Nekromanti Wacom för ipad!

Genesis

Ni dés ni maître
Mjo, men en titt på spetsen på den pennan säger mig att den inte är särskilt precis …

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Genesis said:
Mjo, men en titt på spetsen på den pennan säger mig att den inte är särskilt precis …
Ja, det är väl vad som gör mig skeptisk till alla pennor till plattor och så. För mig är ju det här med att ha en exakt udd ganska viktigt när jag ritar; jag vill gärna ha kontroll. De här svampiga tingesterna man kan köpa upplever jag som alldeles för mjuka för att kännas riktigt bra. Skulle nog inte göra så jättestor skillnad med tryckkänslighet.

Då är jag mer sugen på typ en Galaxy Note, eller motsvarande teknologi i en surfplatta. Alltså en rigid penna och en skärm som fixar både tryckkänslighet och multitouch...

Arfert

Facit
Har man redan en iPad är ju det här en billig lösning. Och tillräckligt bra för det mesta, jag har testat en tryckkänslig konkurrent till Wacoms penna (Wacoms verkar bättre). Det gick bra att rita, och få det tryckt i Fenix. :gremwink:

Vill man ha mer exakta grejer och är villig att lägga pengar på det kan jag tipsa om de här nyheterna, också från Wacom:

http://cintiqcompanion.wacom.com/en/

Men de är dyra.

krank

Arfert said:
Men de är dyra.
Jupp. Har man inte en iPad och är inte sugen på att köpa en eller på att spendera 7000+ på en cintiq finns ju som sagt Galaxy Note, som också har Wacomtecknologi. Jag såg att det numera finns 10.1"-versioner. Dock inte jättebra DPI, men det får man väl väga mot att få ha en riktig rigid penna...

Arfert

Facit
Galaxy Note har väl betydligt enklare teknik än en Cintiq, om jag förstått rätt. Och så är den sannolikt plastig som Samsung oftast är (skriver detta på en Samsung... och den är plastig så det räcker).

Hursomhelt, den nya Wacompennan och en bra skärm är troligen en vinnande combo. Har testat liknade pennor, och de har vart bra nog för priset.

krank

Arfert said:
Galaxy Note har väl betydligt enklare teknik än en Cintiq, om jag förstått rätt.
Därav det något lägre priset =)

Arfert

Facit
krank said:
Arfert said:
Galaxy Note har väl betydligt enklare teknik än en Cintiq, om jag förstått rätt.
Därav det något lägre priset =)
Tror mer på nya pennan. Den har 2048 pressure levels, vilket är intressant.

Testat den mindre Galaxy Note (inte tian), och den var inge vidare.

krank

Arfert said:
Tror mer på nya pennan. Testat den mindre Galaxy Note, och den var inge vidare.
Jag testade den också; miltals bättre känsla i spetsen än alla gummipluppar jag testat. Men det beror nog på vad man prioriterar; jag kan överhuvudtaget inte rita med en såndär gummiplupp.

(Och ja, jag är medveten om att man nu kan komma in och säga att jag inte kan rita alls, men det är ju lite onödigt).

Jag säger inte att den nya pennan inte är bra. Jag säger bara att det finns alternativ, om man nu av någon anledning inte vill ha en iPad och inte har råd med en Cintiq...

Arfert

Facit
Tror inte man kan jämföra den alls med gamla pennor utan tryckkänslighet. Den har som sagt 2048 pressure levels, fullt i klass med vanliga ritplattor. Vilket tyder på att man inte ska blanda ihop äpplen och päron.

..och den lär säkert dyka upp till andra plattformar så småningom. :gremsmile:

krank

Arfert said:
Tror inte man kan jämföra den alls med gamla pennor utan tryckkänslighet. Den har som sagt 2048 pressure levels, fullt i klass med vanliga ritplattor. Vilket tyder på att man inte ska blanda ihop äpplen och päron.
Tja, vi får väl se. Tror inte antalet tryckkänslighetsnivåer påverkar det faktum att den saknar riktig udd faktiskt. Jag väljer hellre en penna med hård udd utan nivåer alls än en penna med nivåer men med gummikänsla i knoppen och en halv centimeters radie på udden...

(Galaxy Note 10.1 har tydligen 1024 nivåer. Visserligen inte lika mycket som 2048, men antagligen fullt tillräckligt för de flesta husbehov...)

Arfert

Facit
OK, så Androids "flaggskepp*" kör på samma typ av skärmar som ipad. Det stämmer med den uppfattning jag fått, inte att "alla" androidplattor kör med Wacom.

Nota verkar vara nåt liknade som wacoms nya penna, tack för tipset!

*Nexus från Google är ju det som ska visa upp det bästa Android, och vara inspiration till andra tillverkare.

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Arfert said:
OK, så Androids "flaggskepp" kör på samma typ av skärmar som ipad. Det stämmer med den uppfattning jag fått, inte att "alla" androidplattor kör med Wacom.

Mota verkar vara nåt liknade som wacoms nya penna, tack för tipset!
Vad jag kunde googla mig till så är det samma typ av skärmar. Men jag är ingen expert...

krank

Arfert said:
*Nexus från Google är ju det som ska visa upp det bästa Android, och vara inspiration till andra tillverkare.
Fin tanke, men tyvärr är min upplevelse att så inte riktigt är fallet på alla punkter. Samsung Noteplattor har ju både wacomtech och möjligheten att lägga program bredvid varandra (t.ex. ha en PDF och antecknings-app samtidigt).

Det Nexus har som verkar bättre än många andra Androidplattor är väl skärmen, som har högre DPI än Samsungs grejer. Men annars är den mest "okej", knappast något powerhouse.

Arfert

Facit
Den får i alla fast bäst betyg, oftast. Skärm, byggkvalitet, användarvänlighet osv. Det viktiga. Bättre än Samsungs grejer. Och har alltid den senaste varianten av Android, före alla andra.

Skulle jag köpa en androidgrej så skulle det bli en Nexus eller Wacoms egna lyxpatta. För olika syften då.

krank

Arfert said:
Den får i alla fast bäst betyg, oftast. Skärm, byggkvalitet, användarvänlighet osv. Det viktiga. Bättre än Samsungs grejer. Och har alltid den senaste varianten av Android, före alla andra.
Ingen aning om betygen. Jag går bara efter egen erfarenhet.

Jag funderade på en nexus pga skärmen, men gillade inte avsaknaden av SD-kort och så. Plus att jag gillar Notens wacomgrej och inte haft några problem alls med Samsungs grejer hittills.

Arfert

Facit
Har aldrig någonsin haft behov av SD-kort annat i en kamera. Aldrig förstått den grejen.