Re: Spelspelspel:
"Ska man kunna använda dessa poäng till något annat?"
Jag gjorde ett spel till vår gamla spelklubb som hade ett sånt där budgivningssystem, vi hade en massa gladiatorer som man lade bud på med kapsyler som vi hade liggandes omkring oss, och det smarta var att spelet reglerade sig själv beroende på hur många vi var och hur många kapsyler vi hade (samt hur många gladiatorer det fanns). Det var grymt smart och skönt för mig som spelkonstruktör att slippa bry mig om att försöka balansera detta moment, för det balanserade sig ju själv tack vare budgivningen beroende på förutsättningarna.
Om man låter markörerna kunna användas till annat så rubbar man det. Då finns det plötsligt en fast punkt som man måste balansera allt kring.
Jag vet inte, det är möjligt att man kan göra så på något vis att pengarna man har "över" kan användas till något. Men jag kan också tänka mig att man gör en budgivning med kort som det står 1-9 på, där båda lägger ett kort dolt som bud och sedan får man se vem som har satsat högst kort. Det kan också bli en häftig spelvariant.
Jag vet inte hur budgivningen skall gå till, riktigt. Personligen är jag faktiskt mest förtjust i tanken på att anordna one-on-one-fighter och se hur stark motståndare jag kan spöa med någon av de lite vekare karaktärerna. Eller en jättefetingstrid med alla moderatorer och redaktörer på ena sidan och så vi andra som utmanare. Hö hö hö... Eller alla mot alla i en jättestor cupfinal, eller Göteborg vs. Stockholm, eller... Tja, möjligheterna är ändlösa.
(Jag gjorde ju ett karatefightingspel med den här regelkärnan tidigare, och då blev det sådana där tokiga strider hela tiden.)
"Hur värderar man korten då? Du kan inte ge något exempel på hur en debatt mellan två spelare kan gå till?"
Well, hmmm, jag har en jättegammal version av två karatefighters (i en pundig betaversion) som du kan få ladda hem och klippa ut om du törs. De är råsugigt balanserade, (och inga illustrationer, sorry) men kan funka som introduktion.
Ladda ner
här (högerklicka "spara mål som" - filen är 5 meg fet.)
Ni som inte är die hard-intresserade, vänta. Jag kan göra en mkt bättre introduktion för er senare!
Du har två fajters: mystikern Latanga och den vilda Ki'Chello. (Det står längst ner på korten vilka tekinker som hör till vem) Dela upp korten så att ni får varsin fighter, och ta sedan bort två valfria kort. Det är för att ge lite psykologi åt spelet, nu vet ni inte riktigt vad motståndaren har på handen. Kom sedan överrens om vem som skall börja.
Denne lirar ut valfritt kort från handen.
Det finns en stor sfär på korten med en siffra i, den anger teknikens
angreppsvärde. Till vänster om den finns det några små cirkelformade vita plattor med siffror i; de anger teknikens olika
lägen.
Kortet
Låg spark har angreppsvärde: 2, och lägena 4 och 3. Det betyder att när motståndaren försöker träffa dig med ett kort som har angreppsvärde 3 eller 4 så har du
läge att kontra med "låg spark" och om du gör det så får alltså motståndaren titta efter om hon har något kort med en tvåa som läge, annars måste hon ta skada. Så håller det på, kort på kort på kort, tills man inte kan (eller "vill" - det är poängen, för en skicklig spelare låter sig bli skadad ibland!) spela något längre.
Alltså, så länge som du kan kontra motståndarens teknik så tar du inte skada, det är
endast när du säger "okej, jag tar skada" som man bryr sig om skada.
Skada
Längst ner till höger har man en liten vit cirkelplatta, den beskriver hur mycket skada kortet gör. Ofta är skadan lika stor som angreppsvärdet, men Ki'Chello är inte särskilt stark utan har ofta något lägre skada än vad hennes tekniker borde ha. Ki'Chello tål 6 KP medan Latanga tål 7 KP, så det behövs inte mycket stryk innan man faller.
Vid skadan finns också ett fält där det ibland kan stå lite specialtexter:
Huvudskada,
Gardbrytare och
Benskada. Huvudskada fungerar så här: om du får in TVÅ huvudskador på motståndaren (och de måste verkligen gå in, som vanligt är det ju så att om motståndaren kan kontra så händer ingenting med ditt kort) så DUBBLAR du skadevärdet på BÅDA huvudskade-teknikerna, och får du in TRE huvudskador så TREDUBBLAS skadorna på alla TRE korten!!! (Om Ki'chello får in sina två huvudskador (3+1) så är alltså Latanga död. Latanga har tre huvudskador och är betydligt säkrare på detta, men inte ens han är dock särskilt bra på att rikta attacker mot motståndarens huvud, det är egentligen bara ninjor som är riktigt duktiga på detta.)
