Jag tycker att Peter Jacksons filmer var så lyckade att det finns liksom ingen anledning att göra något som liknar dem, eller som kommer att jämföras med dem.
(så kan man såklart gråta över hur filmernas manus skiljde sig från böckerna)
Som konsument av fantasy tycker jag ändå det är roligt ifall det skapas något nytt runt Middle Earth.
Det finns hur mycket som helst att plocka av (i appendix osv), frön där Tolkien bara skrivit några rader, om sådant som lugnt kan bli en hel film.
Manusförfattaren får då ganska stor frihet inom vissa ramar (Härskarringen kan inte förekomma i War of the Rohirrom - det vore oförlåtligt). Jag tycker DET är rätt sätt att skapa nya saker i/runt Middle Earth (inte som Amazon gjorde, att skriva om hela 2nd age).
Jag välkomnar ifall det kommer (filmer, böcker, serier som är) lättillgängliga djupdykningar i Middle Earth, egna berättelser och tolkningar, i linje med det Tolkien skrev. Jag vill inte ha Middle Earth omskrivet, jag vill ha det fördjupat.
Ifall War of the Rohirrim kommer vara så vet jag inte. Men jag är ändå pepp efter att ha sett trailern.
Den japanska estetiken tycker jag är ok. Det går ju att göra 2h-film om/i Middle Earth med precis hur stor budget som helst.
Det är uppenbart att hög budget inte är en framgångsfaktor i sig - kanske tvärt om. Så jag tycker det är smart att göra en animerad film med en estetik som står på egna ben och fungerar av sig själv (jag tänker lite på Animatrix som kompletterade Matrix-trilogin).