Nekromanti Vitulvs nya kampanj till DoD6, kapitel 1

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,128
Location
Umeå
Re: Kapitel 3, vad händer på ett värdshus? (hjälp!

Stämningsfullt så det förslår.

Ett förslag:
En ung halvalvisk dam dyker upp med ett mindre sällskap trötta vandrare. De bär med sig en halvt medvetslös äldre man som nästan har förfrusit av kylan, han ligger mest på en bår och nynnar för sig själv. Vandrarna håller sig undan och syns inte gärna bland de andra gästerna.

Men efter några dagar börjar Thonming (korpikalla) fråga Hogmod (värden) om dessa underliga resenärer. Han kräver att få tala med dem.

Då Hogmod går för att hämta dem visar det sig att de hastigt givit sig av. Det enda som finns kvar är en handske som mannen burit. Då Hogmod visar den för Thonming, lämnar alven huset i panik. Thonming och Symarir försvinner raskt iväg i mörkret, bort till alvbyn, utan ett ord.

Hogmod blir högst oroad och kontaktar en grupp nyanlända gäster som är vid förhållandevis gott mod och skick (RP). Han ber dem om en annorlunda tjänst. De slipper de vanliga sysslor om de kan finna på vad som står på med handsken. Han berättar om vad som skett och att vandrarna förmodligen inte hunnit långt, innan han beger sig av mot alvernas by.

Det som har skett är att den skadade mannen i själva verket hade funnit alvernas gravplats djupt nere i en dal i en vid grotta. Han hade då gripits av girighet och börjat söka efter skatter och rikedomar. I sin oförsikt väckte han liv i en uråldrig Ioi som för längesedan slumrat i kroppen av den alvhövding som försökte dräpa henne. Mannen, som var en förvirrad stormländsk soldat som flytt undan ett slag mot arker, blev omedelbart besatt av demonen.

Halvalviskan och hennes grupp vandrare (pilgrimmer) finner honom halvdöd i en snödriva. Hon finner ett märkligt ljus i hans ögon som ger henne värme. Hon blir övertygad om att Gave är förkroppsligad i mannen och tar honom med sig.

Vid alvbyn vägrar någon att släppa in Hogmod, och det syns överhuvudtaget inte till någon form av liv. Detta beror på att alverna upptäckte soldaten i närheten av grottan på väg i riktning därifrån, men upptäckte tillsist att han varit inne i gravkammaren. De söker då efter mannen utan att finna honom. Vänder mot Hammidrid (värdshuset) för att se om någon sett honom, och inser då att han fått hjälp och att vem som helst i byn kan ha smittats. De låser in sig bakom sina utsmyckade stenportar, tänder ljus och blickar upp mot den stjärnbeströdda himlen, nu kan de bara vänta.

Ioin har ingen fysisk form utan uppträder istället som en urgammal sång. Den kan när som helst ta kontroll över den besatte och driva denne till vansinniga handlingar. Det värsta är att Ioin sprider sig till andra varelser som hör sången. Ioin kan besätta många kroppar och fungerar som olika varelser. Men alla instanser av demonen drivs av samma hat mot alverna och önskan efter hämnd...

- Zire
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Kapitel 3, vad händer på ett värdshus? (hjälp!

Tja ett stort värdshus kan bjuda på mycket intriger, särskilt om det är fullt med flyktingar. Nu vet jag dock inte hur ditt Vildland ser ut eller om det är påverkat av händelser ifrån Riotminds äventyrslinje men jag ger ändå några förslag på händelser.

- Grupper ifrån två rivaliserande klaner har båda hamna på värdshuset. Det råder en bräcklig vapenvila men båda försöker smuggla in vapen eller få andra att utföra våldsdåd åt dem. Samtidigt kan det vara en enastående chans att försona de stridande familjerna nu när omständigheterna har tvingat dem under samma tak.

- En grupp trälar har utnyttjat kaoset för att fly sin fångenskap, men deras forna ägare är dem på spåret. Eftersom de inte släpps in så slår de läger utanför värdshuset bereda att fånga in trälarna så fort de lämnar platsen. Eftersom de inte får stanna längre än en vecka så är det bara en tidsfråga innan de blir fast igen. Eller?

- En av gästerna är en ung och dumdristig nidendomspräst som tar chansen att försöka omvända de församlade massorna till den rätta läran.

- En grupp krigare försöker tvångsrekrytera alla de kommer över för en attack mot den fiende som alla flyr ifrån.

- Den ökade mänskliga aktiviteten ibland passen har väckt något monster som legat i dvala men nu börjar ge folket i trakten ännu en orsak att fly. Det finns en risk att det hotar självaste värdshuset. Något måste göras!

- En frusen spökgestalt skrapar på värdshusets dörrar och fönster under natten. Alla eldar falnar i hans närhet och det verkar som om han försöker säga gästerna något innan han åter försvinner ut i natten. Vilket oblitt öde kan ha drabbat honom? Är någon på värdshuset en mördare?

- En av gästerna är en manulv.

Några axplock som jag hoppas att du kan ha nytta av.
 
Top