När det gäller Gardbrytare så är det Latanga som har detta, på sin fruktade "nacksving". Vad det betyder är att om motståndaren skulle dö av
dubbla gardbrytarskadan så är han död, annars så är skadan normal. Det är vanligt att monster har Gardbrytare på småattacker som gör 2 eller 3 skada, men Latanga har alltså en teknik som är anpassad för att dräpa stora troll och resar. 5 skada!!! (dödar alltså alla som tål 10 eller lägre) Huga, ja, Ki'Chello dör förstås omedelbart om hon inte skulle kunna kontra den där hemska Nacksvingen, lita på det!
Efter
Benskada så måste motståndaren, förutom att förlora KP, dessutom dumpa ett valfritt "Fotarbete"-kort från handen, om hon har något sådant. Inte direkt en matchvinnare, men det kan vara nog så effektivt i vissa lägen.
Nå, allt är inte en dans på rosor om man får ge motståndaren skada. Nej, vi ska titta på kortens övre vänstra hörn. Ser ni? Där finns några små bokstavskoder. Om du någon gång gör skada på din motståndare, så skall du titta på bokstavskoderna på kortet och leta upp de andra korten som har samma bokstäver som de du har på ditt kort. Om det står
HPU på din bokstavskod skall du alltså slänga tre andra kort, ett med
H på, ett med
P på och ett med
U på. Leta på din hand, bland dina två reservkort och slänghögen tills du hittar dem. Motståndaren måste få veta att du inte har fuskat.
(Jag har valt dessa bokstäver för att de är lätta att urskilja från varandra, om ni undrar.)
Man förlorar alltså kort av att få in attacker. Allra helst vill du attackera på så vis att du inte behöver slänga något kort från handen, det är ju bäst om de andra korten redan ligger i slänghögen.
När någon har gjort skada så får den skadade
välja om hon vill börja angripa i nästa omgång (med valfritt kort) eller om det är du som måste inleda (med valfritt kort) i nästa omgång. Hon får alltså ett taktiskt övertag dessutom.
---
Specialförmågor
På korten står det också om ett par andra specialförmågor:
KOMBO: Om du någon gång träffar med ett kort som har en
kombo (exempelvis: kombo: Fotarbete) så får du, om du vill
fortsätta med ett nytt valfritt fotarbete-kort direkt efter. Ja, i vanliga fall är det ju den skadade som bestämmer om hon vill spela ett valfritt kort från handen osv, men med kombos kan man alltså förstöra för motståndaren och fortsätta spela ut kort vare sig hon vill det eller inte. (Det är särskilt bra när motståndaren har få kort kvar på handen) Latanga har "Kombo:valfri" på sina solfjädrar, vilket gör dem extra irriterande.
BENSVEP: Farlig! Motståndaren får
inte kontra med ett fotarbete, även om det annars skulle ha gått. Ki'Chello har kanske inte så stor användning av det mot Latanga, men ändå...
GREPP: Motståndaren får inte kontra med en rotation eller en manöver. Det är riktigt bra.
PAUS: Ki'Chello's bolasmanövrar är fina. Så fort du lägger ut dem får du ta upp ett av dina undanlagda kort på handen. Ki'Chello behöver slöa ner motståndarna nämligen, hon har inte världens bästa kondis (hon förlorar ju högvis med kort hela tiden!). Du behöver inte göra skada med Paus-korten, utan de träder i effekt så fort du spelar dem.
Okej, två olika fighters som slåss på helt olika sätt (även om de båda är rätt standard): Jag tycker nog att Latanga är den bättre av de tu. Nå, går det att knäcka systemet? Kan man hitta på ett bombsäkert system att vinna om man får börja? Jag har inte klarat det, men jag tror att det kan finnas ett. Nå, men med två eller flera fighters på handen... Då rusar sannolikheten iväg för att någon skall kunna knäcka systemet, ujujuj...
---
Vad är skillnaden mellan karatespelet och forumit-spelet?
Well, först och främst skall korten förstås vara utformade så att man kan läsa angreppsvärdet både för dig och din motståndare om ni skulle sitta mittemot varandra. Sedan skall man kanske inte göra "skada" på motståndarens tålighet utan snarare försöka få en så hög poäng som möjligt. Sedan skall man inte ha bokstavskoder med "UPL" och sån skit, utan jag tänker mig att varje inläggskort istället får några
teman i stil med "Friform + Liknelse" osv, så att man slänger det andra Friformskortet och det andra Liknelsekortet man har. Det blir ju lite roligare än bara en massa bokstavskoder.
Sen vet jag inte om det behövs så mycket specialegenskaper och sånt i forumsspelet. Det beror på hur många forumiter man skall göra, skall man ha många behöver man ju individualisera dem på diverse sätt. Å så ja, så ska ju man ju ha roliga bilder på folk som hasplar ur sig tokiga inlägg,och inte slagsmål å andra manövrar. Jaja...
/Rising
gillar abstrakta spelidéer