Nekromanti vinterland

Spitfire

Swordsman
Medan jag alltid haft en vilja att sätta mig ner och plita fram ett rollspel så har det alltid fallerat på att jag inte kommit på en tillräckligt bra bakgrund eller "värld" helt enkelt som passar på det jag vill skriva om samtidigt som det kan tänkas vara interssant och lockande för andra att prova på.
Här är iallafall något jag kommit på och som jag funderat kring ett litet tag nu (en vecka eller så) innan jag bestämde mig för att skriva ned det. Det är lite långt, lite mer än en halv A4 men jag tror det fungerar både som en synopsis som en inledning.

VINTERLAND

”Det är nu 25-30 år sedan SMITTAN kom. Vi vet inte varifrån den kom, det kan ha varit från Afrika eller Asien… Kanske var det en ny muterad form av den årliga Hongkong influensan. Eller var det ett virus från ett laboratorie som jänkarna tagit fram som biologiskt vapen?
Det finns de som tror att den kom från yttre rymden, att det var ett virus som spred sig efter ett meteoritnedslag i Indiska Oceanen.
VI vet fortfarande inte varifrån den kom, bara att den spred sig snabbt och obarmhärtigt.
Till skillnad från andra virus så kunde den överleva ett bra tag utan värdkropp och kunde sprida sig genom luften. Dessutom smittade den bara människor, djur kunde vara bärare av Smittan, men insjuknade aldrig. Märkligt var att de hade inga problem med att tillverka antikroppar mot sjukdomen till skillnad från människan.

I paniken skedde en mängd misstag. Man dödade massvis med djur som annars kunde använts som donatorer för vaccin. Man stack byar och hela städer i brand utan att inse att värmen från bränderna bara ökade dess aktivitet.

För viruset levde på värme, från människor, från solen, från de bränder som anlades för att döda det.
Först efter flera månader när man undersökte antal sjukfall på en global nivå upptäckte man att den gemensamma nämnaren för de länder med minsta fall var de som hade vinter.

Snö och kyla visade sig vara virusets akilleshäl..
När temperaturen sjönk till minusgrader dog viruset.
Glädjen över att man gjort framsteg i att förstå hur viruset spred sig byttes till rädsla när man insåg att vintern var på väg mot sitt slut och våren började komma.
På bara några veckor skulle det försvar man hitintills haft för överlevnad vara omintetgjord.
Tiden var knapp, men i slutändan fanns det bara en lösning.

Skyddsrum
Medan våren kom till de länder och regioner som hitintills varit förskonade förutom de sjuka som flytt eller skickats dit började man samtidigt evakuera så många som möjligt till de skyddsrum som varit ursprungligen varit avsedda för kärnvapenkrig. Lyckligtvis var många av dem också gjorda för att stå emot biologiska stridsmedel och krävde då bara att man modifierade ventilationssystemet till att kyla ned luften till minusgrader.

Tyvärr räckte inte alla skyddsrum till, eller så hann man inte evakuera alla utom just de viktigaste. Vetenskapsmän, läkare, soldater, politiker, barn och därifrån upp i åldrarna så länge man hade plats.
Många var de utanför listan som försökte hitta alternativa sätt att överleva, som att bygga egna skyddsrum, fly upp i bergen för att vara så nära snögränsen som möjligt eller resa i stora fartyg norrut till Arktis (eller söderut till Antarktis för de på södra halvklotet)

Nu har nästan 30 år gått. En helgeneration eller två har vuxit upp förpassade till underjorden utom på vinterhalvåret och isolerade från omvärlden.
I början försökte man hålla kontakt mellan skyddsrummen men i takt med att andra skyddsrum infekterades bröt nätverket samman och till slut fanns det bara en handfull kvar som överlevt.

Så till slut börjar smittan avta. Det tar dock flera år innan man äntligen vågar inse att proverna som pekar på att viruset inte längre finns stämmer.
Man gör i ordning expeditioner som ska återupprätta kommunikationerna med övriga skyddsrum som överlevt och kontakta andra överlevande samhällen som utvecklat immunitet mot Smittan.

