Spitfire
Swordsman
Jag tänkte som så att jag till slut skulle presentera de planer på ett spel jag suttit och skrivit på under ett par år nu.
I tur och ordning tänkte jag beskriva kortfattat bakgrunden i spelet och vad den handlar om.
Sedan tänkte jag beskriva hur karaktärsskapandet går till.
Därefter följer lite om färdigheter och hur regelsystemet fungerar där.
Sen tänkte jag väl ta upp hur jag planerat med stridssystemet.
Så efterhand jag lagt upp ett avsnitt så står det ER fritt fram att kritisera och ställa frågor. Som "hur tänkte du här" och "Hur i HELVETE tänkte du här?" till "TÄNKTE du här??!!" osså vidare.
men jag börjar med bakgrunden
______________________________________________________
Vinterland, del 1
Av Mattias Bengtsson
Min tanke med Vinterland är att det utspelar sig i ett semi-apokalyptiskt framtida Skandinavien.
Jag har med avsikt valt att frångå specifika tidsangivelser utan allting som inträffat i Vinterlands bakgrund är något som kan inträffa imorgon, nästa år, eller har precis inträffat medan du är på väg hem från ert senaste spelmöte. Det är bara det att du inte har satt på radion/Tv:n/loggat in på någon nyhetssajt ännu och därmed ännu inte informerad.
Vänta nu. Vad menar du med ”semi” -postapokalyptisk egentligen?
”Semi” kommer ifrån att medan det är illa, så är det inte riktigt SÅ illa. Det har varit värre, och det kanske till och med börjar bli bättre.
Rätt mycket hänger på Rollpersonerna vars uppgift det är att bygga upp ett nytt samhälle igen.
Vinterland ska alltså spelas som en grupp äventyrare som söker efter glömd kunskap och teknologiska upptäckter i underjordiska labb likaväl som diplomater och ambassadörer som reser mellan isolerade samhällen att bilda förbund mellan dem, så att de gemensamt kan stå samman och motstå kringresande rövare och krigsherrar.
Bra referenser till hur det kan se ut är därför filmer och tv serier som Mad Max (första filmen), Defiance, Revolution där det är som bäst. Medan media som Mad Max (andra filmen) Postman (utom slutet) Fallout (3 och NV) bla är mer representativt för där det är som värst.
Riktigt så illa som Mad Max 3 och de tidigare Fallout spelen är det inte riktigt utom i övergivna och laglösa områden.
Så vad var det då som inträffade som var så hemskt?
Innan jag svarar på den frågan så vill jag förtydliga lite om hur jag kom fram till den bakgrunden jag kom fram till, och därmed också ledde till att spelet kom att kallas Vinterland.
Vinterland utspelar sig i en värld runt 20-30 år fram i tiden från den tidpunkt man sitter och spelar spelet. Så oavsett om man spelar imorgon eller fortfarande samma kampanj fem år senare, så är det samma tidpunkt. Det är därför det inte finns några exakta datum, för det är inte relevant. All teknologi som man kan hitta och använda baseras på det du kan gå ut och handla eller läser om i tidningar just nu. Så om du spelar ett äventyr där man hittar en låda markerat ”tillhör försvarsmakten” och öppnar den och finner ett antal automatkarbiner så kommer det vara AK 5:or.
Sitter du och spelar samma äventyr om 5 år, så kanske det är H&K 416:s istället...
Alltså måste ALLT vara väldigt generellt. Världspolitiken kan ändra sig oerhört snabbt och gör man fel här så kan bakgrunden bli hopplöst inaktuell som i spel som Twilight 2000 och 2013.
Fallout utspelar ju sig i framtiden av en alternativ verklighet med ett annat 50-tal och Mutant är så långt in i framtiden att det saknar betydelse.
Sen kan det lätt bli fel och väldigt politiskt inkorrekt genom att man pekar ut en speciell stat som boven i dramat. Oavsett om det nu är ryssarna, kineserna. islamister eller varför inte amerikanarna själva som trycker på knappen. Någon kommer ta illa upp oavsett vilket.
