Nekromanti Warhammer 40k

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Hur gick det?

Riktigt jäkla snygga, måste jag säga. Långt bättre än de ganska gräsliga illblå sakerna man brukar få se. Dina ser ut som att de varit i fält och grejer, och det ska du ha fett med creds för. Alltför få målar skitiga figurer.

Anders Åstrand

Swordsman
Jag visste ju vad jag köpte, men man är ju ändå lurad som går på det. :gremsmile:

Jag hade inte hållt i en pensel sedan bilden i högstadiet, och inte pysslat sedan fritids i lågstadiet, så jag förstod verkligen inte hur kul det var.

Nu förstår jag att man betalar för nöjet att få posera och limma och måla gubbarna, och det är värt det!

Anders Åstrand

Swordsman

Jag är allt annat än en fotoexpert, men jag ställer dem på toaletten (bäst ljus där i lägenheten). Sen bråkar jag med kameran för att få den att fokusera rätt. Sedan fotar jag utan blixt (blev inte alls bra med blixt eftersom de olika färgerna blänkte olika mycket och det såg helt keff ut.) och sedan kör jag någon autofärgadjust-grej som finns inbyggd i bildvisaren i windows.

Med andra ord gör jag jättedåligt, men det går i alla fall att se lite hur det ser ut. :gremsmile:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013

Du målar i princip redan ett befintligt chapter, nämligen Blood Angels.Men mitt tips till dig, nybörjare till nybörjare, är att absolut inte använda de klisterlappar man får med. De blir helt enkelt inte bra.

Guldkanten på dina axelskydd betyder förresten att dina marines tillhör Blood Angels andra kompani.

Öva istället på att måla frihand, och om du ska hitta på ett eget chapter kan du välja en symbol som är lättmålad. Mina första frihandsmålningar såg ut som skräp, men det är bara att måla över och fortsätta öva. Ganska snabbt blir du bättre.

Och yeah, dina gubbar ser grymma ut.

Vitulv

Tack, tack. Jag basar med svart och antingen torrborstar jag med ultramarines blue, eller basecoatar med regal blue. Det ger samma resultat, så jag kan variera mig lite beroende på vad har lust med.

Jag använder också citadels nya washer, som är helt jävla awesome. Där blandar jag en blå och en svart wash. Det ger mina ultramarines den lite ruggade och slitna looken (på bilderna jag bifogade har jag ännu inte lagt på wash, ska se om jag kan ta ett par foton på de färdiga gubbarna imorgon).

Dina gubbar ser fina ut, men som du säkert förstår måste de dö, förrädare!

Vitulv

Bra bra :gremsmile:

Du förresten, köp inte reglerna än. Nya editionen kommer om fem dagar.

Lycan

Hero
Notera att man generellt får -spela- med omålade figurer, men de flesta turneringar har någon slags poängavdrag för tråkiga arméer. Precis som man har poängavdrag för osportslighet.

- L

chrull

Stockholm Kartell
Eftersom jag alltid drömt om att vara bra på att måla sånt här så blev jag nyfiken...

250 spänn för 5 space marines? 50 spänn per gubbe? Fuck no.

Vitulv

Nej nej, för 250 spänn får du tio marines. Fem kostar 160, typ.

Eftersom några andra har visat upp sina modeller så tänkte jag också göra det:p Här är några bilder från min Guard-armé.

Några av mina hemmabyggda Stormtroopers:

http://i27.photobucket.com/albums/c179/the_duckdog/IMG_0044.jpg
http://i27.photobucket.com/albums/c179/the_duckdog/IMG_0049.jpg

En av mina "politiska officerare" :gremwink: :

http://i27.photobucket.com/albums/c179/the_duckdog/IMG_0051.jpg

En artilleriofficer jag gjort till min basilisk:

http://i27.photobucket.com/albums/c179/the_duckdog/IMG_0052.jpg

Vitulv

Skitsnygga allihopa. Gillar artilleriofficeren mest, lila uniform!

chrull

Stockholm Kartell
Vitulv said:
Nej nej, för 250 spänn får du tio marines. Fem kostar 160, typ.
Ah, det var fem med jump pack som gick loss på 250 spänn.

Vitulv

Jag har för mig att de är i metall, vilket kan förklara priset (jag tycker att det är synd iofs, för jag föredrar plastmodeller).

krank

Vitulv said:
jag föredrar plastmodeller).
Inte för att basha dig eller så, men jag har aldrig begripit mig på den uppfattningen, riktigt. Min erfarenhet säger att metall känns mer ordentligt i handen, är mer detaljerat, intw går sönder lika lätt och ät lättare att få schyssta oplastiga ytor på när man målar. Du får gärna utveckla vad det är som får dig att dugga plast, förutom priset då...

chrull

Stockholm Kartell
Här finns en lista på lite info och emblem om de chapters som är canon.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Plast for the win!

Plast är myyyyyyyyyyyyycket lättare att konvertera, och GWs plastmodeller tenderar att ha fantastiska möjligheter att ges väldigt varierande poser. Vidare har plast, i GWs fall, fördelen att kombinera bitar från olika kit - på mina chaos space marines på bilden några inlägg upp har jag tex använt springande ben från vanliga space marines. På mina necrons, som normalt står och skrevar skitfult, har jag skurit upp lederna i benen och poserat om dem - det vore myyycket svårare om figurerna var i metall.

