Re: Grottbjörnens Folke
Att Ayla och Jondalar lyckas ha sex på en glaciär utan att någon av dem tycker att det är obekvämt?
Bah, vem tänker på såna detaljer. Jag har fixat det med ett mosat knä (det hade vikt sig åt fel håll och var dubbelt så stort som det andra och ungefär tusen gånger så smärtsamt).
Fast det är klart, jag kunde inte resa mig utan hjälp morgonen efter...
Jag tycker nog att det är osannolikt att Ayla ensam lyckas uppfinna elden, synålen, spjutkastaren, hästen (att rida på) med flera uppfinningar samtidigt som hon reser över halva Europa.
Det där får man väl snarare betrakta som ett berättarknep (som dessutom är ganska vanligt) där man låter en hel historia komprimeras till en person. Det kan vara upptäkter eller så kan det vara upplevelser (en person som på något underligt sätt lyckas uppleva hela andra världskriget på alla fronter till exempel). Någon kom på de där prylarna, spelar det så stor roll vem? Är läsaren intresserad av att hålla rätt på tio olika historier om helt orelaterade personer för att det ska vara "rätt"?
Det sagt så om det jag hört om de böckerna stämmer så är de ungefär lika korrekta som 'Core'...
När jag får för mig att jag vill vara en fiktiv person i fantasy eller historisk miljö så tänker jag bara på att det inte fanns sådana detaljer som bilar, tvål, hus med värme, färdigskivat bröd, toalettpapper, fjärrkontroller, läkekonst och så vidare. Då går det över.