Så jag ville inte sätta mig in i olika världspolitiska scenarion som i slutändan ändå skulle vissa sig orealistiska. Framförallt för att jag saknar tillräcklig kunskap om det.
En annan tanke som ligger mig närmare skulle i så fall vara globala klimatförändringar. Det är ett mer realistiskt hot men även här är det för svårt att sia. Om fem år kanske vi alla kör omkring i elbilar och byggt fusionsreaktorer.
Så i slutändan valde jag en asteroid som slår ner, för även om chansen är astronomisk. Så är det inget vi kan förutse med 100% eller skydda oss mot. Se bara det senaste nedslaget i Ryssland.
Så år X, dvs nu, så slår en asteroid ner i indiska oceanen mellan Indien och Afrika. Den är tillräckligt stor för att skapa en Tsunami som slår emot Indiens och Afrikas kuster med förstörda kustbyar, sänkta fiskebåtar samt ett tresiffrigt antal dödsoffer.
Jag vet inte hur stor asteroid det krävs för att skapa en sån stor våg, så svaret på ”hur stor då” är helt enkelt: ”Tillräckligt”
Medan katastrofhjälp skickas till Somalia och förskrämda turister evakueras från Maldiverna anländer forskningsfartyg till nedslagsplatsen.
Där upptäcker de att en ny alg har börjat gro i havet kring nedslagsplatsen. Vissa tror att det här kan vara en organism som kom tillsammans med asteroiden, medan andra menar att organiskt material aldrig skulle klara av att överleva den enorma hettan som nedslaget innebar. Istället menar de att denna nya alg legat i sedimenten under havsbotten där de kan ha existerat oupptäckta i miljoner år, men att nedslaget nu rört om i lagren och nu fört algerna upp till ytan som flingorna i en snöglob.
Efter att prover har tagits och förts till laboratorier noterar man dock att de inte är alger utan mer biologiskt en vattenlevande mossa. När de nu nått ytan sjunker den inte tillbaka utan fångar in syre i små luftbubblor och sprider sig över havsytan.
Mossan sprider sig sedan med alarmerande takt så att den några månader senare når kusterna.
Medan vissa ser positivt på mossan i och med det faktum att den kan bidra med att sänka CO2 halterna i atmosfären samt utgör mat för fiskar så ser andra nationer som Seychellerna och Maldiverna det som ett hot mot deras turistnäring. Fast än så länge kan de tjäna en inkomst på alla forskare som anländer för att undersöka denna nya upptäckt.
Vad som sedan händer när algerna/mossan täcker upp ett stort område efter några månader är att den släpper ut pollen som sprider sig med vindarna in över land.
Detta pollen visar sig farligt för människor eftersom det sätter sig i lungorna och får dem i rasande takt att utveckla någon form av lungcancer som på en till två veckor visar sig vara dödlig för den drabbade.
Man inser snart att det här kan bli en global naturkatastrof och planer görs upp hur man kan bekämpa denna dödliga växt.
Frågan är hur bra det är att försöka bekämpa mossan som tagit sig in i land med kontrollerade bränder med tanke på att eld även drabbar spannmål och beten för boskap.
En ide är att med vilje köra in oljetankers fullastade med antändlig vätska och sprida ut denna över mossan och tända på.
Inga taktiker man kan komma på visar sig vara effektiva.
Under de följande åren sprider den sig över Afrika, Indien, Asien och in i Kina. Ännu har Syd och Nordamerika klarat sig samt även Europa, även om det börjar komma närmare.
Man har dock lärt sig en smula om hur den sprider sig och hur den kan bekämpas under de första fem åren. Mossans pollen är nämligen väldigt känslig för kyla. Så uppe i de snötäckta Nepals, Pakistans, Afganistans bergstoppar samt i de (på nätterna) kalla öknarna i Afrika finns fristader där människor kan leva.
En annan sak är att inte alla drabbas. Omkring 10% av mänskligheten är immuna och utvecklar inte lungcancern.
Goda nyheter för dessa kanske, men dåliga nyheter för de resterande 90%:en..
Under dessa år utvecklas olika projekt för att försäkra mänsklighetens framtid i dessa länder.
