Nekromanti [Warhammer 2nd] Att lämna sin comfort zone

Mogger

Hipsteranka
(Den här krönikan kommer att ha ett annorlunda perspektiv. Jag kommer inte i någon större utsträckning redogöra för våra rollpersoners äventyr, utan vill snarare undersöka hur det är att spela en rollperson vars åsikter och handlingar jag verkligen inte kan respektera, och förhoppningsvis lära mig lite på vägen. )

Jag har inte spelat rollspel sedan...Jag minns inte. Så länge jag kan minnas har jag varit SL. Nu ser det ut som att jag faktiskt ska få spela lite! Vi kommer att köra Warhammer, 2nd edition. Det är ett system vi kan och som funkar hyfsat. Jag kommer att spela en agitator, alltså en uppviglare. Det är en klassiskt ingrediens i Old World, en värld där den snåriga byråkratin tillåter orättvisa och absurda lagar och skatter, där adelns förtryck är omåttligt och där köpmännens profithunger inte har några gränser. Kort sagt, det är en ganska mörk värld med stora orättvisor. Med monster! Alltså inte så trevligt. :)

Det kan vara värt att tillägga att vi kör 1st ed syn på settingen, vilket innebär att Kaos-hotet är betydligt mer subtilt, att byråkratin är snårigare. Kejsaren är ingen Fantasy Battle-hjälte, utan en ganska normalbegåvad härskare, där makten ligger i händerna på kyrkan, rådgivare, småfurstar m.m. Jag funderade lite och bestämde mig snabbt för att jag inte ville spela någon med moderna upplysningsidéer. Demokrati, jämlikhet, slut på korruption m.m. Det kändes lite för...lätt. Vi snackade lite och jag nämnde Il Duce, synen på kejsaren som enväldig furste. Och med det föll allt på plats.

Jag slängde ihop det här bladet: Jag ska alltså spela en fascist, med tydliga rasistiska tendenser. Och det känns lite läskigt :)

Attachments

God45

#PrayersForBahakan
Spännande, du måste berätta hur det går.
Måns said:
Första spelmöte nästa torsdag, om Sigmar är nådig.

Mogger

Hipsteranka
Första spelmötet avklarat. Det var både lättare och svårare än jag trodde. Warhammer är en setting som uppmuntrar fördomar och misstänksamhet, så det var inga problem att dra upp det i tid och otid (blev en del svart humor). Däremot var det svårare att känna något genuint hat mot andra grupper. Jag har sedan första spelmötet (andra imorgon) gått och målat upp nidbilder av marienburgare (som min RP avskyr mest) och halvfolk (ffa dvärgar och halvlingar). Jag börjar snart tro på dem! Så, en lovande men stapplande start!