Nekromanti Wandering monsters...?

Arfert

Facit
Vad är egentligen den korrekta frasen på svenska? Vandrande monster, helt enkelt? Eller nåt bättre?

Tänkte sent omsider få in en enkel regel för det i Fantasy!, några förslag? I Fantasy! mäts inte tid så noga som i andra OSG-spel som bygger på D&D. Borde man göra det?

Tyr

Hero
Arfert said:
Vad är egentligen den korrekta frasen på svenska? Vandrande monster, helt enkelt? Eller nåt bättre?

Tänkte sent omsider få in en enkel regel för det i Fantasy!, några förslag? I Fantasy! mäts inte tid så noga som i andra OSG-spel som bygger på D&D. Borde man göra det?
Kringströvande monster kanske.

Tyr

Hero
Ett annat alternativ är kringstrykande monster, som är mer negativt laddat och kanske passar för monster. Men det är antagligen bara gamla stofiler som jag som använder liknande ord.

Ska väl tilläggas att jag inte tycker att det är något fel på vandrande monster.

Sapient

Swashbuckler
Kringströvande eller kringstrykande monster, som Tyr föreslår, tycker jag är betydligt bättre än "vandrande monster" som låter som ett klassificeringssystem utgående från monstrens val av lokomotorisk funktion... :gremsmile:

Är det enbart monster som ambulerar runt spelvärlden så funkar väl kringstrykande monster bra. Om det dock ska täcka andra slags möten, är det väl bättre med någon variant på "slumpmässiga möten"?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag säger "vandrade monster".

Om det är korrekt eller inte har jag inte den blekaste aning om.

/M

anth

Vetefan
Slumpmässiga varelser.

Generellt sett tycker jag att varelse låter bättre än monster.
Jag tycker även att kringströvande är ett bra alternativ om man inte tycker om slumpmässiga.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Sapient said:
Är det enbart monster som ambulerar runt spelvärlden så funkar väl kringstrykande monster bra. Om det dock ska täcka andra slags möten, är det väl bättre med någon variant på "slumpmässiga möten"?
Jag tänkte precis samma sak. Om jag gör en dylik lista själv så tenderar jag att peta in figurer som är ute och rör sig och gör saker på ett sätt som gör det lite knasigt att kalla det »vandrande monster« rakt av. Dock, jag har liksom inget problem med diskrepansen.

»Vandrande monster« är ju termen som gäller om man vill ha något som tydligt anspelar på arvet från de gamla spelen.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Arfert said:
I Fantasy! mäts inte tid så noga som i andra OSG-spel som bygger på D&D. Borde man göra det?
Klart lurig fråga. Om man vill åt resurshanteringen så är ju tid en extremt viktig faktor. De få gånger jag spelat på old school-vis än så länge så har jag dock inte fäst så stor vikt vid det, och jag har inte direkt saknat det heller. Jag har bara slagit för monster/möten lite när jag kännt att det borde ha gått föreskriven tid, men inte brytt mig så mycket om facklor och sånt. Såå … lite kluven.

solvebring

Superhero
Jag är ingen OSG:are så du får ta mina tankar med en nypa salt. Jag har kort sagt inte lirat så mycket (... jag har aldrig...) äldre trad a la cool fantasy. DoD84 är det närmsta jag kommer, liksom. :gremtongue:

Jag gillar dock tanken på kringströvande monster och tycker inte att det bör buntas ihop med andra möten. Jag skulle dock vilja se stöd för andra möten också. Men monster är ju liksom en sak för sig. Om spelledaren vill kasta in något mähä som rollpersonerna kan få banka ned så ska det inte finnas med en massa andra prylar i det kapitlet/tabellen eller vad du nu har tänkt dig.

Jag skulle vilja ha tabeller (eller liknande) för flera olika saker och som man sedan kan binda ihop. De jag kan lägga fram just nu är:
x random monster
x random platser (övergiven by, grottor, gravkummel osv)
x random kul folk (köpmän, gycklarfölje osv)
x random faror (bränder, snöstormar, raviner, dimma osv)
x random loot (gärna uppdelat i flera nivåer, typ nivå 1 = crappigt krimskrams, nivå 2 = vardagsprylar osv)

Det sista kan man ju då till exempel slå om RP besegrar random monster/folk, letar igenom en random plats osv. Allt detta borde kunna kombineras med random rop på hjälp, eller dylikt.

... En tanke bara, så som jag skulle vilja ha det om du nu ändå ska slänga in sådana monster - vilket jag tycker att du borde. =)