Nekromanti [VtM/VtR] Paths förutom humanity?

2097

deleta mitt konto tack
Hur funkar dessa grejer speciellt för sabbat-vampyrer?! Det undrar jag

I VtM gillar jag sabbaten att dom har sina olika ritualer såsom vaulderie och att dom är mot Camarilla, independents och Anarchs, men varför vill dom inte vara mänskliga och vad vill dom istället?

Och, finns det denna typ av paths öht i VtR, jag kommer inte ihåg?

God45

#PrayersForBahakan
Det finns inget sätt att överge männskligheten i Requiem vilket är en av de stora styrkorna i den settingen. Ingen, oavsett hur gammal, kan bara hänge sig.

I Masquerades är Paths en transhumanistisk strävan att lämna det männskliga bakom sig och kunna nå sin fulla potential som en Caenit. Det är hårt kopplat till Sabbatens ideologi att vampyrer är en annan typ av varelser än människor på samma sätt som människor inte är apor. En ny ideologi och ett nytt värdesystem anser de är det enda sättet att fullfölja sin potential och sammtidigt skydda sig mot vansinnet av att falla till besten. Det centrala är tanken att det inte är moraliskt att leva som en människa om du inte är en. Det kan kanske bäst ses i Path of Cains förbud mot att störa människorna genom att tillexempel skaffa inflyttande eller Path of Nights strävan efter en roll som en gudomligt utsedd varning, som att vara en helig demon från vissa hinduistiska läror. Det påminner lite om Nietzches Ubermench ide men är mer kollektivistiskt för många paths.

Ofta använder dock dåliga spelare det till att kunna mörda folk hur mycket de vill utan att förlora spelet :(

2097

deleta mitt konto tack
God45;n233693 said:
Det finns inget sätt att överge männskligheten i Requiem vilket är en av de stora styrkorna i den settingen. Ingen, oavsett hur gammal, kan bara hänge sig.
Ja, det känns som en clean lösning. Requiem är en bra setting tycker jag.

God45;n233693 said:
I Masquerades är Paths en transhumanistisk strävan att lämna det männskliga bakom sig och kunna nå sin fulla potential som en Caenit. Det är hårt kopplat till Sabbatens ideologi att vampyrer är en annan typ av varelser än människor på samma sätt som människor inte är apor. En ny ideologi och ett nytt värdesystem anser de är det enda sättet att fullfölja sin potential och sammtidigt skydda sig mot vansinnet av att falla till besten. Det centrala är tanken att det inte är moraliskt att leva som en människa om du inte är en. Det kan kanske bäst ses i Path of Cains förbud mot att störa människorna genom att tillexempel skaffa inflyttande eller Path of Nights strävan efter en roll som en gudomligt utsedd varning, som att vara en helig demon från vissa hinduistiska läror. Det påminner lite om Nietzches Ubermench ide men är mer kollektivistiskt för många paths.
Det här låter också intressant iofs.

God45;n233693 said:
Ofta använder dock dåliga spelare det till att kunna mörda folk hur mycket de vill utan att förlora spelet :(
Varför är det fel, förstår inte? Om dom följer sin path och konsekvenserna av den pathen för att skydda sig mot besten?

God45

#PrayersForBahakan
Det är bara dåligt om du inte faktiskt har övergivet din mänsklighet och ersatt den med en ideologi. Pathsen kräver intensivt rollspelande för att vara givande och att karaktären tror på dem lika mycket som en god människa känner att det är fel att mörda. Om du bara går "Jag får inte ljuga så jag spelar runt det, lol! Nu äter jag en bebis!" Så har spelet bara förlorat på det. Då kan man lika bra spela utan Humanity och sluta låtsas.

2097

deleta mitt konto tack
God45;n233790 said:
Det är bara dåligt om du inte faktiskt har övergivet din mänsklighet och ersatt den med en ideologi. Pathsen kräver intensivt rollspelande för att vara givande och att karaktären tror på dem lika mycket som en god människa känner att det är fel att mörda. Om du bara går "Jag får inte ljuga så jag spelar runt det, lol! Nu äter jag en bebis!" Så har spelet bara förlorat på det.
Tack för förklaringen och isf är jag helt med på noterna.

2097

deleta mitt konto tack
Känns som ett slöseri att bara försöka "lura" pathen. Att hänge sig, oavsett om det är till sin humanity eller om det är till en path of enlightenment, låter som det kan bli bra och intensivt lir. Påminner om
i Unknown Armies.