Nekromanti Wardens, fast i Eon

Eagle

Swordsman
Hej!

Började spela Dragon Age och tycker om det. Jag skulle vilja skapa någon form av Wardens order i Mundana, som komplement till de redan befintliga ordrar som finns beskrivna i supplementen. Vad ska man kalla den ordern för och vad är det ordern gör rent praktiskt. Mörkret har ju ännu inte kommit till Mundana.

/Eagle

tull

Hero
Jag har personligen inte spelat Dragon Age men ett tips är att du beskriver vad Wardens order är i spelet. Vilka är medlemmarna där? Vad är deras mål? Bakgrund? Ja allt stoff du gillar med sällskapet i spelet. Får jag denna information så lovar jag att skriva ett jätte ambitiöst inlägg om en möjlig variant till Mundana.

Jehorius

Veteran
Inbilla dig en order som kämpar emot Mörkret. Bara att I dragon age fightas dom emot en sak som heter 'Blight' - I princip precis som Eons Mörker :gremsmile: Men jag skulle nog kalla dom någon I still med 'Väktarna' eller nåt sånt. Hur som helst så ska jag iväg och röka pipa med en polare, och nej - Det är inget lurigt jag stoppar I den.

Iavhé, som vänt om dygnet helt och hållet - Åt fel håll.

tull

Hero
Ok, är wardens kosmopolitiska och spridda över olika kulturer eller är de begränsade till en kulturell sfär?

Telephalsion

Swordsman
I dragon age bildades väktarna under den första förödelsen. Förödelsen vad ett resultat av att magikerna från Tevinter-Imperiet undersökte andeplanet, "The Fade", och knallade in i guds stad. Magikerna korrumperade staden från en stad av guld och ljus till en stad av mörker. Guden vredgades och kastade tillbaka magikerna till världen, där de blev de första Mörkerynglen. Mörkerynglen förökade sig i oanad fart, grävde sig ner i underjorden och väckte en urgammal sovande drake, en ärkedemon, ochdärefter spred de sig likt gräshoppor över världen, nation efter nation föll, ända tills de första väktarna drack av mörkerynglens blod, och fick förmågan att känna av mörkenynglens närvaro. Väktarna blev fler och fler i antal, från varje folkslag, från varje land. Tillsammans lyckades de driva tillbaka mörkerynglen och dräpa ärkedemonen. För en tid var det fred. Väktarna fortsätter nu vara en världsomspännande organisation, vars huvudsakliga uppgift är att ena världens länder inför en kommande förödelse, då ingen enskild nation kan stå emot de fasansfulla antalen mörkeryngel ,för att inte nämna ärkedemonen.

Tror jag har fångat kontentan.

Eagle

Swordsman
Bra sammanfattning. Hur omvandlar man detta till Mundanas förhållanden? Mörkret har ju ännu inte kommit - eller? - så det finns ju ingen fiende för "Väktarna/Wardens" att bekämpa, eller?

Supermaster

Veteran
nejmen man kan ju låta eons motsvarighet till the wardens ha levt kvar ända sedan det förra mörkret för att sedan, när det är dags igen, träda fram. Och under tiden har dom gjort så mycket som möjligt för att sinka det kommande mörkrets framfart.

tex kan ju zorian- och daakriddarna vid helmslakten ha varit medlemmar av "väktarna"

vandraren

Swordsman
Re: Wardens, fast i Eon [SPOILER]

Mitt tips är att läsa på om Ljusets Brödraskap i Drakar. Eller varför inte Drakväktarna? Båda dessa sällskap har som uppgift att skydda Mundana mot Mörkret, framförallt Ljusets Brödraskap. Dessutom har ju drakväktarna och dräparna kanske ett likande förhållande som wardens och mörkerynglen ni beskrivit. Den stora onda draken kan ju representeras av Xinu eller någon annan ärkedemon? Dessa håller ju just på att vakna i Mundana...

