GURPS Vodoo - The Shadow War är ett supplement som beskriver en kampanj som närmast kan beskrivas som "heroisk skräck", om det nu är tekniskt möjligt ;-).
Upplägget är att magi och andetro såsom diverse ockultister och diverse folktro betraktat den verkligen fungerar, och det hela centreras på "The Shadow War", en konflikt mellan The Lodges (västerländska magiker som kontrollerar det mesta, a la paranoida fantasier om frimurarna) och diverse mindre organiserade voudon-anhängare. Som en skiftnyckel i maskineriet kommer dock The Devourers, allmänt nasty andeväsenden som "lever" på människor och deras negativa känslor, in i bilden, och en sorts allmän sensmoral är att de båda falangerna borde sluta fred och ge sig på skurkarna istället.
Skildringen av framförallt olika former av voodoo (inklusive santeria, etc) är ganska noggrannt baserade på verkligheten, och när saker är ändrade är det för att författaren tyckte att det blev roligare i spelet, inte för att han inte läst på. Det finns dock ändringar, så det är inte någon sourcebook för arbeten utanför spelet, skulle jag påstå.
Trots likheten mellan den ovan beskrivna plotten och diverse grejer från White Wolf etc. måste jag säga att boken är tämligen originell. Den har också en mycket sympatisk attityd till ämnet; den tar med en seriös inställning upp rasism, t.ex., utan att bli vare sig överdrivet politiskt korrekt eller okänsligt "västrocentrisk". Framförallt har den ett vanligt drag som återfinns hos mycket GURPS-material: den förutsätter inte alltför mycket om hur man skall göra saker som spelare eller SL, utan ger förslag på olika sätt man kan betrakta saker på, och _när_ den förutsätter saker, säger den så rent ut.
Som spelmaterial är det utmärkt. Jag är dock tveksam till dess värde som forskningsmaterial för ev. arbeten dock. Författaren har ändrat ett och annat av spelkonstruktörsskäl, och det är inte alltid lätt att säga vad.
Nightowl
"The mark of a truly excellent game is the ability to play a gorilla."
Jared A. Sorensen