Mekanurg
I'd rather be different than indifferent.
Min nya dator kör Ubuntu. Kan någon tipsa om bra virusskydd och liknande?
Ärligt talat förstår jag inte vad man ska ha virusskydd till i Linuxmiljö... Så länge man håller sig till att installera saker man vet vad de är, genom t.ex Synaptic eller andra hyfsat kända källor, så finns det väl knappt några virus till Linux ens...Mekanurg said:Min nya dator kör Ubuntu. Kan någon tipsa om bra virusskydd och liknande?
Tja, det finns ju bra och dåliga. NOD32 till Windows har nog aldrig riktigt ställt till det för mig, men däremot har det räddat mig ett par gånger. Adaware och liknande har jag däremot aldrig sett poängen med, eftersom jag använder Firefox och dessutom är hyfsat noga med vad jag installerar... Har däremot märkt på alla datorer där folk surfar via IE att det snabbt behövs Adaware eller liknande.Snow said:Det finns ju antivirus till ubuntu om man är extremt paranoid. Jag tycker att de (precis som på windows) stjälper mer än hjälper.
Brandväggar är i och för sig mest onödigt bös för de flesta användare; ser man helt enkelt till att inte köra mjukvara som lyssnar på en massa portar så finns det inte mycket brandväggen faktiskt hjälper till med.hallogallo said:En enkelt brandvägg brukar räcka långt.
NOD32 fungerar faktiskt ypperligt, sant. Men tyvärr är NOD32 något som man sällan ser på de datorerna jag syftar på, oftast är det F-Secure, McAffee eller något annat farthinder.krank said:Tja, det finns ju bra och dåliga. NOD32 till Windows har nog aldrig riktigt ställt till det för mig
Fast... Senast jag kollade sades det att alla portar är stängda som default i Ubuntu, och att de bara öppnad om man lägger in någon form av serverprogramvara eller liknande.Fiktionslek said:Vad gäller brandvägg är det klart att du ska ha en, för gnu/linuxmaskiner är inte immuna mot attacker utifrån. Om du inte redan ordnat detta föreslår jag firestarter: apt-get install firestarter.
Absolut, det ska ju vara aptitude som alla vettiga männi... Nä, jag bara skojar.Arfert said:och sen är det inte alla ubuntu-användare som använder apt get, utan vanliga Lägg till program-funktionen. Speciellt sådana som bara vill ha ett enkelt alternativ till Windows, och blir nervösa av terminalen...