Alla var nöjda med sina karaktärer och gillade dom breda färdighetsgrupperna, "man kunde göra mycket med få färdigheter"

Det enda som inte var lika populärt var erfarenhetssystemet då spelarna är vana vid att man får höja något efter varje äventyr, med maximalt 5 erf efter äventyr så blir det många tillfällen då man inte kan höja något utan måste vänta (minst) tills efter nästa äventyr.
Detta är ju en konsekvens av dom breda färdighetsgrupperna med ganska låga maxnivåer, skulle man få mera poäng så skulle man nå taket för fort.

Hur som helst så hade vi en trevlig kväll och det blir flera äventyr framöver.

Ett par frågor dök även upp:

Kan en Esoteriker kasta magi "defensivt" och därmed undvika konsekvens med sin första lyckade tärning?

Om man har en handling utan risk som till exempel Gurun med talangen "Vårdare" Räknas då alla lyckade tärningar eller räknas den andra lyckade fortfarande bort mot konsekvens trots att det inte finns någon risk?

Frågor från mig som SL:
Det beskrevs aldrig i äventyret vad det var för sorts esoterisk kristall i kristalloftet, så jag lät det vara en Esoterisk kristall med 1T laddningar med Luft.
Vad kan man annars tänka sig att esoteriska kristaller i Tianakiruiner fyller för syfte? Ger dom energi till komplexen?

Vad kan man använda obundna kristaller till?

Hur går det till när en Esoteriker lär sig ny magi? Måste han ha en ny laddad kristall och bädda in den i kroppen eller väljer man bara en ny magi om man har erfarenhet nog att betala med och sätts denna då in i ens befintliga kristall?

Kan en icke esoteriker köpa talanger symbios och därmed använda en kristall för att lära sig magi?
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,848
Location
Eskilstuna
Igår körde vi igenom vårt första äventyr till Vindsjäl.

Det blev Vemodets Vatten och det var populärt bland mina spelare då dom alltid gillat att utforska ruiner efter forncivilisationer, vare sig det är i fantasy eller sci-fi.

Dom gillade också att det som omväxling var få strider och inget stereotypisk "sista boss" som måstes tas som hand.

Gruppen bestod av en Akrobat, en Esoteriker och en Guru. Vandraren kunde inte närvara vid detta tillfälle.

Alla var nöjda med sina karaktärer och gillade dom breda färdighetsgrupperna, "man kunde göra mycket med få färdigheter"
Vad roligt med en rapport! Tack! (Vandraren hade någonstans att gå? Sorry, var tvungen.)

Det enda som inte var lika populärt var erfarenhetssystemet då spelarna är vana vid att man får höja något efter varje äventyr, med maximalt 5 erf efter äventyr så blir det många tillfällen då man inte kan höja något utan måste vänta (minst) tills efter nästa äventyr.
Detta är ju en konsekvens av dom breda färdighetsgrupperna med ganska låga maxnivåer, skulle man få mera poäng så skulle man nå taket för fort.
Ja, det blir ju helt klart en smakfråga. Jag har nog aldrig spelat något spel där jag fått levla varje möte, så jag kommer nog från en lite annorlunda skola.:)

Kan en Esoteriker kasta magi "defensivt" och därmed undvika konsekvens med sin första lyckade tärning?
Absolut, så har i alla fall jag tänkt!

Om man har en handling utan risk som till exempel Gurun med talangen "Vårdare" Räknas då alla lyckade tärningar eller räknas den andra lyckade fortfarande bort mot konsekvens trots att det inte finns någon risk?
Nej, precis, den andra lyckade tar bara bort konsekvensen – ungefär som en omvänd defensiv handling. I annat fall blir det helt enkelt alldeles för lätt att få extra effekt. Det hade nog kunnat förtydligas i reglerna!

Frågor från mig som SL:
Det beskrevs aldrig i äventyret vad det var för sorts esoterisk kristall i kristalloftet, så jag lät det vara en Esoterisk kristall med 1T laddningar med Luft.
När jag skrev äventyret tänkte jag det som en obunden kristall. Det var nog innan jag konkretiserat tanken att förmågor kunde bindas i kristallerna – så din lösning var en roligare variant!

Vad kan man annars tänka sig att esoteriska kristaller i Tianakiruiner fyller för syfte? Ger dom energi till komplexen?
Kristallerna är mystiska och verkar kunna användas till lite allt möjligt – exempelvis som energikällor eller esoterisk hårdvara.

Kan en icke esoteriker köpa talanger symbios och därmed använda en kristall för att lära sig magi?

Vad kan man använda obundna kristaller till?
Absolut! Alla förmågor är öppna för alla arketyper.

Obundna kristaller kan just användas för att skaffa sig förmågan Symbios. Eller säljas. Eller kanske laddas upp med esoterikerns magi. Eller som i Violetta visioner, där
en kristall kan inhysa ett tianaki-medvetande.

Hur går det till när en Esoteriker lär sig ny magi? Måste han ha en ny laddad kristall och bädda in den i kroppen eller väljer man bara en ny magi om man har erfarenhet nog att betala med och sätts denna då in i ens befintliga kristall?
Mekaniskt behöver man helt enkelt köpa en ny esoterisk förmåga. Hur man löser det i fiktionen är upp till spelgruppen – kanske kommer en rollperson i kontakt med en kristall laddad med en viss förmåga, kanske mediterar hen fram ny insikt om esoterin, kanske tränas hen av en annan esoteriker.
 

Sopbil

Veteran
Joined
9 Dec 2011
Messages
187
Location
Södertälje
Tack för svaren, då har man fått ytterligare insikt :)

Ja, det blir ju helt klart en smakfråga. Jag har nog aldrig spelat något spel där jag fått levla varje möte, så jag kommer nog från en lite annorlunda skola.:)
Observera att jag skrev äventyr, inte spelmöte. Vår grupp tenderar att köra heldagar, från morgon till natt och därmed klara av dom flesta äventyr (frånsett mastodontvarianter som Järnringens kampanjäventyr) på en sittning.

Att man då efter 12-14 timmars spelande bara skulle få 5 erfarenhetspoäng tyckte dom flesta var i snålaste laget. Men nu verkar inte äventyren i vindsjäl vara av den längden så då kan man ju hinna med flera äventyr på en sittning och därmed dela ut flera poäng på en och samma spelmöte, no biggie.

Tack igen, suveränt att få svar så snabbt.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,848
Location
Eskilstuna
Tack för svaren, då har man fått ytterligare insikt :)

Observera att jag skrev äventyr, inte spelmöte. Vår grupp tenderar att köra heldagar, från morgon till natt och därmed klara av dom flesta äventyr (frånsett mastodontvarianter som Järnringens kampanjäventyr) på en sittning.

Att man då efter 12-14 timmars spelande bara skulle få 5 erfarenhetspoäng tyckte dom flesta var i snålaste laget. Men nu verkar inte äventyren i vindsjäl vara av den längden så då kan man ju hinna med flera äventyr på en sittning och därmed dela ut flera poäng på en och samma spelmöte, no biggie.

Tack igen, suveränt att få svar så snabbt.
Ah, vilken dröm! Jag har främst skrivit Vindsjäl med 3–5-timmarspass i åtanke – så i ert fall hade jag definitivt husreglat till lite bättre möjligheter till mer erfarenhet.

Tack själv, jag är alltid glad för frågor!
 
Top