Nekromanti Vinna över vinnare?

magoo

Hero
Hur vinner man över en person som alla (inklusive personen själv) ser som vinnare innan spelet ens har börjat?

Jag spelade pokerturnering på jobbet nyligen och hamnade vid finalbordet med en person som är en duktig och fruktad motståndare, så fruktad att alla fegade ur och gav bort sina marker utan att sätta emot. Varpå det blev väldigt svårt att vinna över den förtippade vinnaren eftersom han satt på en jättehög med marker. Naturligtvis vann han och alla såg det som självklart fastän de hade gett honom segern hur lätt som helst. De ger upp redan på förhand.

Jag tycker - ju bättre motstånd desto roligare - att spela mot en favorit ger mig en extra sporre. Mitt problem är inte favoriten utan hur man får alla andra att satsa helhjärtat, det blir ju ett roligare spel då.

Det här fenomenet kan väl inte vara särskilt roligt för vinnartyperna heller? Hur kul är det att vinna enkelt?

/Magoo - sikta mot stjärnorna

Troberg

Sinister eater
Jag tycker - ju bättre motstånd desto roligare - att spela mot en favorit ger mig en extra sporre. Mitt problem är inte favoriten utan hur man får alla andra att satsa helhjärtat, det blir ju ett roligare spel då.
Genom att köra "Nu måste vi klämma åt honom rejält! Allihopa, nu tar vi honom!". Lite svårt i poker, men funkar i de flesta andra spel. I många spel räcker det att en spelare ger sig fan på det för att sabba någons vinstchans (och sin egen på samma gång), i nästan alla spel räcker det med att två eller tre spelare hackar på samma mål.

Att försöka undvika den farliga spelaren och hoppas på att "han bråkar nog inte med mig i så fall" är kortsiktigt och farligt. Hacka på den farligaste motståndaren, såvida du inte kan plocka en lätt motståndare utan ansträngning. Det ger också ett roligare spel, eftersom fler spelare blir kvar längre i spelet.

Storuggla

Champion
Jag vill bara påpeka att Trobergs råd även gäller för hur man ska spela Junta med Herr NIls. Där funkar det aldrig, eftersom Herr Nils är en sällsynt hal jäkel, men annars...

Storuggla, taktisk tekokning

Troberg

Sinister eater
Jag vill bara påpeka att Trobergs råd även gäller för hur man ska spela Junta med Herr NIls. Där funkar det aldrig, eftersom Herr Nils är en sällsynt hal jäkel, men annars...
Japp, där gäller alla mot Nils, hela tiden, oavsett vad som händer. Det spelar ingen roll vem som vinner, så länge det inte är Nils.

Rising

Vila i frid
Jag spelade pokerturnering på jobbet nyligen och hamnade vid finalbordet med en person som är en duktig och fruktad motståndare, så fruktad att alla fegade ur och gav bort sina marker utan att sätta emot.
Fast... I poker kan det ju vara ännu värre att "sätta emot". Det skulle alltså lika gärna kunna ha varit så att alla hade velat spela en hand mot pokerexperten och därför stannade kvar i omgångar där de inte hade en rimlig chans att vinna och där insatserna blev alldeles för höga. Det hade också resulterat i att pokerexperten hade fått en stor stack och kunnat manövrera ut er andra.

Så; vet du hur jag analyserar ert parti? Jag tror inte det var så att folk fegade ur för att pokerexperten var omtalad, utan jag tror att det var tvärtom; det är för att han är så duktig på att bluffa bort sina motspelare som han har blivit en duktig pokerspelare.

Givetvis hänger de båda ihop på ett holistiskt sätt; men jag tycker att du har fel om du tror att det är bättre om man aldrig av princip lägger ned en hand mot den mest erfarna spelaren runt bordet.

Hur kul är det att vinna enkelt?
Inget kul, fast ditt exempel ur pokervärlden var inte så bra, tycker jag. När min farsa spelade schack mot mig när jag var yngre, så tog han bort en massa pjäser från sin sida. Han ville inte sitta och spela medvetet dåligt mot mig, och ansåg (helt riktigt) att jag inte skulle vilja det heller. Med detta handikapp kunde vi båda spela partier på riktigt och anstränga oss fullt ut, fastän han var så mycket bättre.