Det vanligaste är att bygga ut underjordiska bunkrar dit människor kan evakueras och bo fram tills dess en permanent lösning forskats fram. Av detta skäl prioriteras folk med hög utbildning, soldater samt de som finansierar projekten och såvida kan köpa in sig en plats. I ett land som Sverige hinns ett hundratal bunkrar att slutföras och så fort de utvalda är i säkerhet brister kommunikationerna samman rätt snabbt med de som lämnas kvar utanför åt sitt öde..
Andra försöker fly till nordligare breddgrader som Island, Grönland, Sibirien, Kanada och försöker överleva i vildmarken där. Grönlands kuster är exempelvis omgärdade med mer eller mindre aktiva krigsfartyg från olika länder.
En annan extrem lösning förs fram av en brittisk doktor vid namn Herbert G Morrow som menar att det bara är människor som drabbas medan djur klarar sig. Han erbjuder därför en genterapi som ska göra människor immuna genom att modifiera människors genetiska kod med DNA från djur av olika slag.
Projektet är en framgång. För den första generationen iallafall. Sen föds generation två, och vi har våra människa-djur hybrider. Då dessa blivit utsatta för förföljelser av de mer naturligt immuna och ses som monster har dessa samlats i egna grupper och nu har de även börjat föda fram en tredje generation..
När spelet börjar är det runt 20-30 år senare och dödsfallen av den av pollen orsakade lungcancern börjat plana ut har de överlevande i de bunkrar som klarat sig beslutat sig för att det kan vara dags att skicka ut expeditioner att ta kontakt med dels de immuna överlevande men även att undersöka vad som hände med andra bunkrar och se om de funnit några mer botemedel mot ”MossLungan.”
Och eftersom dessa expeditioner genomförs vintertid då denna tid är säker mot att bli smittad, förklaras varför spelet fått namnet ”Vinterland”
I del 2 tänkte jag ta upp lite mer om de olika bakgrunder man kan spela som.
Som Bunkerfolk, Kybernauter, Hybrider och Överlevande och på vilket sätt dessa skiljer sig från varandra.
I tur och ordning tänkte jag beskriva kortfattat bakgrunden i spelet och vad den handlar om.
Sedan tänkte jag beskriva hur karaktärsskapandet går till.
Därefter följer lite om färdigheter och hur regelsystemet fungerar där.
Sen tänkte jag väl ta upp hur jag planerat med stridssystemet.
Så efterhand jag lagt upp ett avsnitt så står det ER fritt fram att kritisera och ställa frågor. Som "hur tänkte du här" och "Hur i HELVETE tänkte du här?" till "TÄNKTE du här??!!" osså vidare.
men jag börjar med bakgrunden
______________________________________________________
Vinterland, del 1
Av Mattias Bengtsson
Min tanke med Vinterland är att det utspelar sig i ett semi-apokalyptiskt framtida Skandinavien.
Jag har med avsikt valt att frångå specifika tidsangivelser utan allting som inträffat i Vinterlands bakgrund är något som kan inträffa imorgon, nästa år, eller har precis inträffat medan du är på väg hem från ert senaste spelmöte. Det är bara det att du inte har satt på radion/Tv:n/loggat in på någon nyhetssajt ännu och därmed ännu inte informerad.
Vänta nu. Vad menar du med ”semi” -postapokalyptisk egentligen?
”Semi” kommer ifrån att medan det är illa, så är det inte riktigt SÅ illa. Det har varit värre, och det kanske till och med börjar bli bättre.
Rätt mycket hänger på Rollpersonerna vars uppgift det är att bygga upp ett nytt samhälle igen.
Vinterland ska alltså spelas som en grupp äventyrare som söker efter glömd kunskap och teknologiska upptäckter i underjordiska labb likaväl som diplomater och ambassadörer som reser mellan isolerade samhällen att bilda förbund mellan dem, så att de gemensamt kan stå samman och motstå kringresande rövare och krigsherrar.
