Nekromanti Vita vovven spränger WOD.

Vindhand

Myrmidon
Re: Nyskapande idéer i Vampire

Mitt självförtroende stärks när jag lyckas upprätta något som jag anser är viktigt.

Det roliga (på ett dåligt vis då, som i "rolig i skallen") med WoD är att uppnåendet av något man tycker är viktigt är en ganska ambivalent företeelse. Ibland stärker det ditt självförtroende (du agerade enligt nature/demeanor), ibland försvagar det detsamma (du uppnådde det viktiga genom att spendera willpower). Totalt mysko, om man tar av sig de spelmekaniska solglasögonen och ser till vad som sker i spelvärlden i.a.f. :gremcool: :gremconfused: :gremcrazy:

Troberg

Sinister eater
Skilj på begreppen

Det finns säkert bra rollspel där de flesta regler inkluderas i själva regelboken men oftast tillkommer böcker som behandlar arketyper, fenomen, utrustning och liknande som måste beskrivas med nya regler.
Det är skillnad på regler och innehåll. Om man lägger till nya vapen eller de andra sakerna du räknar upp så är det inte nya regler. Vapnen fungerar likadant. Det enda nya är en lista med lite nya vapen med andra kombinationer av egenskaper än de gamla.

Det är en helt annan sak än när man lägger till en klan som inte funnits tidigare som helt plötsligt är inflytelserik och tar kål på andra klaner. Då har man faktiskt ändrat världen, inte fyllt ut den.

PAX

Jordisk Äventyrare
Re: Skilj på begreppen

Så om det dyker upp en klan som försöker förgöra de övriga då tycker jag att man har fyllt ut spelvärlden på ett bra sätt. Precis på samma sätt som Monsterböckerna i DoD.

Vad gäller vapen du skriver om så brukar nya regler dyka upp när konstruktören insett att det saknas regler för sprängmedel i form av minor, kanoner och pansar på stridsfordon.
Andra fenomen som måste beskrivas kan vara en cyberrymd och regler för hur den skall fungera. Skapande av mer detaljerade rollpersoner som betyder nya grundegenskaper och färdigheter.
Ny cybernetik som plötsligt är bättre än all cybernetik som fanns i grundreglerna.

Allt detta tycker jag fyller ut ett rollspel och bygger upp ett lager av information som SL kan använda sig av precis hur han vill. Är det negativt, även om det medför nya regler?

/Patrik

Troberg

Sinister eater
Re: Skilj på begreppen

Så om det dyker upp en klan som försöker förgöra de övriga då tycker jag att man har fyllt ut spelvärlden på ett bra sätt. Precis på samma sätt som Monsterböckerna i DoD.
Nej, det är något helt annat. Monsterböckerna ändrar inte något fundamentalt. Om det däremot dyker upp ett oannonserat klankrig som inte nämnts tidigare och som man förväntas ta hänsyn till efteråt gör man det.

Händelsen med klankriget som sådan har jag inget mot, men man skulle nämnt den i allmänna ordalag från första början, precis som man borde gjort med de nya klanerna. Då vet man vad som händer även om man bara har grundboken och har bara anledning att köpa supplementet om man verkligen ska spela i det klankriget.

Vad gäller vapen du skriver om så brukar nya regler dyka upp när konstruktören insett att det saknas regler för sprängmedel i form av minor, kanoner och pansar på stridsfordon.
Andra fenomen som måste beskrivas kan vara en cyberrymd och regler för hur den skall fungera. Skapande av mer detaljerade rollpersoner som betyder nya grundegenskaper och färdigheter.
Ny cybernetik som plötsligt är bättre än all cybernetik som fanns i grundreglerna.

Allt detta tycker jag fyller ut ett rollspel och bygger upp ett lager av information som SL kan använda sig av precis hur han vill. Är det negativt, även om det medför nya regler?
Om spelet har behov av sådant så bör det finnas med från början. I nödfall kan man lägga på nya regler, men man bör inte göra andra supplement så att de förutsätter att man har dessa regler.

Eksem

Champion
Re: About f*cking time!

"Jag kan inte se något vettigt argument för att det skulle vara bättre att först klanta sig och sedan behöva patcha det. "

Fast du, i egenskap av programmerare, borde väl veta att man alltid kommer på bättre sätt att göra allt på? Att det finns übermensch som gör allt rätt direkt är ju egentligen inget argument för att inte förbättra fel om de nu finns där?

Troberg

Sinister eater

Fast du, i egenskap av programmerare, borde väl veta att man alltid kommer på bättre sätt att göra allt på?
Självklart. Är det småsaker fixar jag det, är det ett stort omtänk som påverkar programmets grundläggande struktur gör jag en dump&rewrite. Så borde WW också gjort.

Staffan

Myrmidon

Självklart. Är det småsaker fixar jag det, är det ett stort omtänk som påverkar programmets grundläggande struktur gör jag en dump&rewrite. Så borde WW också gjort.
Men det är ju det de gör nu.