Det är där Ni kommer in damer och herrar. Ni är de vi valt ut för detta ärofyllda uppdrag….
Vårt hopp om återfinnandet och återuppbyggnaden av mänsklig civilisation ligger hos er.”

Är det värt att fortsätta på? finns det något liknande redan kanske?
Min tanke är att det är "lite" efter katastrofen men inte riktigt på samma nivå som Wastelands eller Mutant. Rollpersonerna har en mer gemensam bakgrund som gör de mer samarbetsbenägna, ett ordentligt mål än 'bara äventyra för att skaffa rikedom', dessutom har de från början bättre utrustning samtidigt som de har en realistisk motivation att bege sig ner i ruiner och gamla skyddsrum för att utforska.

Jag kan sedan variera nivån på "science fiction" inslag genom att låta RP vara utrustade med utrsutning som platsar i nutida beredskapsförråd som AK5:or (om man nu väljer spela i sverige) samtidigt som jag kan låta 'de där monstren man alltid springer på i dungeoncrawls' ha sitt ursprung i vetenskapliga experiment för att få fram ett botemedel mot viruset.

zuntona

Swordsman
Jag har typt drömt det där. Det var den absolut bästa rollspel inspererande drömm jag haft. Så jag gillar det.

Jag pula lite på ett sådant koncept själv men ett helt annat infall än att man kom från en bunker och skulle undersöka. Det rörde sig snarare om att man var flyende från en form av anstalt då man inte trodde att hotet utanför (hade lite olika ideer om vad hotet skulle vara) var så stort längre.

Ska bli intressant att se vart du landar. Jag la ner mitt projekt för att jag var tvungen att erkänna för mig själv att jag i själva verket är mer fantasy tokig.

Jag anser att smala spel ( som dina givna kriterier varför man äventyrar ) är ofta svåra att ta till sig. Det blir en smal grupp som gillar det. Där emot så i breda spel som kommer man överens inom gruppen om ett smalt alternativ varför man är grupp. Ex spelar jag en Eon kampanj just nu med en cirfalisk prägel.Stark militär hirarki är ledorden. Faller rollpersoner utanför deras led och handlar utan tillstånd kan de bli avrättade för krigsrätt. Det ger en dynmanisk grupp och intriger mellan karaktäerna uppstår men sköts i det fördolda.
Försök gärna därför ha några mera smala infall vad för typ av grupp det kan vara rollpersonerna är om du vill få fler att spela ditt spel.

Ideer. Återvänt skepp från Antartiskt. En grupp nomader som lärt sig att beräkna hur viruset rörde sig så de har flyttat sig från de platser vart smittan drog fram.

Humm. Hoppar nog in mer i tråden senare måste återgå till pluggande nu.

Spitfire

Swordsman
Här är några av de karaktärsklasser eller arketyper jag kommit på hitills.

Arketyper till vinterland.

Skyddsman
- Som skyddsman eller –kvinna utses de som är tränade i försvar, taktik och vapenhantering. Deras uppgift är att hålla de andra i gruppen vid liv mot alla möjlig faror som kan lura utanför.

Läkare
- Läkare blir de som tränas i sjukvård, biologi och andra naturvetenskapliga ämnen. Hans viktigaste uppgift är att övervaka den allmänna hälsan och spår efter Smittan.

Förare
- Om inte expeditionen vill gå till fots överallt så kan det vara en fördel med någon som tar hand om och kör det transport medel som gruppen antagligen vill bli utrustade med. Med inblick i övrig teknologi och mekanik kan en Förare även vara användbar i andra sammanhang.

Diplomat
- Detta är den person som har som uppgift att etablera kommunikationer och kontakt med vänligt sinnade samhällen som kan tänkas vara behjälpliga med rollpersonernas uppdrag.

Guide
- När en expedition lyckats uppnå en vänlig sinnad relation med överlevande så kan dessa ingå som medlemmar i expeditionen som guider. Vildmarksvana och kunskap om vänligt eller fientligt sinnade samhällen kan vara till ovärderlig hjälp.

Foggmock

Myrmidon
För att slippa "man eller -kvinna" så är "skyddsvakt" eller "säkrare" ett utomordentligt namn på samma klass. Är man förordnad skyddsvakt har man dessutom en massa roliga stöd i skyddslagen runt skyddsobjekt, vilket en del av anläggningarna man ska ner i antagligen är.