Bra referenser till hur det kan se ut är därför filmer och tv serier som Mad Max (första filmen), Defiance, Revolution där det är som bäst. Medan media som Mad Max (andra filmen) Postman (utom slutet) Fallout (3 och NV) bla är mer representativt för där det är som värst.
Riktigt så illa som Mad Max 3 och de tidigare Fallout spelen är det inte riktigt utom i övergivna och laglösa områden.
Så vad var det då som inträffade som var så hemskt?
Innan jag svarar på den frågan så vill jag förtydliga lite om hur jag kom fram till den bakgrunden jag kom fram till, och därmed också ledde till att spelet kom att kallas Vinterland.
Vinterland utspelar sig i en värld runt 20-30 år fram i tiden från den tidpunkt man sitter och spelar spelet. Så oavsett om man spelar imorgon eller fortfarande samma kampanj fem år senare, så är det samma tidpunkt. Det är därför det inte finns några exakta datum, för det är inte relevant. All teknologi som man kan hitta och använda baseras på det du kan gå ut och handla eller läser om i tidningar just nu. Så om du spelar ett äventyr där man hittar en låda markerat ”tillhör försvarsmakten” och öppnar den och finner ett antal automatkarbiner så kommer det vara AK 5:or.
Sitter du och spelar samma äventyr om 5 år, så kanske det är H&K 416:s istället...
Alltså måste ALLT vara väldigt generellt. Världspolitiken kan ändra sig oerhört snabbt och gör man fel här så kan bakgrunden bli hopplöst inaktuell som i spel som Twilight 2000 och 2013.
Fallout utspelar ju sig i framtiden av en alternativ verklighet med ett annat 50-tal och Mutant är så långt in i framtiden att det saknar betydelse.
Sen kan det lätt bli fel och väldigt politiskt inkorrekt genom att man pekar ut en speciell stat som boven i dramat. Oavsett om det nu är ryssarna, kineserna. islamister eller varför inte amerikanarna själva som trycker på knappen. Någon kommer ta illa upp oavsett vilket.
Så jag ville inte sätta mig in i olika världspolitiska scenarion som i slutändan ändå skulle vissa sig orealistiska. Framförallt för att jag saknar tillräcklig kunskap om det.
En annan tanke som ligger mig närmare skulle i så fall vara globala klimatförändringar. Det är ett mer realistiskt hot men även här är det för svårt att sia. Om fem år kanske vi alla kör omkring i elbilar och byggt fusionsreaktorer.
Så i slutändan valde jag en asteroid som slår ner, för även om chansen är astronomisk. Så är det inget vi kan förutse med 100% eller skydda oss mot. Se bara det senaste nedslaget i Ryssland.
Så år X, dvs nu, så slår en asteroid ner i indiska oceanen mellan Indien och Afrika. Den är tillräckligt stor för att skapa en Tsunami som slår emot Indiens och Afrikas kuster med förstörda kustbyar, sänkta fiskebåtar samt ett tresiffrigt antal dödsoffer.
Jag vet inte hur stor asteroid det krävs för att skapa en sån stor våg, så svaret på ”hur stor då” är helt enkelt: ”Tillräckligt”
Medan katastrofhjälp skickas till Somalia och förskrämda turister evakueras från Maldiverna anländer forskningsfartyg till nedslagsplatsen.
Där upptäcker de att en ny alg har börjat gro i havet kring nedslagsplatsen. Vissa tror att det här kan vara en organism som kom tillsammans med asteroiden, medan andra menar att organiskt material aldrig skulle klara av att överleva den enorma hettan som nedslaget innebar. Istället menar de att denna nya alg legat i sedimenten under havsbotten där de kan ha existerat oupptäckta i miljoner år, men att nedslaget nu rört om i lagren och nu fört algerna upp till ytan som flingorna i en snöglob.
Efter att prover har tagits och förts till laboratorier noterar man dock att de inte är alger utan mer biologiskt en vattenlevande mossa. När de nu nått ytan sjunker den inte tillbaka utan fångar in syre i små luftbubblor och sprider sig över havsytan.
Mossan sprider sig sedan med alarmerande takt så att den några månader senare når kusterna.
