Jag är vit, man, medelklass och har en oavslutad civilingenjörsutbildning bakom mig. Så, 3,5 av fyra kriterier uppfyllda. Emellertid har jag ingen teknisk talang alls och lämnade civilingenjörsbanan i avsky för att sadla om till humanist.Cissi said:Ja, jag har ju redan fått er att diskutera lite essensen i rollspelarens väsen så nu kommer nästa fundering, formulerad under en kall, sen promenad under ett samtal med Rymdhamster.
Jag har fått för mig att gamears är en ganska homogen grupp människor, då utifrån kön, klass och utbildning.
Vita män ur medelklassen med en teknisk eftergymnasial utbilding.
Varför har jag fått för mig det? Stämmer det? Kan ni hjälpa mig med det här? Tack!
/Cissi
Edit: Ingen genusdiskussion!
Men - näeh - väldigt osäker på det här. Var det verkligen tekniker och datanördar som tog åt sig Tolkien. (för det är väl det du säger?) tror att det är mycket mer humflum, även på 80-talet än du ger uttryck för.olaberg said:germansk maskulin hjältesaga
Det kanske också finns nationella skillnader? Vid amerikanskt 70-tals-D&D tycks det ju ibland häfta en anda av Zeppelin och jazztobak, som ena sidan av ett mynt där andra sidan mer är kamrerstyper med skjortan nedstoppad och tärningsrullare på Texasinstrumentet. En gammal shaman (!) som Greg Stafford känns ju inte som den sortens prydliga ingenjör som olaberg skildrar.Etepete said:Men - näeh - väldigt osäker på det här. Var det verkligen tekniker och datanördar som tog åt sig Tolkien. (för det är väl det du säger?) tror att det är mycket mer humflum, även på 80-talet än du ger uttryck för.olaberg said:germansk maskulin hjältesaga
nja, jag som var med på 70-talet tyckte mig iakttaga att de som läste fantasy och SF ofta var just tekniker eller naturvetare. Humanisterna på den tiden höll mer på att läsa en massa politisk vänsterlitteratur. I alla fall i Sverige.Svarte faraonen said:Det kanske också finns nationella skillnader? Vid amerikanskt 70-tals-D&D tycks det ju ibland häfta en anda av Zeppelin och jazztobak, som ena sidan av ett mynt där andra sidan mer är kamrerstyper med skjortan nedstoppad och tärningsrullare på Texasinstrumentet. En gammal shaman (!) som Greg Stafford känns ju inte som den sortens prydliga ingenjör som olaberg skildrar.Etepete said:Men - näeh - väldigt osäker på det här. Var det verkligen tekniker och datanördar som tog åt sig Tolkien. (för det är väl det du säger?) tror att det är mycket mer humflum, även på 80-talet än du ger uttryck för.olaberg said:germansk maskulin hjältesaga
Jo, jag har också fått det intrycket av svensk SF-/fantasy-fandom vid den tiden, därav att jag nämnde det här med nationella skillnader. Känns mycket mer som ett amerikanskt fenomen än ett svenskt.Arfert said:nja, jag som var med på 70-talet tyckte mig iakttaga att de som läste fantasy och SF ofta var just tekniker eller naturvetare. Humanisterna på den tiden höll mer på att läsa en massa politisk vänsterlitteratur. I alla fall i Sverige.
Jag trodde att folk från Centraleuropa var vita?The Ghost said:Vit - Nej, eller halva jag är det. Andra halvan av centraleuropeiskt ursprung.
Mina egna erfarenheter av spelgrupper är rätt begränsad. Jag har egentligen "bara" haft två, dock under många år.The Ghost said:Med risk för att stiga folk på tårna, är jag inte heller den "typiska" rollspelaren. Jag varken ser ut eller agerar som de "vanliga" rollspelare här i trakten och överallt där jag stött på dom gör.
Mja, det beror nog på vem man frågar.Gurgeh said:Jag trodde att folk från Centraleuropa var vita?The Ghost said:Vit - Nej, eller halva jag är det. Andra halvan av centraleuropeiskt ursprung.
/tobias
Ja om jag med glimten i ögat återigen ska generalisera grovt utifrån egna erfarenheter så uppfylls "alltid" ett antal av följande punkter.StreetBushido said:Mina egna erfarenheter av spelgrupper är rätt begränsad. Jag har egentligen "bara" haft två, dock under många år.The Ghost said:Med risk för att stiga folk på tårna, är jag inte heller den "typiska" rollspelaren. Jag varken ser ut eller agerar som de "vanliga" rollspelare här i trakten och överallt där jag stött på dom gör.
Hur ser den "typiska" rollspelaren ut, och hur beter sig denne?
Jag har en viss stereotyp bild i mitt huvud, som jag kan tänka mig att många andra också har, men jag har ingen aning om hur den stämmer med verkligheten. Jag är därför nyfiken över vad du anser är den "typiska".
Notera att detta inte är något surt angrepp, utan ren nyfikenhet!