Nekromanti Vinterskogens hemlighet

Johan K

Gammal & dryg
Hade tänkt att köra Vinterskogens hemlighet & skulle gjärna vilja höra lite kommentarer om det.. Hadde tänkte det lite som uppvärmning till Vildhjarta

Hur bar det att spela ?
Hur var "dödlighetsfaktorn" ? osv..

Arntsen

Warrior
Håller på med det nu.

Kom ihåg:

1: Läs i genom noga, gör gärna markeringar (det gjorde inte jag :gremblush:)
2: Se ovanstående.

Det har ännu så länge varit lite utav ett mysäventyr, undantaget då det rabiata halvtrollet i gruppen råkade hitta spår efter, jag Citerar:
"Öh, det har gått såna där äckliga små halvportioner till låtsas troll här Grrrau!! EFTER DOM!" slut citat.

Dödlighetsfaktorn är låg, i alla fall än så länge (undantaget de tre skogstrollen (se ovan)):gremconfused:

En grej som jag hade problem med var att få dem att hitta till olika ställen, men det berodde antagligen på att jag klantade till det.

Sitor

Veteran
Har bara spelat Vinterskogen (någon gång runt då det släpptes) och har då tyvärr ingen åsikt som SL. Som spelare kan jag dock säga följande:
- Vinterskogens hemlighet är ett äventyr som jag anser bör baseras på stämningen, mystiken, den dolda sanningen och inget annat.
- Katatonisk talade om att hans spelare hade svårt att hitta vissa platser mm. Eftersom det är upp till spelarna att på eget bevåg välja vägar, finna ledtrådar, dra slutsatser, göra beslut så låt dem göra så och se vart det tar dem.
- Personligen gillade jag det mycket. Mysfaktorn vi hört talas om håller jag med om. Man presenteras för ett underbart landskap i dess praktfulla vinterskrud med vänliga och underliga personligheter. En härlig mix!
- Dödlighetsfaktorn är låg vilket jag verkligen uppskattar. Jag råder dig som SL att inte försöka öka dödlighetsfaktorn (ett så trevligt, innovativt ord bör användas oftare) då detta kan leda till att ovanstående känsla, upplevelse sinar eller försvinner helt. Det finns gott om "dödlighetsfaktorer" i Vildhjärta, så det räcker och blir över.

Tja, kommer jag på något mer så skriver jag väll ner det. Lycka till med spelandet!

Eksem

Champion
Jag spelledde det nångång i våras med DoD2-reglerna (bästa DoD-versionen, eller ja, 3an är lite bättre och har lite finare bilder, men den har jag inte) och det var på det hela en mysig upplevelse. Det var en skönt töntig RP-grupp bestående av en alv, en dvärg och en anka (notera att dvärgen var längst med hela 7 i STO! Världens kortaste äventyrargrupp?).

Det blev en ganska skön mix av den sagostämningen som fanns i äventyret, fantasystämningen i RP-gruppen och slapstickhumorn hos spelargruppen (han som spelade ankan slog de sämsta tärningsslagen genom tiderna, sällan har jag upplevt så underhållande fummel).

Dödligheten är obefintlig utom hos trollen, som redan nämnts i tråden (speciellt om alla i gruppen är runt en meter långa och fumlar hela tiden :gremwink:).

Egentligen borde jag kanske skriva litet mer, men äventyret är väldigt kort (2 spelkvällar tog det oss. Å andra sidan spelade vi igenom Vildhjarta på ett enda maratonmöte som slutade med att det rann kaffe ur öronen på mig när jag försökte hålla mig vaken) och väldigt enkelt.

Zire

Swashbuckler
Jag har inte spelat det än.. men har varit på väg hur många gånger som helst.
Det enda jag fundrar över är var tusan brodern man sökte efter tog vägen?! Han nämns inte någonstans i resten av äventyret.
Eftersom alla andra verkar ha klarat sig bra utan honom så kanske jag bara har missuppfattat nått (model XXL :gremsmile:)

- Zire, som f.ö. undrar om nån vet hur man kan komma in på Riotminds hemsida med en Unix browser

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Att hitta till ställen i VSH

Du är inte den enda som har haft problem. I nästa äventyr som precis skrivits klart ska det finnas en speciell karta för spelarna.

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Host host

Hmmm... jo... så här är det.

Jag har en fäbless för att låta saker och ting inte riktigt bli klara i min äventyr. Det är till och med så att jag ibland inkluderar saker som inte nån kan lösa, mest för att spelarna ska förstå att allt inte får sitt svar. Så är det med brodern. Theo påpekade detta innan äventyret gjordes klart, men jag valde att strunta i det.

Frågan har dock dykt upp många gånger efter det, och jag har omvärderat mitt beslut.

Läs mer om äventyret och frågor här:

http://forum.rollspel.nu/showthreaded.php?Cat=&Board=DoD&Number=180196
http://forum.rollspel.nu/showthreaded.php?Cat=&Board=DoD&Number=202380

M.

Johan K

Gammal & dryg
Re: Att hitta till ställen i VSH

I nästa äventyr som precis skrivits klart ska det finnas en speciell karta för spelarna.
Aha !
Ja, det låter ju bra ! det är nått jag saknar i äventyr över lag, en spelarkarta. Eftersom man är urkass på att gölra kartor, så är det en bonus om det följer med en sådant.