Nekromanti Vit magi

God45

#PrayersForBahakan
Jag är sjuk och har därför tid att komma tillbaks till det här projektet. Plus, jag har under tiden haft tid att få lite fler magi skolor speltestade. Här är de tidigare trådarna som är en del av det här projektet:

Divination

Infernomancy

Jag gillar fokus formatet och medan jag tidigare använt det för att analysera existerande spel så kommer jag nu vända det mot nya mål. Jag håller på att bygga ett fantasy spel med en extremt magisk värld där alla spelar karaktärer kommer vara någon typ av magiker. Jag baserar systemet på regelsystemet jag satte ihop för att köra Mage över skype med men kommer införa magiskolor istället för sfärer. Istället för att skriva hela världen på en gång kommer jag släppa den bit för bit med fokustrådar ägnade åt olika aspekter av spelet. Först kommer jag fokusera på de olika formerna av magi. Spelet har blivit delvis speltestat men mycket arbete är kvar att göra.

Den här gången fokuserar vi på: Vit magi

Du skrider fram, du har börjat göra det. Du går inte, vanliga människor går, du? Du skrider fram. Du är en åskstorm, en naturkraft och perfektion. Vilket forum du nu än valt att välsigna med din närvaro är du mästare av. Du är den mest vältaliga politikern, den mäktigaste kämpen, den visaste profesorn och den vackraste kurtisanen. Du är en användare av vit magi, perfektionens magi. Andra kanske väljer att söka nya vyer eller omforma sitt sammanhang men du vet att de gör det av desperation. Du är tradition och styrkan som kommer från civilisation och att veta sin plats i samhället. Varför ändra sitt sammanhang när man kan bemästra det?

Vit magi är ordning och reda och konservatism och att göra som man alltid gjort och bygga vidare på det, bygga högre och bygga vackrare. Vit magi gör saker bättre och hindrar saker från att avvika från normen. Vit magi lärs ut på universitet och av kyrkor. Dess användare är de perfekta exemplen på vad en människa kan vara. Vit magi gör sig bättre uppe nära och personligen än mycket annan magi vilket gjort det till en favorit för militären och polisen. Annars används den mest av förkämpar för samhället den lärs ut i så som politiker, adel och präster.

Eftersom vit magi är läkande och på grund av att många vit magiker åtminståne delvis är helare som sällan tar betalt för sina tjänster ses användarna av vit magi för det mesta som goda och benigna individer. Detta stämmer inte alltid och vit magi är lika ofta använt av tyranner och egoister som av de som vill hjälpa sina medmänniskor.

Vit magi har en sido-effekt som gett den sitt namn. Den bleker användaren tills denna är helt färglös. Medan förändringen börjar med att hud, nagler och hår blir vitt sprider det sig och gammla eller mäktiga användare av vit magi har helt vita ögon, vit blod och vita organ.

Vanliga raser som använder Vit magi: Vit magi användes först av människor men de var inte de som annamade magin mest. Detta gjordes av högalverna som såg den som ett sätt att dra sin födslorätt längre och blir ännu mer perfekta (de hävdar naturligtiv också att de uppfann den) och av golems som nästan universalt har extremt lätt för att lära sig vit magi. Utan för dessa tre folk slag utövas magin nästan inte alls och flera folkslag ser på den som suspekt och onaturlig.

Bra koncept jag sett bakom vita magiker: Den rättmätige fursten som förtjänar att styra sitt rike på grund av sin naturliga överlägsenhet. Helade de sjuka, besegrade sina fiender i envig och höll rörande tal... Tills någon mördade honom genom att vara smygiga och inte slåss med heder på hans valda forum.

Koncept jag aldrig vill se: Jag har faktiskt inga stora invändningar mot någon form av vitmagker som spelas bra. Vill du spela en tyrann? Kör hårt! En helare? Trevligt! En helig krigare? Coolt! Det enda jag tror är viktigt är att man inte överger sin status som höjdpunkten av männsklig/alvisk potential för det existerande samhället. Vitmagiker är inneboende konservativa och ska inte gilla förändringar som hotar deras position.

Klädsel för Vit magiker: Jag gillar allting som pekar ut dig som en vitmagiker ännu mer. Varför skulle du gömma dig? Så långa vita rockar, skinande rustningar och rejäla kronor om du är adel. Subtilitet är för andra människor.

Varför är Vit magi den bästa formen av magi?: Eftersom den gör dig grym. Den gör dig starkare, snabbare och smartare. Inget kontigt, inget avanserat utan du blir bara bättre. Lätt att spela och gör dig till The Big Guns i de flesta grupper. Du har lite kul möjligheter med att få bort annan magi och genom att läka dig själv och andra om du vill spela en mer stödjande roll och detta går också att kombinera med att vara störst bäst och vackrast.

Speltekniska effekter Vit magi återställa ordning i system som blivit störda och stärka existerande system. Detta gör att det tex kan läka skador och sjukdomar, laga trasiga föremål, förvandla tillbaks formbytare, neutralisera annan magi och göra individer eller föremål starkare. Vit magi kan bara kombineras med divination.

God45

#PrayersForBahakan
Recca said:
Du borde skriva ett rollspel God45.
Tack :gremsmile: Jag håller lite halvt på med det här där jag har systemet klart, vill skriva ut och testa magi skolorna och sedan skriva upp världen :gremsmile:

Cybot

Mest spelbar
Får inte glömma de religösa och semi-religösa kulterna.
Kultister, sekterister, nyreligösa, följare av "uråldrig visdom" med mera. Isis, Mithras, Scientologi, Moon och LaRouchianer. Vad mer kan en vitmagiker önska?

Jag är inte ens säker på att Hitler skulle vara ett dåligt koncept för en vitmagiker.

Mukwa

Swashbuckler
Jag är inte ens säker på att Hitler skulle vara ett dåligt koncept för en vitmagiker.
Word. Coolaste conceptet jag kommer på på rak arm är den där maffiabossen i HBO-serien Heroes. Han är ju inte den snälla helartypen direkt. Att kunna läka sår och trotsa döden är lika med makt och status. Bort med Nightinggale och den barmhärtige samariten och in med nyans. Eller ja. Jag gillar egentligen Nightninggale-konceptet, men nästan alla helare drar dit, och då blir allt annat så mycket coolare.

God45

#PrayersForBahakan
Cybot said:
Får inte glömma de religösa och semi-religösa kulterna.
Kultister, sekterister, nyreligösa, följare av "uråldrig visdom" med mera. Isis, Mithras, Scientologi, Moon och LaRouchianer. Vad mer kan en vitmagiker önska?

Alla de här är bra exempel. Hitler är ett riktigt bra exempel faktiskt. :gremsmile: