Nekromanti Walking Dead WTF!!?!! [SPOILERS]

Mogger

Hipsteranka
Ok, den här serien har ju på senare tid blivit så katastrofalt dålig så det är ju en vidöppen dörr jag sparkar in här men jag måste få det här ur mig.

Alltså, jag kan ta att det just nu inte verkar finnas några personer i serien med någon djupare drivkraft än "Kill Negan!" även om det naturligtvis hade höjt serien avsevärt.

Jag kan ta att enskilda känslomässigt skadade personer då och då kan fatta helt fel beslut. Det är mänskligt. Då och då.

Men jag kan fan inte köpa den här kollektiva hjärnsmälta som samtliga karaktärer i serien måste drabbas av regelbundet för att manusförfattarnas dynga ska gå ihop. Det är som att det är en jävla slumpgenerator som skriver åt dem. De vet inte vilka huvudpersonerna är eller vad de vill. De åker fram och tillbaka till varandras bosättningar och skjuter på varandra.

Och det här med att ingen fattar ens de grundläggande aspekterna av överlevnad och taktik efter 7 år i en zombiesmittad krigszon...

Alltså, jag tittar nu enbart för att jag redan har sett alla avsnitt. Det är ett självskadebeteende, eller någon slags missriktad hämnd från min sida; "Ha! Ni tror att ni kan tvinga mig att sluta kolla va!? Glöm det!! Två kan leka den här leken!!"

Finns det ingen med en gnutta yrkesstolhet inblandad i serien?

(Jo, det var faktiskt ett rätt bra filler-asvnitt för någon vecka sedan, så ibland kan den leverera lite ändå)

Men alltså, striden nu senast. Jag ska beskriva den lite snabbt:

1. De "onda" (ingen vet vad de är, allra minst manusförfattarna) kör en konvoj mot de "goda" (eller whatever, de korkade ska det nog vara).
2. Som genom ett under har de goda lyckats lägga ut spikmattor på vägen framför sin bosättning! Halleluja!! En grundläggande taktisk förberedelse som faktiskt funkar!! Det är ju ett jävla mirakel!
3. Så, hur tar de goda tillvara på det här tillfälliga övertaget. Jo förstår ni. Tactics 101 säger ju att om du har Fi i en utsatt position utan större valmöjligheter så ska du skicka fram en ensam jeppe på MC som kör rakt genom konvojen med en k-pist och sedan fortsätter in genom den stora porten som försvararna då ÖPPNAR!!!!
4. De onda kan därmed ta sig in bakom murarna (för murar är ju inget försvar mot fiender med yxor och pilbågar. Inget alls). Och när de onda springer in så är det ett bakhåll där! Haha! Men, de onda plockar fram sina bågar och skjuter 3 av de goda så ledaren skriker "Fall back!!"
5. Men, det är tydligen en del av planen. För de vet att alla de onda har gömt sig bakom samma buss och tänker gå samlat mot det stora tegelhuset. Visslande. Givetvis. Visslande!??!!? WTF??!!
6. Som sagt. Det är ju ett nytt bakhåll så en massa dör, och de onda flyr till slut.

Tips: 10 beväpnade scouter i skogen (de hade ett gäng sådana, men de fick inte vara med) och en drös på muren hade kunnat döda anfallarna med en gång. Eller, det spelar ju ingen roll för det finns HUR MÅNGA som helst. Det kan dö 100 pers, men i nästa avsnitt är de lika många igen. Det är liksom inget som spelar någon roll. Värsta var när de goda lyckades döda nästan alla de onda. Flera avsnitt visade hur de anföll och anföll och anföll. De var inne i de ondas bas och dödade alla. Men, det spelade ingen roll... Sitsamma...

7. Vad gör man om man bor i en värld som tagits över av zombier och plundrare? Sätter ut vakter? Nej...Vad kan hända liksom. Orkar inte...
8 etc... En massa annan dum skit. Var fick den lille killen nyckeln ifrån? Har ingen fått zombieblod i sig under de här 7 åren? Kan svära på att jag sett skadade personer bokstavligen vada i zombieblod, och kleta det på sig själva med för den delen.

Det får räcka. Vill bara säga att Walking Dead numera är det dummaste som går att se. Det är sämre än när arméer teleporteras i GoT och intar ointagliga borgar. Det är så dåligt att alla som jobbar med den borde få sparken omedelbart och aldrig mer jobba i branschen!

God45

#PrayersForBahakan
Om de bara kör storylinen som de borde komma till från serietidningen kan det kanske bli bra igen... okej, nej det kan det inte. Men jag har Stockholms syndrom :(

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
=)

Äntligen har den här serien tagit sig igen, efter en liten svacka.

Jag var skeptisk till Negan i början, då jag tyckte han känndes alldeles för mycket som en Bond-skurk. Men läget har verkligen blivit mycket mer nyanserat allt eftersom settup:en har klarnat mer och mer.

Heltskönt med en snubbe som här så hänsynslös och brutal, men som ändå fattar att människor är en resurs som man måste hushålla lite med. Det enda där är egentligen att vi liksom alldrig får se Savriours faktiskt göra något betydelsefullt för sina vasaller. Svariours säger till och från att "Ni behöver inte ha några vapen, har ni ett problem så löser vi dem åt er", men de verkar liksom aldrig riktigt leva upp till det.

Det hade varit kul om Negan faktiskt hade pushat mer för ett "fungerande" feodalsamhälle där han faktiskt kliver in och skyddar sina vassaller mot något större hot, och kanske reder ut lite dispyter mellan bosättningarna, men att hans planer i slutänden fuckas up av att hans henchmen inte fattar gallopen utan skenar iväg som får bosättningarna att säga stop.

Typ det som hände i Kingdom när leveransen var en melon kort. Svaiours skulle bara ha sin exakta beskärda del, varken mer eller mindre. Sen överreagerade en saviour och nån dog.

Också det som hände när Simon skulle skicka ett "standardmeddelande" till Soptippen och istället skenade iväg och mördade typ alla, för att han var jäkligt frustrerad för att oräknerliga av hans folk just blivit masakerade och han får inte hämnas för det.

Och det som stör mig är att Negan inte fattat detta. Han har till och från framstått som att han har en viss empati, så jag tycker han borde ha kunnat inse följderna.

Det jag verkligen gillar är att folk faktiskt använder zombies taktiskt nu. Guvernören började med det, när hans anfall gick ut på att slå ner portarna, och slöppa lös zombies på området som distraktion inför ett anfall. Skitsmart.

Alexandria följer upp genom att komma till insikten att om vi bara kan skjuta några av dem (men inte i huvudet), och sen spraya på med nedhållande eld tillräckligt länge så kommer saviours vara tvugna att slåss mot sina egna zombifierade kompisar, utöver beskjutningen. Klockrent!

Och saviours stegar upp taktiken ett steg till genom att inte döda folk och låta dem zombifieras, utan bara skada dem, så att deras vänner tar hand om dem, pysslar om dem och tar in dem bakom barikaderna (istället för att spetta dem i huvudet på en gång). En taktik Hilltop aldrig skulle kommit på att använda eftersom de la en hel del ansträgning på att minimera antalet "oskyldiga" offer. Och Hilltop kunde ju inte heller förutse att saviours skulle ta till den taktiken, för annars är de ju väl medvetna om följderna (minns bara stackars Hershel).

Förvisso lite underligt av Negan köra på en så urskiljningslös taktik, men å andra sidan verkar han till viss del ha avskrivit Hilltop och Alexandria redan.

Ananrs tycker jag nuvarande situation är klockren. Hilltop och Alexandria har flippat helt, de har tryckts ner och hånats för mycket och nu finns bara en sak kvar och det är att slå tillbaka hårt och skoningslöst tills det inte finns något att slå på lite. Men det har tagit för lång tid, och de har börjat tappa momentum. Folk har börjat tivla på om de gör det rätta. Helt naturligt.

Samtidigt försöker Negan rädda sitt rike, genom att försöka kapa av en infekterad lem i taget, men han tar hela tiden för lite så infektionen finns kvar. Och samtidigt har hans egna börjat ifrågasätta Negans oövervinnerlighet. Alphahanen är skadad och vargpacken har börjat vädra hans blod, och Simon har redan vänt sig emot honom. Och om Negan ryker så kommer Saviours snart implodera när alla hårdingar börjar vända sig mot varandra för att avgöra nästa ledare.

Och äntligen är Karl död! Tyvärr numera ersatt av en ny småunge. Antar att Karl blev för gammal, helt enkelt.

Mogger

Hipsteranka
Rymdhamster;n279358 said:
=)

Äntligen har den här serien tagit sig igen, efter en liten svacka.
Ja, på pappret ser det ju helt ok ut. Det är bara det att det är ett så taffligt hantverk. Visst, säsongen är ganska usel (även om andra halvan varit något bättre) men det är ffa manus som inte håller. Det är helt enkelt riktigt dåligt gjort. Vilket leder till att jag inte berörs av något som sker för att jag vet att det inte kommer att få några konsekvenser eller för att logiken ändå är utkastad genom fönstret.