I övrigt verkar sci-fi-postpokalysm-skräck-dungeonröj vara en riktigt bra idé. Gör du inget så snor jag nog idén till ett konventsscenario. :gremsmile:

Arfert

Facit
tycker ochså att det låer coolt.. men kanske ska det vara ytterligare en "tvist" på plotten... nåt oväntat som möter spelarna när de ger sig ut i det okända.

Spitfire

Swordsman
Omvärlden

När expeditionen börjar utforska kan det vara bra som SL att veta vad som de kan stöta på därute.

Till att börja med har Smittan haft ihjäl ca 90% av all världens människor.. De 10% som återstår globalt är alltså de människor som genom att ha isolerat sig eller utvecklat immunitet mot viruset.
I länder med fördelaktiga årstider som Kanada, norra USA, Skandinavien och vissa länder i Europa som exempelvis runt Alperna är siffrorna på överlevande lite högre, men inte högre än 20%.

Detta gör det enkelt för en spelledare att placera ut överlevande samhällen på kartan genom att bara dela antalet innevånare som lever där idag med 5-10 för att få en ungefärlig storlek.

Nästa steg är att bestämma styresskick och dess ledares politik.
Under de första åren har de överlevande livnärt sig på plundring och stöld från andra. Det är först efter de första åren som man upptäckt att man inte har insjuknat och troligen inte heller kommer att göra det som man börjar organisera sig till jaktlag för att jaga kött eller försöker sig på att odla igen.
Allting som inte används kommer att förfalla och all möjlig teknologi kommer att användas tills det går sönder utan att något nytillverkas.

Vilken inriktning som de överlevande tar till sig beror till stor del på personligheten hos den person som tar över och leder ett samhälle.
Man behöver inte gå långt tillbaka i tiden för att inse att det inte alltid är de mest lämpliga eller trevligaste personerna.

- Borgmästare. Ett samhälle som organiserat sig snabbt och med fredliga metoder och kanske uppstått genom att flera grupper med överlevande samlats har stora möjligheter att ha utvecklats till ett samhälle där man väljer sin ledare för att man anser att denna personen har de kvalitéer som behövs. Ett sådant samhäller kommer vara lätt att samarbeta med förutsatt att man kan övertyga dem om sina fredliga avsikter.

- Pirat. Leder en mindre eller halvstor grupp av plundrare eller rövare helt enkelt. De överfaller mindre bosättningar, dödar eller kidnappar. De kommer i huvudsak vara antagonister för spelarna och svåra att uppnå diplomatiska förbindelser med om man inte har ett stort taktisk övertag. En av farorna med dessa är att RP utan undantag kontinuerligt kommer att misstagas för pirater av andra, fredligare, samhällen.

- Fanatiker. En annan fara är de samhällen som blivit uppbyggda på någon form av politisk eller religiös dogm vilket gör dessa fientliga eller misstänksamma mot främmande. De kan vara speciellt farliga eftersom det inte kan vara alltför uppenbart att man hamnat i lejonets näste förrän man vaknar upp inburad nästa morgon i väntan på att bli avrättad som spion, hädare eller kanske bara som nästa måltid…

- Krigsherre. Ett större samhälle som får tillgång till stora mängder vapen från något övergivet regemente eller armébas kan leda en folkarme att erövra och lägga andra samhällen under sitt styre. Det är upp till expeditionen om de ska stödja någon av dessa vilket kan göra dem till en allierad i jobbet att återuppbygga civilisationen eller hindra dem vilket gör att de kan bli en kampanjs huvudantagonist och att målet för äventyrandet är att skaffa allierade bland fredligare samhällen för att stå emot krigsherren.

något form av styresskick jag missat kanske?

