Nekromanti Walium blir allsångsledare

PAX

Jordisk Äventyrare
Farbror Frej

En liten sång som blivit en klassiker i spelgänget.

Hej alla barn nu blir det barnprogram.
Titta här vad farbror Ace tar fram.
En liten Gatling och nu ska ni höra.
Vad man med en liten Gatling kan göra.
Pull the Trigger und Schmätterling
Så har vi gjort oss en blodbassäng.

Balderk

Swashbuckler
Den bästa allsången man kan sjunga kring spelbordet är ju annars rövarsången (Edit: "Jag ser en hövding" har jag nu fått veta att den heter) i "Ronja Rövardotter" den fullkomligt äger. Fan vilken stämning det blir när alla runt bordet sitter och sjunger den. Passar ju särskilt bra till folk som är som nordbor, under vikingatiden t ex. Folk uppe i den kalla norden som behöver något att sysselsätta sig med och hålla stämningen uppe.

/Balderk

Berserk

Warrior
Medhåll [OT]

Sångerna från Ronja Rövardotter (Rövarsången, Mattis-Borka, m.fl.) har blivit tradition som bastusånger i vårt gäng. De är alldeles utmärkta när alla är sådär halvfulla och sitter i bastun och sjunger för fulla halsar. Att de skulle passa i rollspel har jag inte ens tänkt på! Bra förslag! :gremlaugh:

Bunny

Crazy like a fool
Jag tycker det var en fin sång, du ska inte behöva skämmas, Walium.

Vad låten kan behöva är kanske en "dramaturgisk motor", så istället för att allt är hur bra som helst, så kan du sjunga "spindlarna är våra vänner, men ibland biter de oss också". Då får man känslan av att allt inte står rätt till i Gûrderskogen, mystiken tätnar, och spelarna vet inte längre varken ut eller in.

Om man på vill låta piffa upp några gamla begrepp, som t ex att alver alltid sjunger sorgsna låtar; varför inte låta dem sjunga Blues? Det skulle ge en välbehövlig putt framåt för vilken fantasyvärld som helst. Skåda följande exempel:

Jag blev så ledsen, när Túrin hoppa på sitt sitt svärd
Jag sa att jag blev så väldigt ledsen, när Túrin hoppa på sitt svärd
Han sa: Jag ska till andra sidan, kanske hittar jag min syster där
Ja, han skulle till andra sidan, och kanske hittar han sin syster där

Helst ska dessa rader kompas av en enkel bas i bakgrunden, men de går att sjunga även utan.

copyrigth: Bearnie, any comercial use is prohibited, and bla bla bla.

Rickard

Urverk speldesign
"Hur gör ni? Har ni kanske några gamla låtstumpar på lager eller flyr spelarna så fort ni öppnar munnen?"
Jag har väl en rätt dålig sångröst, men jag kan ta några toner.. Saken är den att jag kan improvisera fram låtar om så behövs.. I värsta fall om jag inte har någon inspiration så tar jag några gamla låtar som jag har kommit på.. De behöver liksom inte vara världens längsta, eftersom spelarna knappast har kommit för att höra dig sjunga, lika lite som de har kommit för att höra dig berätta en saga, utan det enda som krävs är att man har en vers och sedan en historia om vad låten handlar om.. Det brukar duga..

Ett tips är att du lyssnar på andra låtar, snor lite och ändrar vissa toner på dem..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tar mod till sig och nynnar in och laddar upp en egengjord låt (203 kb, den handlar om en kväll med alkohol)

<font size="1">[edit] Kanske ska nämna att filen är en mp3-låt, men forumet tillåter inte uppladdning av något musikfilformat. Det är bara att döpa om filen till .mp3 så funkar den. Ladda ner (högerklicka, spara som)</FONT>

The_Gorger

Hero
Eon the musical

En gång spelade vi Eon som ett musikalnummer. Det var nog en av roligaste spelomgångar jag haft. Miljöbeskrivningar, personbeskrivningar, vad man ville göra. Allt (nästan) sjöngs fram som kända låtar.

Rickard

Urverk speldesign
Lite som Molin Rouge, då? [NT]

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tycker det låter som en rolig idé och som någon gång ska se hela Molin Rouge (sp?)

Eksem

Champion
Re: Problemet med barder

"och själv låter som en blind kråka (hur nu det skiljer sig från en kråka...). "

En blind kråka kan ju inte läsa noter.

Eksem

Champion
Re: Exempel-rap

Haha, det görs ju massor av fantasy-metal, varför görs ingen fantasy-hiphop?