Johan K

Gammal & dryg
Det här fenomenet kan väl inte vara särskilt roligt för vinnartyperna heller? Hur kul är det att vinna enkelt?
Well, en seger smakar ju alltid bättre om man kämpar för den. Det tycker iaf jag. & nej, det är inte speciellt kul om alla drar sig ur bara för att någon ätr bättre än en själv. Man måste ju kämpa lite juh.

Troberg

Sinister eater
Re: Skabbiga rävar segrar aldrig över ett lejon

Så är det svåraste av alla spel att dirigera dina motståndare och inte hur tärningen faller eller överkomplexa regelhopar som är svåra att minnas. Därför är det alltid roligare att vinna genom manipulation än genom tur.
Japp. Oavsett vad man spelar så spelar man mot motståndarna, inte mot korten/spelplanen/pjäserna.

Men det viktiga är inte att vinna, utan att håna sin motståndare också.
Precis. Det är inte äran det handlar om, det är skammen.

magoo

Hero
Så; vet du hur jag analyserar ert parti? Jag tror inte det var så att folk fegade ur för att pokerexperten var omtalad, utan jag tror att det var tvärtom; det är för att han är så duktig på att bluffa bort sina motspelare som han har blivit en duktig pokerspelare.
Visst är han duktig, men han sågs redan innan turneringen som den som skulle vinna. Något annat skulle vara rent onaturligt. I ett okänt sällskap skulle han ha spelat mycket bra, kanske även vunnit - nu vann han nästan på walk over. Det var mer spekulationer innan om vem som skulle bli tvåa (jag blev för övrigt fyra). Inte så kul för vinnaren heller att alla bara rycker på axlarna över hans välförtjänta vinst.

jag tycker att du har fel om du tror att det är bättre om man aldrig av princip lägger ned en hand mot den mest erfarna spelaren runt bordet.
Inte är det bättre - det är ju bara dumt! Men man måste ju inse att alla får två kort var och att det är sannolikt att dessa fördelas slumpmässigt. Alltså borde man själv få lika bra kort som den erfarne spelaren. Alltså borde man kunna vinna emellanåt på bra kort.

Men jag ska inte ta ifrån honom hans vinst - han bluffade exempelvis på ett enastående sätt mot personen med mest marker och fick honom att kvidande lägga sig mot en mindre all-in.

När jag spelar mot en karismatisk vinnare/ledartyp har man ju massor med motståndare istället för en. Jag vill inte få bort sektledaren utan alla följeslagarna och hur gör jag det?

magoo

Hero
Re: Skabbiga rävar segrar aldrig över ett lejon

Men det viktiga är inte att vinna, utan att håna sin motståndare också.
20% försnack
50% spel
40% eftersnack

och blir det mer än 100% så får man dra ut på hånet under en längre tid :gremlaugh:

Tack för att du påminde mig om det viktiga!

/Magoo, snackar bäst före

magoo

Hero
Jag försöker, hela tiden! Inte så lätt i poker dock, för där känns det som att det är mot etiketten i att inte prata om aktuell hand om man inte är med i duellen.

Tyvärr är min karisma mot vinnarens ungefär som Judas mot Jesus - ingen litar på Judas och alla följer Jesus utan ifrågasättande. I Risk kan detta göra mig galen:

Jesus: Du kanske borde gå in i Afrika?
Följeslagare: Jag kanske borde gå in i Afrika.
Judas: Men hallå - går du in i Afrika så kommer han ju att välla in i hela Nordamerika i nästa runda.
Jesus: Om du går in i Afrika kan du få tre extraarméer om fem rundor.
Följeslagare: Jag kanske borde gå in i Afrika.
Judas: Om fem rundor har han tagit Nordamerika, klarat sitt uppdrag och vunnit hela spelet. Du är den ende som kan stoppa honom! Jag är ju borta i Australien!
Följeslagare: Ähhh, det är ju bara ett spel. Jag går in i Afrika.

/Magoo, exempel från verkligheten