Spitfire

Swordsman
I övrigt verkar sci-fi-postpokalysm-skräck-dungeonröj vara en riktigt bra idé. Gör du inget så snor jag nog idén till ett konventsscenario
tycker ochså att det låer coolt.. men kanske ska det vara ytterligare en "tvist" på plotten... nåt oväntat som möter spelarna när de ger sig ut i det okända.
menar ni något ockult eller? :gremwink:

Kanske är Smittan egentligen spridd av en mäktig nekromantiker från en annan dimension som vill göra om vår jord till sitt eget Zombieparadis för sin store Gud C'thulhu :gremcrazy:

Arfert

Facit
till exempel ockult...

...eller utomjordskt kanske. Smittan hade ju troligen kommit från rymden.. fanns det nåt SYFTE bakom det.. ingen slump? Den attackerade bara människor...

Eller kan den ha kommit in till jorden via en dimensionsport, och vad kan mer ha kommit igenom den då?

Eller var det nån organisation här på jorden som låg bakom, och i så fall varför?

Hursomhelst så behöver inte det här fullt ut förklaras för spelarna eller spelledaren, utan att det räcker att spelskaparna (alla som eventuellt ska vara med att skriva) har koll på grundplotten... är kul om de som spelar har en aning om vad som ligger bakom och få en lite ledtråd då och då.

Troberg

Sinister eater
Instämmer. Fler förslag:

* En grupp har utvecklats till en totalitär krigisk grupp, och tar gradvis över de andra. Ledd av tex Gunde Svan...
* Mat. Hur fanken odlar man på vintern?
* Viruset kanske inte dödar djur, bara muterar dem? Vissa dör, andra blir aggressiva bestar som lurar i skuggorna...
* Vissa människor kanske har motståndskraft och överlever viruset, men påverkas av allvarliga och otäcka personlighetsförändringar.

Jag påbörjade en gång en kampanj som av olika anledningar rann ut i sanden, där jorden attackerades av rymdvarelser. Första anfallsvågen var ett virus som till synes slumpvis drabbade en mindre del av befolkningen (även djur) och förvred dem till mordiska Gigeristiska monster. Avsikten med detta var att rasera grundvalarna för motstånd och civilisation, dvs samarbete. I nästa skede så skickas ett nytt virus ut för att drabba några till på liknande sätt, återigen för att bryta upp de grupper som kan ha bildas. Så småningom så skulle mänskligheten vara så splittrad och paranoid att den inte skulle kunna försvara sig mot en invasion.

Rent praktiskt så var detta naturligtvis också en plot device för att hindra folk från att falla tillbaka till ett "om vi bara hjälps åt så fixar det sig".

Kanske finns något där som du kan "låna".

Spitfire

Swordsman
..eller utomjordskt kanske. Smittan hade ju troligen kommit från rymden.. fanns det nåt SYFTE bakom det.. ingen slump? Den attackerade bara människor...
Sa aldrig att den kom från rymden, bara att det var ett rykte... :gremgrin:

Min erfarenhet från Wastelands är att de flesta ogillade Byrr, därför är 'utomjordisk invasion' långt ner på listan över tänkbara scenarion.

Högre upp är isåfall det lite mer konspiratoriska att det var utvecklat av amerikanska alternativt rysk/sovjetiska militären.. sen kan de ha släppt ut det självmant eller stulet av terrorister som ligger bakom utan att veta effekterna.
(förklaring till varför den bara attackerade människor)

EN kampanj idé skulle isåfall vara att gruppen ska söka ursprunget till viruset. Om det är människotillverkat finns det en bas någonstans där det tillverkats och som det antagligen finns ett lager med vaccin.

Hursomhelst så behöver inte det här fullt ut förklaras för spelarna eller spelledaren, utan att det räcker att spelskaparna (alla som eventuellt ska vara med att skriva) har koll på grundplotten..
än så länge är det bara lilla jag..

Spitfire

Swordsman
Första anfallsvågen var ett virus som till synes slumpvis drabbade en mindre del av befolkningen (även djur) och förvred dem till mordiska Gigeristiska monster.
EN av de där "galna" ideerna som någon fick för att överleva viruset och utveckla immunitet var en form av genterapi/modifiering där man lade in strängar av djur DNA i människor.
en till två generationer senare har dessa muterats till en slags hybrid som slits mellan mänsklighet och djuriska instinkter vilket helt klart kan slängas in som ett 'ubermonster' eller två.

