Nekromanti Warhammer: Age of Sigmar

Rhodryn

Hero
Rymdhamster;n191794 said:
Ja jag har sedan förra året blivit lite mer insatt i även warhammer fantasy battles värd (um, ja... den förra då =) och gisses vad annorlunda en massa av grejerna känns. Bertonia ska föreställa någon slags genuint goda och rättskaffens riddare och folk till skillnad från rollspelen där de är ett av de sunkigaste rikerna överlag.
Nja... det var 90-tals versionen av Bretonnia. Där de var totalt High Fantasy Arthurian Legends typ av arme. Där nästan alla Riddare och Adel var goda (alla manliga adelsmän är Riddare också, så på ett sätt är det onödigt att nämna båda). Heder, Ridderlighet, och Ära var de viktigaste grejerna för Riddarna. Så en mängd vapen blev olagliga att använda för att det var inte Ridderligt, t.ex armborst och alla krutvapen, m.fl. Det enda avståndsvapen som är tillåtet är bågar (de flesta bågskyttar i armeen använder långbågar), och den enda "krigsmaskinen" som Bretonnia över huvud taget använder är Trebucheter... och murbräckor (om man kan kalla det för en krigsmaskin). De tillber Lady of the Lake, som då ju står bakom all det där med Ridderlighet, mm. Resten av befolkningen har det i allmänhet någerlunda bra... och där fanns till och med en chans för en vanlig person att faktiskt kunna bli en Riddare, även om den chansen fortfarande är rätt liten. Där finns ju fortfarande en del dåliga grejer, men de är rätt små i den stora helheten av det hela.

Det var under denna tiden som jag hittade dem, och jag föll direkt för dem... för att det var Riddare (vilket ju är min favorit krigare ur våran historia), och för att jag har alltid kraftigt gillar den där förskönade Arthurian Legends typen av Riddare med heder och ridderlighet och ära och allt det där. Bretonnia är min favorit faktion i Warhammer Fantasy.

Innan dess, på 80-talet så var de i närheten av en Empire klon, med lite större fokus på Riddare... men de använde kanoner och allt annat sådant som försvann från 90-tals versionen. De behandlade inte sin befolkning särskilt väl heller... igen, i likhet med hur the Empire är med sin befolkning.

Sen några år in på början av 2000-talet så skiftade de ytterligare en gång. De hade fortfarande kvar hela den där biten med Arthurian Legends, och Ridderlighet, Heder och Ära. Men... adeln behandlar övriga befolkningen riktigt illa. Bönder m.fl har i närheten av inga rättigheter, de är inte läskunninga och har ingen som helst utbildning. De anses vara ägodelar mer än något annat. De måste betala 9/10 utav allt de tjänar/producerar till sin feodalherre, vilket gör att de flesta bönderna är oerhört fattiga. De får inte lämna sitt hemlän utan tillåtelse, vilket tenderar till att leda till en hel del inavel. Många bönder har diverse typer av defekter pga detta (missbildningar av alla dess diverse slag). De straff bönder får för brott är också oerhört hårda. Stöld och tjuvjakt straffas med hängning. Och straffet för en bonde som anfaller en Adelsperson är ännu hårdare. Det ses som "uppror", och "förövaren" och dennes familj blir långsamt torterad och lämlästade (till döds antar jag), medan förövarens vänner och bekanta får någon typ av lämlästning också (men här antar jag att de får leva, som en påminelse om priset utav "uppror"). Det känns lite som att de tog våran faktiska verklighet med vilka Riddarna och Adeln faktiskt var, och sedan lade på ett lager utav Athurian Legends "ondska" på dem... if that makes sence. Du vet... de där traditionelt "onda" motståndarna som Arthur och hans Riddare hade, som behandlade sitt folk illa, och som Arthur behövde slåss mot. XD

Sen med WHAoS så har Bretonnians i närheten av försvunnit. Det finns regler för dem, men jag tror inte att den har blivit uppdaterade sedan den PDF'en kom ut förra året. Har sätt info om att de skulle ha rullats in tillsammans med en annan arme, "Free People" (tydligen vad som återstår av the Empire)... det finns dock inga Bretonnian baserade figurer för detta. Där har gått några rykten om att Bretonnia ska komma tillbaka. men det är ju bara rykten. Som det är just nu så finns Bretonnia tekniskt sätt inte längre... GW säljer inga Bretonnia figurer alls längre, inga Codexar, etc... det enda som finns på GW's sida, när man söker på "Bretonnia", är den där gratis Warscrollen med Bretonnia till WHAoS... men som sagt, den har inte uppdaterats sedan den kom ut.

Snow

Swashbuckler
Zoth-Ya;n191666 said:
Jag har spelat med allt mellan 4 gubbar och 50 stycken, och jag tyckte att båda funkade lika bra
Jag är på väg att köpa Generals Handbook. Den ska ju innehålla ett poängsystem. Måste man hålla sig till fulla enheter? Eller kan man plocka ta fem night goblins till sitt warband? Plus en fanatic, ett river troll och nån orc.

Bolongo

Herr Doktor
Snow;n192039 said:
Jag är på väg att köpa Generals Handbook. Den ska ju innehålla ett poängsystem. Måste man hålla sig till fulla enheter? Eller kan man plocka ta fem night goblins till sitt warband? Plus en fanatic, ett river troll och nån orc.
Vad jag förstått av de recensioner jag sett finns det specade enhetsstorlekar.

Bolongo

Herr Doktor
Den korta versionen av vad Rhodryn skrev: fluffet för WFB har förändrats flera gånger.

Mitt råd: plocka de idéer du gillar.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Snow;n192039 said:
Har den boken men inte kollat in det så mycket, men jag tror att du måste betala för hela minimi enheten, men du behöver inte ha gubbar för att fylla ut minimikravet.
Själv tycker jag poängsystemet är helt onödigt (för min spelstil), plocka ihop nått roligt och se om du överlever :)