Ackerfors
Alas, your rapids!
Vi (@Dimfrost, @Gurgeh, @walium och undertecknad) gick i denna kampanj (som jag inofficiellt döpte nu) med huvudsakligen en fråga: går det att spela Wanderhome? Spelet i sig skrev jag om här och i korthet är det animorf fantasy i samma anda som Mumindalen, somliga Studio Ghibli-filmer och eventuellt Nalle Puh. Intrigen, om nu någon sådan uppstår, ska vara lågintensiv och i grunden är alla vänliga.
Spelet går att spela med spelledare, men vi valde att pröva spelledarlöst. Det är löst (mycket, mycket löst) baserat på Powered by the Apocalypse.
Jag har tagit på mig att åtminstone halvhjärtat skriva om kampanjen (som vi inte vet hur lång den kommer att bli) och kommer samla både referat och tankar här. Exakt hur det kommer se ut i krönikeform får väl visa sig under tiden, men jag vill både ge en bild av vad som händer och hur detta gestaltar sig i spel.
I rollerna
Uttern Tyko (The Fool)
Spelad av @Gurgeh
Tyko är modig och rolig, men oroar sig för att han inte är användbar och populär.
Han är klädd i en lång stickad halsduk, halmhatt och en fin dyr rock.
Han vet inte mycket om världen, men han har ett mystiskt och heroiskt öde som väntar honom. Alla antar att han blev bortskämd som barn (förmodligen på grund av rocken och den tjusiga mustaschen).
Han bär med sig ett trebeläte i form av en totempåle med örnhuvud vars ögon är vackra. Han hittade den flytande i floden. Någonstans finns en plats där den hör hemma och Tyko vill återbörda den.
Dessutom har han en börs med värdesaker. Någonstans.
Hoppleshop hjälpte Tyko att fly sitt hem.
Rastoli lärde Tyko korttrick (och öppnade därmed Pandoras ask).
Grillparzer står ut med Tyko för att han tror att Tyko är smartare än vad han själv tror.
Ugglan Grillparzer (The Teacher)
Spelad av @walium
Grillparzer är pigg och pratglad, men inte längre kreativ och berömd.
Han har en bokväska, en anteckningsbok, dammig blazer och bekväm hatt.
Han undervisar i historia (via böcker), hushållsmagi (lekfullt) och radikal politik (i hemlighet). Han önskar att han kunde undervisa i känslosam poesi.
Grillparzer bär med sig en varm halsduk från en saknad kollega och är livrädd att tappa bort sin samling med teckningar från tidigare elever.
Grillparzer lärde Hoppleshop allt denne kan om historia.
Rastoli anser att Grillparzer aldrig kan lära sig hur kriget verkligen var.
När Grillparzer går upp i varv påminner Tyko honom om att allt inte är så seriöst.
Kapucinapan Hoppleshop (The Ragamuffin)
Spelad av @Dimfrost
Hoppleshop är vänlig och rädd, men vägrar vara tyst och/eller smart.
Han har gräsfläckiga jeans, för stor rock och en ockarina.
Två livslärdomar han lärt sig är att inget är starkare än vänlighet och att det är bättre att ge än att få, men han vägrade ta till sig att världen är större än han kan greppa och att alla någon gång måste dö.
Han bär med sig förmågan att se små bitar av framtiden, dessa handlar alltid om en främling med ett vitt öga. I hemlighet bär han en skriftrulle han inte kan läsa men som han fick av en av de sista rebellhjältarna.
Tillsammans med Tyko åkte de vilse i en båt.
Han ser upp till Rastoli nästan som en förälder, något denne ställer sig mycket tveksam till.
Att Hoppleshop vägrar vara smart är något som irriterar Grillparzer.
Räven Rastoli (The Vagabond)
Spelad av mig
Rastoli kallar sig själv hjälte och gentleman och hävdar med bestämdhet att han inte är en förrädare och en lögnare.
Han är klädd i torgvantar, stor och elegant hatt, svart mantel och har ett ärr över nosen.
Rastoli har blivit falskeligen anklagad för äktenskapsbrott och storstöld, men är egentligen skyldig till högförräderi och att ha förrått sin partner-in-crime.
Han bär alltid med sig en lila orkidé för att påminna honom om upproret, men han har blivit bestulen på smeknamnet hans partner gav honom.
