Nekromanti Vinterskogen (SPOILER)

Spoiler för mina spelare i varje fall...

Nu efter mycket om och men och hit och dit är det då dags att dra igång min DoD6-grupp (jag har lovat i en månads tid, men nu är det faktiskt på riktigt). Jag tänker dra igång med Vinterskogen, sedan fortsätta med Vildhjärta, Eremitens Hemlighet och Snösaga. Är det nån som har kommentarer på ordningen. Borde RP bli bättre innan de ger sig in i Vildhjärta/Snösaga.

Dessutom, min egentliga fråga: Hur ska man lyckas få spelarna motiverade att springa omkring i Vinterskogen. De får aldrig uppdraget att lösa gåtan, inte heller ombeds de göra det. Vägen ut ur skogen är rak och fin.
Om de mot alla odds skulle bestämma sig för att försöka lösa gåtan, tänker de knappast på att leta utanför borgen och skogsvaktarstugan. (detta mycket på tidigare fantasilösa SL:s i diverse spel).

/Black Dwarf, känner sig som en grisodlare efter denhär frågan.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Svårt läge

Testa med att beta uppdraget med lite skatter, det brukar få fart på de flesta. Låt mannen i början av äventyret mumla nått om "min bror... guldet... kungens juveler" innna han svimmar.

När de sedan kommer in i Vinterskogen, låt rollpersonerna hitta några döda vakter och några uppbrutna kistor, och en och annan guldpeng, samt trollspår som inte leder nånstans vettigt.

Sen träffar rollpersonerna Aud, och leds till skogvaktarna, som inte vet så mycket om trollen, men kanske Gelle i borgen vet mer... och sen kan spelarna välja om de vill lösa mysteriet eller hitta guldet som trollen har i sin grotta (låt inte rollpersonerna hitta för mycket guld, det har trollen gömt nån annanstans).

Det borde funkar

MVH

Magnus
(författare av Vinterskogens hemlighet)

Re: Svårt läge

Problemet ligger inte heller i att rollpersonerna/spelarna är guldfixerade och vill ha belöning för allt de gör. Problemet ligger mer i att få dem att springa till de olika ställena i skogen som behövs för att lösa gåtan, utan att avslöja sig för mycket.
Man kan ju använda Biorn och Vigdis som ber dom ta reda på vad som gått fel, se ifall de vill ta itu med älvorna eller Hekla, men de kan ju kännas lite tillkrystat.

Eksem

Champion
Re: Svårt läge

Problemet är alltså att du inte vet hur du ska få spelarna intresserade utan att avslöja för mycket?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Använd Aud

Använd Aud till att väcka rollpersonernas intresse. Låt henne ge lite osammanhängande info om troll, och vinter, och häxan och den vackra kvinnan i tornet, så tror jag nog att de flesta spelare nappar.

Annars är de, ursäkta mig, fantastiskt bisarra spelare, och jag har svårt att se vad som skulle kunna motivera dem. Möjligen ett finger från gud som säger "lös mysteriet för fan!". :gremgrin:

Men använd Aud till att ge små ledtrådar om vad som finns i skogen. Vem kan mottstå ett rop på hjälp från ett sånt charmerande barn?

MVH

Magnus

Finns på Medusagames. Det är ett äventyr som ligger nånstans mellan gamla DoD och DoD6 stämningsmässigt, men det är skrivet till DoD6.

Tror att medusagames är nere just nu, men om du kan ju alltid kolla här

/Black Dwarf, tror han har rätt adress iaf

Troberg

Sinister eater
Re: Använd Aud

Möjligen ett finger från gud som säger "lös mysteriet för fan!".
Säg inte det, vi har fått en liknande vink. En gud uppenbarar sig och säger att vi ska gå norrut (efter att vi traskat efter en flod som gick åt fel håll i veckor i hopp om att hitta ett bra ställe att gå över). Vi tvärfumlar gång på gång navigeringsslagen och traskar glatt iväg en månad åt fel håll...

Foggmock

Myrmidon

charmig? jag spelade henne som en fattig 'tiggar'flicka med trasiga kläder och lite attityd, och inte nån liten to-be-prinsessa.. som dessutom gav osammanghängande info.. finns inget värre än att ha tålamod med en bortskämd, kaxig unge.. häxan var precis likadan.. de visste att hon visste vad som behövdes för att lösa äventyret, men de fick utstå en hel del spott och spe innan jag avslöjade vitala saker.. :gremgrin:

Baldyr

Hero
äventyrs-rollspel

Du kanske kan börja med att förklara för dina spelare att ni ska spela ett utpräglat äventyrs-rollspel (DOD6) och att det förväntas att de själva tar initiativ, intresserar sig för äventyren och försöker föra händelserna framåt på egen hand. När ni alla väl är överens om vad ni ska spela och hur, så borde det väl inte vara så svårt för dina spelare att visa lite engagemang, eller?