Dessutom ger det möjlighet för Krille att spela den där Catgirl'n eller åtminstone ha rävsvans... :gremgrin:

Foggmock

Myrmidon
Inte för att vara dryg eller så, men om man ger sig ut i det okända brukar man inte direkt springa in i väntade saker... det följer ju med konceptet om att det blir lite "monster of the week" och så vidare, men det är ju bara bra.

Detta är en bra parallell till spelvärlden jag drömde fram, där hela världen låg i totalt mörker och man samlades i små hubbar där man hade ständigt brinnande eldar osv. Ett "Darknessworld", alltså.

Spitfire

Swordsman
Upplägg.

Varje arketyp kommer ha sitt eget kapitel. En spelare med rätt arketyp kommer sedan ha tillgång till att läsa ”sitt kapitel” när som helst medan de andra spelarna får rådfråga denne eller sitt minne om det är något de undrar över.

Exempelvis så har Skyddsvakten Stridsavsnittet (som dock kommer vara så lätt att alla spelare kommer ha en grundläggande kunskap om det) med medföljande vapen information, regler för taktik och till och med krigföring.

Föraren har Teknologiavsnittet med fordon och annan högteknologisk utrustning.

Diplomaten har världsavsnittet, det geografiska och politiska.

Läkaren har avsnittet om Skador, sjukdomar, droger.

Guiden har avsnittet om vildmark, överlevnad och möjliga hot som man kan träffa på där.. Väldigt betydelsefullt för att hindra resten av gruppen att bara gå fram och mjölka en kossa de stöter på om det visar sig att förvildade kor är oerhört aggressiva och fått smak på människokött…

Spitfire

Swordsman
Inte för att vara dryg eller så, men om man ger sig ut i det okända brukar man inte direkt springa in i väntade saker... det följer ju med konceptet om att det blir lite "monster of the week" och så vidare, men det är ju bara bra.
nu hänger jag inte riktigt med vad du menar.. kan jag be dig förtydliga dig litet?

edit:
aha, det var ett svar mot tomasarfert och inte mot mig, då klarnar det en aning.
Inte gräla i min tråd bara, grabbar.

Spitfire

Swordsman
Vinterland kommer att använda mitt DuoDekaeder-system D^2) eller på ren svenska, 2t10.

2t10 + Grundegenskap (-5 till +5) + färdighet (0-10) - Generella modifikationer (-0 till -20) mot svårigheten 10 (om passivt motstånd) eller motståndares resultat (om aktivt motstånd)

2t10 är obegränsade och tärningarna slås om och läggs till det gamla om man slår lika på tärningarna (utom om man slår dubbel etta, vilket är mindre bra.)

Det finns inga kroppspoäng utan istället slår man 2t10, lägger till de fysiska grundegenskaper som gör att man kan ta mer skada (Storlek och Fysik) samt eventuellt Skyddsvärde från rustning mot vapnets skadevärde. Skada finns sen i 4 olika variationer beroende på differensen mellan skadevärdet och resultatet som liknar de "damage saves" som finns i vissa alternativa D20 produkter (mutants and masterminds exempelvis)

det finns inga egentliga "sikta på kroppsdelar" regler utan istället väljer man en modifikation på mellan -1 till -5 på slaget som sedan antingen simulerar hur man siktar mot en vital kroppsdel (ökar skadevärdet) eller en oskyddad kroppsdel (minskar skyddsvärdet)

Arfert

Facit
jup, och eftersom det verkade som du inte fattat vad jag menade så tog jag inte åt mig ;-)

Arfert

Facit
mm, spelar inte så stor roll om det kom från rymden eller inte.. men folk kan ju få TRO att det gjorde det.. för att dölja en annan hemlighet. ;-)

Arfert

Facit
Byrr...

jag var inte förtjust i Byrr heller... men ine för att de var utomjordingar utan för de inte tillförde något... kändes lite som en "lösnäsa" bara.

Wastelands var ju tidstypisk Mad Max-action främst... skit samma hur katastrofen gick till. Man skulle ju glida omkring med skinnpaj, mohikanfrissa och avsågat hagelgevär och vara tuff. ;-)