Nekromanti Vulkanutbrott!

Conan

انتفاضة
Jag funderar på att smälla av en vulkan i min kampanj. Låta ett stort askmoln täcka himmelen en tid för att ge riktigt mörk och dystopisk stämning.

Vart finns det vulkaner som kan få utbrott? Hur stor verkningsgrad bör påföljande askmoln få?

Storuggla

Champion
Yellowstone Caldera är väl en sådan där jävel som kan ha ihjäl horder av folk och är sjukt efter schemat för att få ett utbrott?

Edit: Nu ser jag att detta är Eonforumet och du kanske menar i just Eon och då... glöm vad jag sa :gremlaugh:

Storuggla, poof!

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Laki är mitt favoritutbrott. Också känt som "när Island sprack". Se vidare: http://en.wikipedia.org/wiki/Laki. För att citera: "The system erupted over an eight-month period between 1783 and 1784 from the Laki fissure and the adjoining Grímsvötn volcano, pouring out an estimated 14 km3 (3.4 cu mi) of basalt lava and clouds of poisonous hydrofluoric acid and sulfur dioxide compounds that killed over 50% of Iceland's livestock population, leading to a famine that killed approximately 25% of the island's human population." Det kallar jag dystopi ...

Det finns massor med information om vulkaner på wikipedia. Du kan nog hitta rätt utbrott där. (För ett riktigt apokalyptisk, titta på Toba-utbrottet: http://en.wikipedia.org/wiki/Toba_catastrophe_theory)

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Storuggla said:
Yellowstone Caldera är väl en sådan där jävel som kan ha ihjäl horder av folk och är sjukt efter schemat för att få ett utbrott?

Storuggla, poof!
Yep! Den har fått ett utbrott för typ 1,4 miljoner år sedan, ett fö 700 000 miljoner år sedan och ... ? Nästan gången den smäller är det godnatt mänsklighet (eller i alla fall för alla utom Mad Max).

Brior

Swordsman
Storuggla said:
Kolla filmen "2012" där just detta händer för lite inspiration.

Nero_UBBT

Warrior
Jag tycker din idé är mycket bra, en väldigt stämnningsfull känsla kommer nog lägga sig över spelpassen. De andra har nämnt den efterföljande svälten som kommer bli en effekt, vilket jag tycker du bör ta med. Utöver detta tycker jag också att religiös fanatism borde vara en del i detta, detta är Daaks straff mot människorna osv. Kanske kan det få ha nån verklig koppling, t.ex. att fanatiker som ville utnyttja krafterna i bergets djup släppte lös denna olycka över Mundana...

Conan

انتفاضة
Ja det var precis sådana följder jag tänkte mig. Men finns det några vulkaner beskrivna i Mundana som man kan låta brisera? Hur långt borde en askfylld himmel sprida sig om vulkanen briserar i säg Consaber.

ermine

Warrior
Vulkaner i Mundana.

Det har varit lite knappt med vulkaner i det officiella materialet. De enda jag kan komma på är Amilo i Arkipelagen, Askbergen i Menoun-Aun och Jorak i den jargiska Sardanprovinsen, någon dags vandring sydöst om Arbido. Den vulkanen förstörde 2722 e.D. staden Ramia i ett utbrott. Det bästa tipset jag har är att lägga äventyret i norra Jargien och antingen låta Jorak eller någon annan, tidigare okänd vulkan, få utbrott.

Jag har själv skrivit att ön Thummon i södra Damarien och hela norra Takalorr är ganska hårt jordbävnings- och vulkandrabbade, men det är inte kanon.

Conan

انتفاضة
Re: Vulkaner i Mundana.

Tack för vulkantipsen