Okej, vit, medelklassman med någon form av högre utbildning.chrull said:Om du gör om det till vit man från medelklass med eftergymnasial utbildning (vid högre lärosäte?) så täcker du nog in den stora majoriteten av svenska rollspelare.
Jag trodde målet var att ha allihop, som i Fyra i radStoruggla said:Jag är inget av de fyra, så jag vinner.
Storuggla, en trisslott eller?
En samhällsvetenskaplig arbetshypotes: Rollspelare använder språket som spelredskap. Ofta gäller det också att bemästra sociala koder för att greppa referenser och undertext. Humorn under spelmötena bygger mycket på ord och begrepp. Sålunda är behöver en rollspelare ett "stort språkligt kapital". En person som inte har samma höga färdighet i svenska känner sig sålunda lätt utanför.Cissi said:Okej, vit, medelklassman med någon form av högre utbildning.chrull said:Om du gör om det till vit man från medelklass med eftergymnasial utbildning (vid högre lärosäte?) så täcker du nog in den stora majoriteten av svenska rollspelare.
Men varför är det så?
Ni har i mångt och mycket bekräftat mitt påstående i startinlägget om att gamers är vita män med (någon form av) högre utbildning.
Lukaz benämnde det en "hobby för intelektuella" och slanfan är ganska säker på att 95% av alla spelare han träffat är vita män. Varför?
Var är alla andra? Var är invandrarna? Var är rörkrökarna och byggarna?
Det är det jag är ute efter i den här tråden, var är alla andra? Varför lockar inte hobbyn dom?
(Kvinnor har vi diskuterat så många gånger så vi kan väl låta det vara?)
Det är bara vita mesar (utom kanske Vitulv) som spelar rollspel, det är förklaringen. Inte RIKTIGA män.Cissi said:Okej, vit, medelklassman med någon form av högre utbildning.chrull said:Om du gör om det till vit man från medelklass med eftergymnasial utbildning (vid högre lärosäte?) så täcker du nog in den stora majoriteten av svenska rollspelare.
Men varför är det så?
Ni har i mångt och mycket bekräftat mitt påstående i startinlägget om att gamers är vita män med (någon form av) högre utbildning.
Lukaz benämnde det en "hobby för intelektuella" och slanfan är ganska säker på att 95% av alla spelare han träffat är vita män. Varför?
Det är det jag är ute efter i den här tråden, var är alla andra? Varför lockar inte hobbyn dom?
De riktiga arbetare som jag känner är alla ganska okulturella i allmänhet.Cissi said:Okej, vit, medelklassman med någon form av högre utbildning.chrull said:Om du gör om det till vit man från medelklass med eftergymnasial utbildning (vid högre lärosäte?) så täcker du nog in den stora majoriteten av svenska rollspelare.
Men varför är det så?
Varför?Cissi said:Okej, vit, medelklassman med någon form av högre utbildning.chrull said:Om du gör om det till vit man från medelklass med eftergymnasial utbildning (vid högre lärosäte?) så täcker du nog in den stora majoriteten av svenska rollspelare.
Men varför är det så?
I så fall: Var är brudarna? Rollspel borde funka toppen för tjejer i allmänhet då.Rollspelare använder språket som spelredskap. Ofta gäller det också att bemästra sociala koder för att greppa referenser och undertext.
Det här låter vettigt. Det är en hobby som uppmuntrar till om inte kräver läsning, skådespelande, kreativitet och att man uttrycker sig på ett avancerat sätt.En samhällsvetenskaplig arbetshypotes: Rollspelare använder språket som spelredskap. Ofta gäller det också att bemästra sociala koder för att greppa referenser och undertext. Humorn under spelmötena bygger mycket på ord och begrepp. Sålunda är behöver en rollspelare ett "stort språkligt kapital". En person som inte har samma höga färdighet i svenska känner sig sålunda lätt utanför.
Kan denna hypotes falsifieras i popperiansk anda?
Arfert said:I så fall: Var är brudarna? Rollspel borde funka toppen för tjejer i allmänhet då.Rollspelare använder språket som spelredskap. Ofta gäller det också att bemästra sociala koder för att greppa referenser och undertext.
Många rollspelare jag känner har pluggat något tekniskt ämne på universitet/högskola. ALLA (eller låt oss säga nästan alla) rollspelare jag känner har pluggat något humanistiskt ämne på universitet/högskola.chrull said:Det där vetefan om jag tror på. Många som har pluggat tex språk, litteraturvetenskap, historia, pedagogik, psykologi eller filosofi här på forumet tex.anth said:Man skulle kunna säga att en oproportionerligt liten del av rollspelarna är humanister.
chrull said:Arfert said:I så fall: Var är brudarna? Rollspel borde funka toppen för tjejer i allmänhet då.Rollspelare använder språket som spelredskap. Ofta gäller det också att bemästra sociala koder för att greppa referenser och undertext.
I min spelgrupp i Norrtälje har jag en snickare, en stensättare, en lite bredare anläggare och en busschaffis. Jag tror ÖHT det är väldigt svårt att säga något om rollspelare i allmänhet och min uppfattning är att "rollspelare som hänger på rollspel.nu och går på konvent" endast är en liten undergrupp i mängden "rollspelare". För den undergruppen stämmer nog vit och utbildad dock ganska bra med mina upplevelser.Cissi said:Var är rörkrökarna och byggarna?
Jag tror att de flesta som spelar rollspel introducerades för det vid åldern 11-16, och när jag tänker tillbaka på de personer jag spelade med då så är inte "över genomsnittet intelligenta och kreativa människor" lika passande som "instängda plugghästar som ansågs ganska töntiga". I flera fall överlappade det ju, och i de flesta fall växte de här personerna upp till att bli sociala, vettiga människor. Men när de fångades av hobbyn så såg det annorlunda ut.God45 said:Det här låter vettigt. Det är en hobby som uppmuntrar till om inte kräver läsning, skådespelande, kreativitet och att man uttrycker sig på ett avancerat sätt.En samhällsvetenskaplig arbetshypotes: Rollspelare använder språket som spelredskap. Ofta gäller det också att bemästra sociala koder för att greppa referenser och undertext. Humorn under spelmötena bygger mycket på ord och begrepp. Sålunda är behöver en rollspelare ett "stort språkligt kapital". En person som inte har samma höga färdighet i svenska känner sig sålunda lätt utanför.
Kan denna hypotes falsifieras i popperiansk anda?
Så oavsett deras övriga attribut har jag inte svårt att säga att jag (med ett par undantag) har spelat med över genomsnittet intelligenta och kreativa människor
Det här är också ganska viktigt. De personer som lägger så mycket tid på en hobby som vi på WRNU gör är ju garanterat ultra-nördar.Elmrig said:Jag tror ÖHT det är väldigt svårt att säga något om rollspelare i allmänhet och min uppfattning är att "rollspelare som hänger på rollspel.nu och går på konvent" endast är en liten undergrupp i mängden "rollspelare". För den undergruppen stämmer nog vit och utbildad dock ganska bra med mina upplevelser.
Elmrig said:I min spelgrupp i Norrtälje har jag en snickare, en stensättare, en lite bredare anläggare och en busschaffis. Jag tror ÖHT det är väldigt svårt att säga något om rollspelare i allmänhet och min uppfattning är att "rollspelare som hänger på rollspel.nu och går på konvent" endast är en liten undergrupp i mängden "rollspelare". För den undergruppen stämmer nog vit och utbildad dock ganska bra med mina upplevelser.Cissi said:Var är rörkrökarna och byggarna?