Arn är den bästa fäktaren från den här sidan Trakorien till nästa
bemästrar de flesta tekniker,du steppar, blir besviken och blästrad
Yo, Arn kan knäcka det mesta, allt från slemma zombies till drakar
Hur? Snubben har helt enkelt alla skills du saknar, plus tar det tillbaka
Du skakar, vaknar till, flyr, står inte still man, rör dig och det slutar med blodspillan
det blir nog illa, men Arn är hjälten här, så smält det här eller finn dig själv här med din mjälte där

Ulfgeir

Swashbuckler

Haha, det görs ju massor av fantasy-metal, varför görs ingen fantasy-hiphop?
Erhm, skulle kunna säga något allmänt nedsättande här om hiphoppare, men undviker det pga jag är för snäll... Nej jag gillar inte hip-hop även om jag måste erkänna att jag faktiskt äger en antik sådan skiva i min skivsamling.

Men man kan väl säga som så att hip-hop inte riktigt har imagen som krävs... Menar genren för snarare tankarana till en helt annan miljö än fantasy... (moderna förortsgetton)

/Ulfgeir

Feuflux

omjonasson.se

Äh kom igen nu, hur konservativ kan man va? :gremwink:

Tänk lite Chronopia, Stubbstan (eller vad det nu heter), Dvärgarna som is hanging in the hood liksom, rappar om sin taskiga uppväxt, rappar om elf(white)-trash osv... din rollperson är en enarmad hob som kommer dit eftersom du inte hade råd med en lägenhet nån annanstans, nu gäller det att få respect!

(ska lägga ner nu, jag gillar inte ens rap (förutom nåt enstaka tillfälle då eminem producerar nåt genomlyssningsbart))

walium

Ganska töntig, faktiskt

Det var ju riktigt bra. Varför sjöng du inte den här låten på Lincon? :gremwink:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

"Men man kan väl säga som så att hip-hop inte riktigt har imagen som krävs... Menar genren för snarare tankarana till en helt annan miljö än fantasy... (moderna förortsgetton)"

Å andra sidan för Hammerfall och dylikt för mig tankarna till luftgitarrspelande finniga ynglingar från Grövre Staffanstorp, knappast till fantasy. Det är väl minst lika illa...

Sodivra

Champion
Fantasyghetto - Ja!

Jag tänker mixa in lite modern ungdomskultur i arbetarklassens orcher i Staden vid Berget, och dessutom funderade jag ett tag på att göra ett fantasy/antik/klockverksspelvärld till ett Dogmarollspel som baserade sig på de fyra samhällsklasserna Överklass, Bildade, Arbetarklass och Underklass/utanför samhället/rebllerna/whatever. Där hade jag också blandat i sådant.. Så jo, visst kan den stilen funka, eller iafall antydande fläktar av den, men så är jag ju också väldigt förtjust i den vildvuxna Staden och dess stil. (Alltså inte rollspelet Staden, utan bara Staden.)

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Fantasyghetto - Ja!

"Jag tänker mixa in lite modern ungdomskultur i arbetarklassens orcher i Staden vid Berget, och dessutom funderade jag ett tag på att göra ett fantasy/antik/klockverksspelvärld till ett Dogmarollspel som baserade sig på de fyra samhällsklasserna Överklass, Bildade, Arbetarklass och Underklass/utanför samhället/rebllerna/whatever. "

Det där med att låta klass och social status spela en större roll i spelandet är något som jag själv tänkt mycket på. Låter som en riktigt kul idé. Skriv en tråd om ämnet så kommer jag att bidra med vad jag kan.

Feuflux

omjonasson.se

Det var ju riktigt bra. Varför sjöng du inte den här låten på Lincon? :gremwink:

Jag behöver ett rimlexikon samt betänketid för att prestera nåt. :gremlaugh:
Jag skulle aldrig våga mig på nåt inför publik.

Ulfgeir

Swashbuckler

Å andra sidan för Hammerfall och dylikt för mig tankarna till luftgitarrspelande finniga ynglingar från Grövre Staffanstorp, knappast till fantasy. Det är väl minst lika illa...
Det är sant, varför jag personligen föredrar att använda riktig medeltidsmusik till fantasysaker... =^_^= Inte för att jag är spelledare vidare ofta.

Nåja, men mycket hårdrock är ju ofta inspirerat av olika fantasyepos och andra legender om heroiska storverk. Eller så drar de inspiration från de mörkaste och ondaste källor. Vilket ju ofta är en bra ingridiens i en kampanj.

Så även om hårdrock inte är sådär hemskt passande för fantasy, så är det IMHO klart bättre än hip-hop. Däremot så är ju själva fenomenet med spontana rap om saker och ting något som kan vara av intresse för gestaltning av barder. Men detta är ju då en sak kräver träning. Alternativet annars är ju om man nu vill sjunga själv att man lär sig passande sånger utantill.

Varje typ av spel har ju sin musik som passar.

/Ulfgeir