Du kan också uppmuntra dina spelare att skapa rollfigurer som är uttalat nyfikna och uppfyllda av upptäckarlusta. Det torde åtminstone räcka med en eller ett par sådana rollfigurer, förutsatt att deras spelare sedan verkligen anstränger sig att spela sina roller. Annars är det nog bara att påpeka att rolltolkingen inte alls hänger ihop med rollbeskrivningen - inte för att tvinga spelarna att engagera sig utan snarare uppmuntra dem att göra det självmant (inom ramen för spelet dessutom, eftersom rollfigurerna troligtvis skulle följa upp minsta spår och så vidare).

Annars får du nog helt enkelt lov att konstruera om alla äventyr ni ska spela, så att spelarna får tydliga målsättningar - och en ordentlig beskrivning av hur de ska nå dig - inför varje äventyr. Fast så initiativ-lösa spelare kanske borde spela något häftigt och enkelspårigt dataspel istället?

/Baldyr

Vinterskogen var det första äventyret vi spelade i min spelgrupp då var alla amatörer ocg det gick hur bra som helst. Jag hade också ändrat Grottrollet till ett kungstroll och skogstrollen till vättar.

(kan någon säga till mig om min bild inte är tillläten om den av någon anledning inte skulle vara det)

Jag bara måste... bara för att det är du. :gremwink:

(efter att vi traskat efter en flod som gick åt fel håll i veckor i hopp om att hitta ett bra ställe att gå över).
Vad ville floden gå över egentligen? Och varför gick den åt fel håll i flera veckor bara för det?

/Black Dwarf, nissfelstrycke.

Troberg

Sinister eater

Jag bara måste... bara för att det är du.
Tack, det värmde. Efter att ha tillbringat två timmar i morse med att svabba avloppsvatten på grund av något slags baklsag i avloppssystemet så trodde jag att dagen inte kunde bli sämre. Men så fel man kan ha! :gremsmile:

Antraxe

Veteran

Hur ska man lyckas få spelarna motiverade att springa omkring i Vinterskogen. De får aldrig uppdraget att lösa gåtan, inte heller ombeds de göra det. Vägen ut ur skogen är rak och fin.
Jag förstår inte riktigt varför man INTE skulle nappa. Jag tycker inte att det borde behövas så jättemycket mer motivering än så för att ta åt sig uppdraget bara för att det inte kommer någon och utryckerligen säger åt dom det och erbjuder en belöning på xxxx silvermynt. Där det är så uppenbart som i vinterskogens hemlighet att det liksom hänger ett uppdrag i luften så borde man inte behöva tjaffsa om det, man är ju där för att spela och ha kul och det tycker jag inte direkt att man gör genom att välja att strunta att följa sl vinkar som leder spelarna in i ett äventyr och istället bara gå därifrån...
I våran spelgrupp så har vi inga som helst problem med sådant. Efter att ha hört en hel del klagan från olika spelledare här på forumet som undrar hur man får spelarna mer motiverade och göra som man vill så inser jag att jag måste ha en ganska "lydig" spelgrupp. De brukar i princip aldrig gnälla och de brukar gå åt det håller som jag knuffar domåt. Eller "lättmanipulerade" kan man kanske också kalla det, om man hellre vill det :gremwink:

Är det verkligen så klokt att välja att spela vildhjarta som andra äventyr?? Även om inte vi har spelat det själva än så kan jag då säga att det nog skulle behövas en hel arme med amatörer för att kunna ta sig därigenom vid liv! (Syftar inte bara på ev. strider utan även färdighetsslag)

Säg inte det, vi har fått en liknande vink. En gud uppenbarar sig och säger att vi ska gå norrut (efter att vi traskat efter en flod som gick åt fel håll i veckor i hopp om att hitta ett bra ställe att gå över). Vi tvärfumlar gång på gång navigeringsslagen och traskar glatt iväg en månad åt fel håll...
Var det då ni spelade vinterskogens hemlighet?! Om jag inte minns fel så var det omkring en dagsmarsh igenom dalen den utspelades i så ni måste ha gått väldigt mycket utanför den lilla bergskedjan som utgjorde gränsen till dalen:)