Re: Försvarstal för S&D
Det är i mina ögon ett mer estetiskt tilltalande namn, Anden & Drömmen låter lite mer matt i mina öron.
Som jag sa i en tidigare debatt angående detta ämne, så är "Anden & Drömmen" inte heller något speciellt bra namn, men jag anser ändå att det är bättre än S&D eftersom det bättre fångar vad andemodulen handlar om. Men jag ser gärna förslag på bättre varianter! Mitt förslag kvarstår dock -
Bortom Mundana .
Modulen kommer att behandla just shamaner och drömvandrare och deras värv, deras arena (umbran/andevärlden och drömriket). Det är möjligt att bara en bråkdel av modulen beskriver de själva shamanerna och drömvandrarna men det är deras värld som beskrivs.
Ja, i modulen ingår förvisso utförlia beskrivningar av schamaner och, i viss mån, drömvandrare. Men det är ändå inte där fokus ligger - modulen
handlar inte om schamaner och drömvandrare, den
handlar om andevärlden och Drömriket, som schamaner och drömvandrare råkar tillhöra. Det är litegrann som om vi skulle kalla Religionsmodulen för "Daak"; Daak är enbart en av Mundanas alla religioner, och sålunda är namnet illa valt. Eller som om vi skulle kalla alvmodulen för "Thism", så att äga. Thism är enbart en av sex alvraser - alltså är namnet missvisande. Speciellt i fallet med drömvandrare är S&
D extremt illa valt, eftersom just
drömvandrare (som inte är detsamma som en
drömmare) utgör en försvinnande liten del av Drömriket! Så om man nu nödvändigtvis ska ha en sådan titel, borde "Andeväsen & Drömmare" passa bättre, eftersom den inkluderar drömvandrare och schamaner, och då bättre fångar modulens innehåll.
Det är mer troligt att denna modul kommer att användas av och för spelare som valt att spela en shaman eller en drömvandrare/spiritst kontra en ande, djurtotem eller motsvarande.
Jag ser motviljan att kalla en bok för något den knappt beskriver men jag föreslår att man ser det på från det andra hållet. Var, till vilken publik, vänder sig modulen?
Givetvis kommer modulen främst att användas av spelare som vill spela någon form av andebesvärjare eller drömvandrare. Men är det skäl nog att motivera ett namnet S&D? För i så fall skulle väl religionsmodulen hetat "Troende", av samma skäl? Personligen vill jag inte att en modul ska ha ett missvisande namn - namnet ska vara fångande för modulen. Att bara välja ett namn för att locka publik tycker jag verkar lite väl kapitalistiskt....
Dessutom, idéen att spela en ande är oxå någonting som jag tvingats plocka bort från modulen. Nåja, kan väl lägga upp det materialet på någon annan sida.