Vidare; smala metallbitar såsom långa klor, spjut, etc tenderar att bli böjda och deformerade och omöjliga att få rätt igen. Motsvarande bitar i plast håller sig raka eller böjda såsom de är menade. Plastbitar kan i allmänhet göras tunnare och delikatare än metallbitar - jämför tex tomb kings-skelettens plastsköldar med metallsköldarna hos tomb guard.

Plus, plast är groteskt mycket lättare att limma och behöver aldrig pinnas. Man kan rentav pröva ut olika poser på figurerna -medan- limmet torkar.

Sedan är plastfigurer myyycket billigare, iaf i GWs fall.

Det var...uhm...få se nu här..6 anledningar till varför jag föredrar plast. Behövs det fler?

De som påstår att metall är mer detaljerat, btw, har nog inte sett GWs allra senaste plastmodeller...

Metalls stora fördel är att färg är lättare att ta bort, och att enstaka figurer är billiga och enkla att gjuta upp - GW kunde hålla sig med en enorm samling utgångna figurer och bitar som gjöts upp on demand mer eller mindre. Men eftersom GW nu lagt ned den tjänsten, till typ universiella klagomål från alla hobbyister, så är argumenten för metall plötsligt mycket svagare.

- Ymir, övertygad

krank

Re: Plast for the win!

Ymir said:
Plast är myyyyyyyyyyyyycket lättare att konvertera, och GWs plastmodeller tenderar att ha fantastiska möjligheter att ges väldigt varierande poser. Vidare har plast, i GWs fall, fördelen att kombinera bitar från olika kit - på mina chaos space marines på bilden några inlägg upp har jag tex använt springande ben från vanliga space marines.

Vidare; smala metallbitar såsom långa klor, spjut, etc tenderar att bli böjda och deformerade och omöjliga att få rätt igen. Motsvarande bitar i plast håller sig raka eller böjda såsom de är menade.

Plus, plast är groteskt mycket lättare att limma och behöver aldrig pinnas. Man kan rentav pröva ut olika poser på figurerna -medan- limmet torkar.

Sedan är plastfigurer myyycket billigare, iaf i GWs fall.
Så; pris, moddbarhet, och i viss mån rigiditet. Visst, det är grejer jag kan köpa. Är inte mycket för moddning själv, och jag gillar att fippla med pinning och liknande.

Ymir said:
De som påstår att metall är mer detaljerat, btw, har nog inte sett GWs allra senaste plastmodeller...
Tja, jag jämför ju inte med GW's metallmodeller, utan Privateers... (Warmachinefan här)... Och jag säger inte att plast inte kan vara detaljerat btw, som sagt vill jag inte basha utan bara reda ut lite grejer.

Ymir said:
Metalls stora fördel är att färg är lättare att ta bort, och att enstaka figurer är billiga och enkla att gjuta upp - GW kunde hålla sig med en enorm samling utgångna figurer och bitar som gjöts upp on demand mer eller mindre. Men eftersom GW nu lagt ned den tjänsten, till typ universiella klagomål från alla hobbyister, så är argumenten för metall plötsligt mycket svagare.
Tja, jag spelar ju Warmachine, vilket innebär att jag har färre enheter att pilla med och ingen utrustning att hålla på och mojsa med öht, så för mig är metall överlägset. Observera "för mig", jag vill inte övertyga nån här. Däremot minns jag när Cell gick från metall till plast och man plötsligt inte kunde ta de stora coola robotarna på allvar längre eftersom de inte vägde något...

Jag föredrar också plastmodeller av den simpla anledningen att de är lättare att "modda". Man kan lätt skära bort bitar, klistra på bitar m.m. Det är helt enkelt lättare att göra figuren "personlig" när den är av plast tycker jag. Metallfigurer är dessutom jobbiga att limma, särskilt om figuren har stora, tunga armar och ben.

Anders Åstrand

Swordsman
Som ymir säger är ju att posera figurerna, välja utrustning och sånt halva nöjet. De metallfigurer jag sett har inte haft de möjligheterna.

Titta t.ex. på axelskyddet jag repade och poserna på mina gubbar. Hade det vart metall hade jag inte kunnat välja poser precis som jag velat, utan alla hade haft förbestämda variationer eller varit lika dana.

krank

Anders Åstrand said:
Som ymir säger är ju att posera figurerna, välja utrustning och sånt halva nöjet.

Det är som sagt en förklaring jag köper, rtakt av. Metall är svårare att modda, got it.

Anders Åstrand said:
Titta t.ex. på axelskyddet jag repade
Repor och sånt gör iofs jag på mina figurer också, fast kanske med något annorlunda verktyg =)

Anders Åstrand said:
alla hade haft förbestämda variationer eller varit lika dana.
Mja, exakt likadana behöver de inte bli. Warjacksen i Warmachine t.ex har ett slags "kulleder" man kan posea åtminstone armar och ofta ben lite som man vill med.

Men som sagt, jag har all respekt för det sätt ni avnjuter vår ändå halvgemensamma hobby. VI uppskattar olika saker, bara. För mig är moddandet underställt målandet, och så är det inte lika viktigt.