Jag är ingen OSG:are så du får ta mina tankar med en nypa salt. Jag har kort sagt inte lirat
så mycket (... jag har aldrig...) äldre trad a la cool fantasy. DoD84 är det närmsta jag kommer, liksom.
Jag gillar dock tanken på kringströvande monster och tycker inte att det bör buntas ihop med andra möten. Jag skulle dock vilja se stöd för andra möten också. Men monster är ju liksom en sak för sig. Om spelledaren vill kasta in något mähä som rollpersonerna kan få banka ned så ska det inte finnas med en massa andra prylar i det kapitlet/tabellen eller vad du nu har tänkt dig.
Jag skulle vilja ha tabeller (eller liknande) för flera olika saker och som man sedan kan binda ihop. De jag kan lägga fram just nu är:
x random monster
x random platser (övergiven by, grottor, gravkummel osv)
x random kul folk (köpmän, gycklarfölje osv)
x random faror (bränder, snöstormar, raviner, dimma osv)
x random loot (gärna uppdelat i flera nivåer, typ nivå 1 = crappigt krimskrams, nivå 2 = vardagsprylar osv)
Det sista kan man ju då till exempel slå om RP besegrar random monster/folk, letar igenom en random plats osv. Allt detta borde kunna kombineras med random rop på hjälp, eller dylikt.
... En tanke bara, så som jag skulle vilja ha det om du nu ändå ska slänga in sådana monster - vilket jag tycker att du borde. =)