Re: Plast for the win!
Plast är myyyyyyyyyyyyycket lättare att konvertera, och GWs plastmodeller tenderar att ha fantastiska möjligheter att ges väldigt varierande poser. Vidare har plast, i GWs fall, fördelen att kombinera bitar från olika kit - på mina chaos space marines på bilden några inlägg upp har jag tex använt springande ben från vanliga space marines. På mina necrons, som normalt står och skrevar skitfult, har jag skurit upp lederna i benen och poserat om dem - det vore myyycket svårare om figurerna var i metall.
Vidare; smala metallbitar såsom långa klor, spjut, etc tenderar att bli böjda och deformerade och omöjliga att få rätt igen. Motsvarande bitar i plast håller sig raka eller böjda såsom de är menade. Plastbitar kan i allmänhet göras tunnare och delikatare än metallbitar - jämför tex tomb kings-skelettens plastsköldar med metallsköldarna hos tomb guard.
Plus, plast är groteskt mycket lättare att limma och behöver aldrig pinnas. Man kan rentav pröva ut olika poser på figurerna -medan- limmet torkar.
Sedan är plastfigurer myyycket billigare, iaf i GWs fall.
Det var...uhm...få se nu här..6 anledningar till varför jag föredrar plast. Behövs det fler?
De som påstår att metall är mer detaljerat, btw, har nog inte sett GWs allra senaste plastmodeller...
Metalls stora fördel är att färg är lättare att ta bort, och att enstaka figurer är billiga och enkla att gjuta upp - GW kunde hålla sig med en enorm samling utgångna figurer och bitar som gjöts upp on demand mer eller mindre. Men eftersom GW nu lagt ned den tjänsten, till typ universiella klagomål från alla hobbyister, så är argumenten för metall plötsligt mycket svagare.
- Ymir, övertygad