Medan vissa ser positivt på mossan i och med det faktum att den kan bidra med att sänka CO2 halterna i atmosfären samt utgör mat för fiskar så ser andra nationer som Seychellerna och Maldiverna det som ett hot mot deras turistnäring. Fast än så länge kan de tjäna en inkomst på alla forskare som anländer för att undersöka denna nya upptäckt.
Vad som sedan händer när algerna/mossan täcker upp ett stort område efter några månader är att den släpper ut pollen som sprider sig med vindarna in över land.
Detta pollen visar sig farligt för människor eftersom det sätter sig i lungorna och får dem i rasande takt att utveckla någon form av lungcancer som på en till två veckor visar sig vara dödlig för den drabbade.
Man inser snart att det här kan bli en global naturkatastrof och planer görs upp hur man kan bekämpa denna dödliga växt.
Frågan är hur bra det är att försöka bekämpa mossan som tagit sig in i land med kontrollerade bränder med tanke på att eld även drabbar spannmål och beten för boskap.
En ide är att med vilje köra in oljetankers fullastade med antändlig vätska och sprida ut denna över mossan och tända på.
Inga taktiker man kan komma på visar sig vara effektiva.
Under de följande åren sprider den sig över Afrika, Indien, Asien och in i Kina. Ännu har Syd och Nordamerika klarat sig samt även Europa, även om det börjar komma närmare.
Man har dock lärt sig en smula om hur den sprider sig och hur den kan bekämpas under de första fem åren. Mossans pollen är nämligen väldigt känslig för kyla. Så uppe i de snötäckta Nepals, Pakistans, Afganistans bergstoppar samt i de (på nätterna) kalla öknarna i Afrika finns fristader där människor kan leva.
En annan sak är att inte alla drabbas. Omkring 10% av mänskligheten är immuna och utvecklar inte lungcancern.
Goda nyheter för dessa kanske, men dåliga nyheter för de resterande 90%:en..
Under dessa år utvecklas olika projekt för att försäkra mänsklighetens framtid i dessa länder.
Det vanligaste är att bygga ut underjordiska bunkrar dit människor kan evakueras och bo fram tills dess en permanent lösning forskats fram. Av detta skäl prioriteras folk med hög utbildning, soldater samt de som finansierar projekten och såvida kan köpa in sig en plats. I ett land som Sverige hinns ett hundratal bunkrar att slutföras och så fort de utvalda är i säkerhet brister kommunikationerna samman rätt snabbt med de som lämnas kvar utanför åt sitt öde..
Andra försöker fly till nordligare breddgrader som Island, Grönland, Sibirien, Kanada och försöker överleva i vildmarken där. Grönlands kuster är exempelvis omgärdade med mer eller mindre aktiva krigsfartyg från olika länder.
En annan extrem lösning förs fram av en brittisk doktor vid namn Herbert G Morrow som menar att det bara är människor som drabbas medan djur klarar sig. Han erbjuder därför en genterapi som ska göra människor immuna genom att modifiera människors genetiska kod med DNA från djur av olika slag.
Projektet är en framgång. För den första generationen iallafall. Sen föds generation två, och vi har våra människa-djur hybrider. Då dessa blivit utsatta för förföljelser av de mer naturligt immuna och ses som monster har dessa samlats i egna grupper och nu har de även börjat föda fram en tredje generation..
När spelet börjar är det runt 20-30 år senare och dödsfallen av den av pollen orsakade lungcancern börjat plana ut har de överlevande i de bunkrar som klarat sig beslutat sig för att det kan vara dags att skicka ut expeditioner att ta kontakt med dels de immuna överlevande men även att undersöka vad som hände med andra bunkrar och se om de funnit några mer botemedel mot ”MossLungan.”
Och eftersom dessa expeditioner genomförs vintertid då denna tid är säker mot att bli smittad, förklaras varför spelet fått namnet ”Vinterland”
I del 2 tänkte jag ta upp lite mer om de olika bakgrunder man kan spela som.
Som Bunkerfolk, Kybernauter, Hybrider och Överlevande och på vilket sätt dessa skiljer sig från varandra.