Krille
Super Moderator
Jag tror faktiskt inte att jag har sett ett enda cyberspace-system som jag någonsin har varit nöjd med. I gamla Cyberpunk så betraktas till exempel cybersurfande som ett fall av tunnelkräl med program istället för vapen - och det är ju inte riktigt den känslan som jag är ute efter. Till och med interfacen är gjorda för att se ut som tunnelkräl. I Shadowrun finns, om jag inte minns fel, en förklaring på att ju högre upplösning samurajprogrammets avatar har, desto starkare är det. En del system ger sig in i minnesstorlekar som borde vara rätt knas givet till exempel Moores lag. Höjdaren här är Mutant 2089, som mäter minne i tetrabyte (alltså fyra bytes), när de borde mena terabyte, en nivå som till exempel troberg redan är uppe i idag, 85 år före Mutant 2089. Ett vanligt spelmässigt problem är att tid i cyberrymden går så mycket fortare, så en hel fajt i cyberrymden motsvaras av en timme realtid och en runda speltid, vilket innebär att övriga icke-cybersurfande spelare sitter sysslolösa i en timme.
Det känns helt enkelt som att cybersystem missar målet.
Åkej, beskrivningen av cyberrymden är en sak som kanske bäst lämpar sig för diskussion på det vanliga rollspelsforumet, men jag är mer intresserad av mekaniken. I vanlig ordning så vill jag också ha ett system där användaren (spelaren) påverkar, inte bara klienten (rollpersonen). Jag börjar fundera på om ett öppet fritt icke-besvärjelsebaserat magisystem skulle kunna fungera.
Ska jag sätta upp ett mål på hur jag vill att mekaniken ska funka så är nog Ghost in the Shell: Stand Alone Complex den närmaste riktlinjen jag kan komma på.
---
För övrigt så stämmer problematiken rätt bra in på astralrymder, shamanresor och annat spirituellt utomkroppsligt.
Det känns helt enkelt som att cybersystem missar målet.
Åkej, beskrivningen av cyberrymden är en sak som kanske bäst lämpar sig för diskussion på det vanliga rollspelsforumet, men jag är mer intresserad av mekaniken. I vanlig ordning så vill jag också ha ett system där användaren (spelaren) påverkar, inte bara klienten (rollpersonen). Jag börjar fundera på om ett öppet fritt icke-besvärjelsebaserat magisystem skulle kunna fungera.
Ska jag sätta upp ett mål på hur jag vill att mekaniken ska funka så är nog Ghost in the Shell: Stand Alone Complex den närmaste riktlinjen jag kan komma på.
---
För övrigt så stämmer problematiken rätt bra in på astralrymder, shamanresor och annat spirituellt utomkroppsligt.