Cissi said:
Det har snackats lite om fantasifullhet, en "intelligent" hobby, och nu kommer vi in på det här med verklighetsflykt.
Det ger mig fler funderingar runt vilken typ av människor som dras till den här hobbyn. Jag hade en diskussion med min syster om en bok vi båda hade läst. Jag avskydde den och hävdade bestämt att en del av detta var att den kändes så overklig. Min syster, (som inte spelar rollspel, inte läser fantasy/sci fi eller överhuvudtaget gör något som liknar det jag håller på med) tyckte att jag var knäpp i huvudet och sa:
"meh, du läser ju en massa fantasy och spelar rollspel. hur verklighetsförankrat är det?"
Jag hävdar att det är verklighetsförankrat utifrån kontexten. En fantasy- eller en spelvärld kan kännas mer eller mindre verklighetsförankrad utifrån sin egen trovärdighet. Det är min ståndpunkt.
Och jag undrar, är det egentligen någon större skillnad på verklighetsflykten "spela rollspel" eller "se på film"... eller för den delen, resa, läsa och festa?
Så jag skulle inte vilja hävda att de som spelar rollspel är personer som aktivt ägnar sig åt verkligehetsflykt. Jag tror det handlar om ett behov av att berätta, att sprida en historia. Berättarkulturen har varit stark bland oss människor länge, och jag tror den manifesterar sig lite i och med berättargläjden bland rollspelare och att denna berättarglädje tar sig olika uttryck hos olika männsikor och används på olika sätt.
Hm... lite flummigt det här, men vad tror ni?
Tror i ärlighetens namn att man först måste definiera exakt vad vi menar med verklihetsflykt.
Detta eftersom löst sett så är alla aktiviteter verklighetsflykt som inte handlar om att direkt uppfylla en persons grundläggande behov så som skydd, mat, hygien och sömn, dvs. jobb och vardagsysslor.
Några förslag på aktiviteter som kan eller inte kan ses som verklighetsflykt just beroende på hur man definierar dem.
Gå och se en fotbollsmatch.
Läsa en bok.
Se ett avsnitt av en TV-serie.
Drika öl på en krog i glada vänners lag.
Ha sex.
Använda droger.
Spela spel (bräd, roll, eller data).
Chatta på nätet.
Sova.
Promenera i skogen.
Pyssla i trädgården.
Träna på gymmet.
Så vilka bör räknas som verklighetsflykt?
Faktum är att alla nog bör räknas som verklighetsflykt.
Så att rollspelare är unika i att söka efter någon sorts verklighetsflykt stämmer inte.
Däremot att rollspelare är mer benägna att vilja vara med om att berätta en historia kan nog ha lite sanning i sig. Sett från en SLs perspektiv så stämmer det nog väldigt mycket.
Själv så är jag dock enbart en spelare till naturen (jag tycker inte om att speleda och har enbart försökt ett fåtal gånger).
Och sett från mitt egna spelar centriska perspektiv så skulle jag säga att det som driver spelare är en stor portion nyfikenhet och en stor portion utforskarglädje.
Spelare är helt enkelt turister som vill upptäcka hur det är att leva i en helt annorlunda värld och hur det är att leva som t.ex en magiker.
Det är skälet till att jag är övertyga om att om du släppte in en grupp rollspelare och en grupp icke rollspelare i ett rum som innehöll en stor röd knapp med en skylt som sa "Var snäll tryck ej på knappen" så skulle rollspelarna trycka på knappen oftare än gruppen icke rollspelare.