War of the Rohirrim

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,495
Filmen, som väl kommer i december, har släppt en trailer.


Ser helt ok ut. Jag är ganska positiv. Dock vänder det sig lite i magen på mig att de drar på med så många tydliga referenser till Jacksons filmer, både genom rena klipp och några scener som återspeglar dem (en väktare i vattnet?, någon som letar efter ringar? blink, blink). Det känns som att man är osäker på sin egen kvalité och hyfsat onödigt, det liksom inte som att inte Lord of the Rings varit i ropet de senaste 20 åren eller att de inte kommit andra filmer och serier. Sen hoppas jag att Hera inte har en riktigt så framträdande och förutsägbar roll i filmen som hon har i trailern, i alla fall inte om det sker på bekostnad av den övergripande berättelsen.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
846
Jag är lite försiktigt pepp. Även om jag inte alls är ett fan av anime-estetiken så tänker jag att en animerad film inte behöver fokusera lika mycket på filmkostnaderna, utan istället kan satsa på bra manus och karaktärer.

Hoppas dock verkligen att det inte bara är Hera som är huvudkaraktär, mest för att jag får lite Galadriel-vibbar från RoP.
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,486
Jag tycker att det är kul att detta görs men personligen känner jag mig så avigt inställd till anime-estetiken att jag bara inte kan bli pepp. För mig passar det inte alls Tolkiens Midgård.
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
240
Velar mellan försiktigt optimistisk och vagt domedagspessimistisk. En animerad Midgård-rulle är ju något som borde få mig att gå igång på alla cylindrar, och jag var sjukt pepp när den utannonserades för några år sedan, men trailern osar alldeles för mycket billig Netflix-anime för att jag ska våga hysa större förhoppningar. Nog för att manus och allt därikring kan vara top notch, men det här är ju en sådan där sällsynt grej där man som kräsen och bortskämd tittare nästan tycker sig ha rätt att kräva Ghibli-kvalitet, om de nu väl ska göra det. Med det sagt, det kan ju fortfarande bli bra.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,495
Intressant att flera lyfter anime-kvalitén. Inget jag tänkte på men så är jag ganska likgiltig till det uttrycket (jag gillar det inte speciellt men är å andra sidan inte så viktigt). Så blir det bara en bra story och gestaltning blir jag nöjd.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,195
Hoppas vi slipper de allra värsta anime-troperna.

Medellåg förväntan för min del.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,195
Och alltså... var kommer de ständigt närvarande olifanterna ifrån? Jag trodde att det här var kriget mot Dunlänningarna! Och de avancerade belägringsystemen?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,860
Jag tycker att det är kul att detta görs men personligen känner jag mig så avigt inställd till anime-estetiken att jag bara inte kan bli pepp. För mig passar det inte alls Tolkiens Midgård.
Fast det utspelar sig inte i Tolkiens Midgård utan
i Peter Jacksons Middle Earth (MEU...).

Vad gäller anime'stilen' - det är väl anime helt enkelt? Kan ju funka. Har ingen aning om vad serien vill uppnå.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,860
Tydlig Tales from Earthsea-varning här, ja.
Fast den är ganska charmig tycker jag :) knappast Studio Ghiblis bästa men definitivt ett bra giftemål mellan stil och bok rent stilistiskt
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,486
Fast det utspelar sig inte i Tolkiens Midgård utan
i Peter Jacksons Middle Earth (MEU...).
Sant. Vi får se hur det blir. Säger inte att det är dåligt, men jag är rätt svår att vinna över vad gäller anime
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,495
Jag tycker nog också att en mer "naturalistisk" stil hade passat Midgård bättre, men det känns inte som en avgörande punkt (vilket tex Arcane är ett bra exempel, vars stil jag egentligen inte riktigt gillar men som jag tyckte var otroligt bra ändå.)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,860
Sant. Vi får se hur det blir. Säger inte att det är dåligt, men jag är rätt svår att vinna över vad gäller anime
Missförstå mig rätt. Trailern nämner alltså Peter Jackson men inte Tolkien. Sagan om Ringen är sedermera ett rent filmfranchise.
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,486
Missförstå mig rätt. Trailern nämner alltså Peter Jackson men inte Tolkien. Sagan om Ringen är sedermera ett rent filmfranchise.
Jag är inte med på vad du avser säga?
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,486
Till skillnad från Studio Giblis Övärlden är det här inte en tolkning av böckerna utan av PJs filmer.
Ber om ursäkt för att jag var otydlig. Jag menade alltså att det främst var anime-stilen jag spontant har svårt för, detta alldeles oavsett det rör sig om Tolkiens Midgård, Peter Jacksons Midgård, Bakshis Midgård, Chaplins Midgård eller Ed Woods Midgård. Min reservation handlar alltså om stilen. Men det är ingen dealbreaker, det ser ju inte fult ut. Bara ovant.
 
Top