Eagle

Swordsman
Re: Wardens, fast i Eon [SPOILER]

Bra idé! :gremsmile: Berätta mer om ljusets brödraskap, har inte supplementet som beskriver dem.

Telephalsion

Swordsman
Eagle said:
Hur förökar sig mörkeryngel? :gremsmile:
Fet spoiler:

Ingen vet exakt hur, men det har med att äta mörkeryngelkött att göra. När mörkerynglen anfaller dödar de inte alla, vissa drar de med sig till underjorden, i underjorden tvingas fångarna äta av andra fångar och av mörkerynglen, tills dess att den korrumption som finns i mörkenynglen tar sig uttryck hos dem. De flesta dör, men vissa muteras till ogudaaktiga monster. Mödrarna. Mödrarna är likt köttiga fabriker, som ständigt föder ut nya mörkeryngel.Av olika raser bildas olika mödrar, som föder olika mörkeryngel. Av dvärgar bildas Genlockerna, av människor Hurlockerna, av Qunarifolket bildas Trollen, av alver bildas Skrikarna.

På dragon age hemsidan tror jag det finns ett bestiary du kan kolla in.

Eagle

Swordsman
intressant, tack för den redogörelsen, jag kände faktiskt inte till det.

Mörkret i Mundana och dess väsen... varifrån kommer de? Finns det en liknande bakgrund som den du redogjorde för nyss från Dragon age?

/Eagle

Telephalsion

Swordsman
https://www.rollspel.nu/threads/40898

Officiella mörkret, återigen spoiler:

Var 10.000:e år blir gränserna mellan de olika planen svaga, då kan demoner, gudar, andar och andra väsen agera i mundana i större utsträckning. Dessa tider kallar Peripetrier och är alltid tider då stora strider och omvälvningar sker. Nationer faller, gamla gudar samlar styrkor och försöker störta de härskande gudarna. Kort sagt är mörkret en maktkamp mellan allting, mellan gudar, mellan demoner, mellan levande varelser. När maktkampen är över står alltid några gudar och väsen med mer maktbasis i det verkliga mundana än andra. Dessa gudar blir då regenter i den nya Eonen, deras lagar gäller och de besjälade varelserna tillber dem. Allteftersom eonen lider vidare vinner nya gudar mer inflytande hos de troende och underminerar härskargudarnas makt. När nästa Peripetri slår in försöker då de nya gudarna köra "statskupp" mot de gamla. Mörkret är på så sätt likt ett politiskt spel, med mundana som spelbräde. Det finns ingen egentlig ondska i mundana, men dock finns makter och gudar som endast söker förstöra och fördärva, vilket enligt många snes som "ont". Peripetrierna, mörkrena, cirklar kring ett par lagar. Först de (kända) universella lagarna:

1. Balansens lag, allting strävar mot jämvikt. Om någonting försvinner måste något ta dess plats. Avtagande biotropisk energi ersätts av nekrotropisk energi när någonting dör och föruttnas. När kryotropin försvinner ur is och den smälter ersätts den av termotropi. Etc. Denna lag gör att Gudar aldrig dör, utan bara kan bli svagare eller starkare
2. Tidens lag, var 10.000 år inträffar ett mörker, ett peripetri.

Utöver dessa finns troligen lagar som upprätthåller kosmos odyl.

Sedan de gudomliga lagarna, som bestämts av individuella gudar. Att bryta mot dessa är fullt möjligt, av både andra gudar och människor, men kan dock ge negativa effekter. Brott mot t.ex. Daaks bud ger sänkt quadosh. Gudomliga lagar finns till för att gudarnas troende ska följa gudens plan, i stora drag.

Sist finns naturlagarna, de är inte skapade av gudar utan är likt ett normaltillstånd, och de går att bryta eller kringgå relativt enkelt om man kan magi, om man inte är rädd för okontrollerade dissipationer och sånt. Naturlagar är t.ex. tyngdlagen: Om inget annat påbjuds faller saker nedåt.

Eagle

Swordsman
Betyder detta att Ebhron, som inte tillber några gudar alls, faktiskt inte blir utsatta för mörkret krigande, för om jag förstod dig rätt. Mörkret handlar om en maktkamp mellan gudar och demoner. Sättet för en Gud att öka sitt inflytande är att ta livet av den andres anhängare... så att man själv har fler anhängare kvar i livet efter mörkret än vad den andre guden har, har jag uppfattat det rätt så långt?

Men om det finns folk i mundana som inte tillber någon Gud (som Ebhron där få tillber någon gud), så är det ju onödigt för gudarna/demonerna att ge sig på dem, för de bidrar ju inte till att öka den gudens/demonens inflytande, inte sant?

Personligen så tycker jag Eons värdsbild är svår att greppa. Tycker att Dragon age världsbild verkar mer konsekvent och tydlig.

duncan_UBBT

Swordsman
Tja, under mörkret har gudarna en chans att tvinga de otroende att tillbe dem. Detta är i alla fall vad många demoner gör.

Dessutom händer det att naturkatastrofer så som vulkanutbrott och jordbävningar gör många folkslag hemlösa. Dessa kanske invaderar Ebhron för att överleva?

Sedan finns det länder som Danarth under de tförra mörkret, som visste om att det skulle inträffa och faktiskt använde det till sin fördel.

Telephalsion

Swordsman
Tänk på att det finns väsen vars mål inte är att ta över mundana, utan vars mål bara är att förstöra så mycket som möjligt. Denna agenda hålls mest av kaosvarelser, demoner, och gudar som gått hela eonen utan tillbedjan. Dessa är pissed off och hatar mundana proper.

Eagle

Swordsman
Okay, fast är det som du säger - att demonerna och gudarna i eon har en agenda, mot andra gudar/demoner - att skaffa inflytande på bekostnad av andra gudar, och att de som lever i mundana bara är spelpjäser för att uppnå denna agenda, så är jag tillbaka till mitt ursprungliga påstående att det inte finns någon mening med att sprida mörkret till Ebhron. Att säga att gudarna är pissed off för att ingen tillbett dem och att det ligger i deras mål att förstöra så pass mycket som möjligt, det håller inte, det är inte logiskt. Vad är det guden/demonen uppnår med förstörelsen av Ebhron... absolut ingenting!

Jag gillar Eonrollspelet... men jag tycker att mycket av det som beskrivs om mörkret, eonerna och gudarna - det känns lite väl fantasifullt. Cool och annorlunda idé, men jag tycker beskrivningen av Dragon Ages "mörker" var mer logiskt och lättare att förstå. Jag undrar om man implementera Dragon age berättelse om mörker i Eon utan att för den skull ändra Mundana?

duncan_UBBT

Swordsman
Som sagt, om det finns en hel kontinent med personer som INTE tror på en gud, så kanske guden tänker: "Hm, de tror inte redan på någon. Varför kan de då inte tro på mig?"

Eagle

Swordsman
jo men om jag förstod det rätt så sprids mörkret för att ta livet av den andre gudens anhägare, för att själv få en starkare maktbas... lite mentaliteten om jag pangar din ballong, så är det fler som tittar på min ballong. Ebhron är inte anhängare till någon gud och vad är det då för vits. Tvärtom så skulle väl varje gudsväsen vilja försöka hålla dem vid liv, så att de får fler anhängare.

Jehorius

Veteran
Mörkret är en kamp mellan gudarna, om vem som ska bli starkast. Medans demonerna vill förstöra och sprida förödelse. Dock, så vill Xinu skapa ett eget rike. Hade jag orkat kunde jag kopiera allt som står i legender och hemligheter. Men måste trycka i mig någonting att äta nu.

Iavhé, som föredrar Eon framför Dragon Age.