Rastoli måste ständigt lova Grillparzer att han inte längre är den tjuv han en gång var.
När ingen annan litade på honom gjorde Tyko det, förbehållslöst.
Hoppleshop tyckte från början att Rastoli var gammal och hopplöst ute.
Spelet går att spela med spelledare, men vi valde att pröva spelledarlöst. Det är löst (mycket, mycket löst) baserat på Powered by the Apocalypse.
Jag har tagit på mig att åtminstone halvhjärtat skriva om kampanjen (som vi inte vet hur lång den kommer att bli) och kommer samla både referat och tankar här. Exakt hur det kommer se ut i krönikeform får väl visa sig under tiden, men jag vill både ge en bild av vad som händer och hur detta gestaltar sig i spel.
I rollerna
Uttern Tyko (The Fool)
Spelad av @Gurgeh
Tyko är modig och rolig, men oroar sig för att han inte är användbar och populär.
Han är klädd i en lång stickad halsduk, halmhatt och en fin dyr rock.
Han vet inte mycket om världen, men han har ett mystiskt och heroiskt öde som väntar honom. Alla antar att han blev bortskämd som barn (förmodligen på grund av rocken och den tjusiga mustaschen).
Han bär med sig ett trebeläte i form av en totempåle med örnhuvud vars ögon är vackra. Han hittade den flytande i floden. Någonstans finns en plats där den hör hemma och Tyko vill återbörda den.
Dessutom har han en börs med värdesaker. Någonstans.
Hoppleshop hjälpte Tyko att fly sitt hem.
Rastoli lärde Tyko korttrick (och öppnade därmed Pandoras ask).
Grillparzer står ut med Tyko för att han tror att Tyko är smartare än vad han själv tror.
Ugglan Grillparzer (The Teacher)
Spelad av @walium
Grillparzer är pigg och pratglad, men inte längre kreativ och berömd.
Han har en bokväska, en anteckningsbok, dammig blazer och bekväm hatt.
Han undervisar i historia (via böcker), hushållsmagi (lekfullt) och radikal politik (i hemlighet). Han önskar att han kunde undervisa i känslosam poesi.
Grillparzer bär med sig en varm halsduk från en saknad kollega och är livrädd att tappa bort sin samling med teckningar från tidigare elever.
Grillparzer lärde Hoppleshop allt denne kan om historia.
Rastoli anser att Grillparzer aldrig kan lära sig hur kriget verkligen var.
När Grillparzer går upp i varv påminner Tyko honom om att allt inte är så seriöst.
Kapucinapan Hoppleshop (The Ragamuffin)
Spelad av @Dimfrost
Hoppleshop är vänlig och rädd, men vägrar vara tyst och/eller smart.
Han har gräsfläckiga jeans, för stor rock och en ockarina.
Två livslärdomar han lärt sig är att inget är starkare än vänlighet och att det är bättre att ge än att få, men han vägrade ta till sig att världen är större än han kan greppa och att alla någon gång måste dö.
Han bär med sig förmågan att se små bitar av framtiden, dessa handlar alltid om en främling med ett vitt öga. I hemlighet bär han en skriftrulle han inte kan läsa men som han fick av en av de sista rebellhjältarna.
Tillsammans med Tyko åkte de vilse i en båt.
Han ser upp till Rastoli nästan som en förälder, något denne ställer sig mycket tveksam till.
Att Hoppleshop vägrar vara smart är något som irriterar Grillparzer.
Räven Rastoli (The Vagabond)
Spelad av mig
Rastoli kallar sig själv hjälte och gentleman och hävdar med bestämdhet att han inte är en förrädare och en lögnare.
Han är klädd i torgvantar, stor och elegant hatt, svart mantel och har ett ärr över nosen.
Rastoli har blivit falskeligen anklagad för äktenskapsbrott och storstöld, men är egentligen skyldig till högförräderi och att ha förrått sin partner-in-crime.
Han bär alltid med sig en lila orkidé för att påminna honom om upproret, men han har blivit bestulen på smeknamnet hans partner gav honom.
Rastoli måste ständigt lova Grillparzer att han inte längre är den tjuv han en gång var.
När ingen annan litade på honom gjorde Tyko det, förbehållslöst.
Hoppleshop tyckte från början att Rastoli var gammal och hopplöst ute.