Nekromanti Warhammer: Age of Sigmar

Bolongo

Herr Doktor
Brynolf;n102932 said:
Kommer fantasy-figurerna försvinna från hyllorna? GW gör trots alla sina snedsteg faktiskt bland de bästa plastgubbarna i branschen. Trist om det skulle försvinna.
Vad jag förstått kommer de nuvarande figurerna att gradvis ersättas av soundalikes ("orruks" istället för orcs o.s.v.), antagligen med den nya kvasi-40k-looken.

Sedan är ju smaken uppenbarligen som baken när det gäller GW:s estetik. Bara inom den här tråden förekommer diametralt motsatta åsikter...

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Jaha nu har det ju gått ett tag, har folk testat spelet? Verkar det funka. Finns det något poängsystem eller är det rikast vinner?
Från min avlägsna stol jag sitter på på facebook så verkar ju typ ingen spela det. Alla har antingen hoppat över till kings of war eller spelar 9th age eller vad det nu heter.

mirandir

Veteran
Zoth-Ya;n187481 said:
Jaha nu har det ju gått ett tag, har folk testat spelet? Verkar det funka. Finns det något poängsystem eller är det rikast vinner?
Från min avlägsna stol jag sitter på på facebook så verkar ju typ ingen spela det. Alla har antingen hoppat över till kings of war eller spelar 9th age eller vad det nu heter.
För min del ser jag fler och fler som spelar AoS. Har inte dock spelat det själv då man inte riktigt har ekonomin för att spela Warhammer.

Poängsystem kommer med "Generals Handbook" som släpps om nån vecka eller så. Om den inte är släppt redan.

Jocke

Man med skägg
Jag hade ju helt fel, så jag är nöjd och kommer serveras specialsitspel i flera år frammåt. Whq -silver tower är ju också ett förvånansvärt schyst spel. Framtiden ser ljus ut.

erikt

Hero
Rhodryn;n102969 said:
Och med det sagt, så har jag alltid tyckt att Bretonnia blev, från 4th Ed Codex till 6th Ed Codex, omstöpta till att vara mer som övriga världen (med kanske några undantag), där det finns "onda" och "goda" länder/armeer/etc... men om man tittar lite närmre så ser man att även de goda är inte så där himmla snälla igentligen. Har alltid varit så jag tolkat Warhammer världen i alla fall.
När Bretonnia ursprungligen introducerades till Warhammer Fantasy världen så var de rejält korrupta och dekadenta - ungefär som The Empire. Så det var 4th Ed som var den stora omstöpningen av dem.
http://whfb.lexicanum.com/wiki/Bretonnia_(outdated)

Rhodryn

Hero
erikt;n187523 said:
När Bretonnia ursprungligen introducerades till Warhammer Fantasy världen så var de rejält korrupta och dekadenta - ungefär som The Empire. Så det var 4th Ed som var den stora omstöpningen av dem.
http://whfb.lexicanum.com/wiki/Bretonnia_(outdated)
Jag vet.

I den posten snackade jag ju bara om förändringen från 4th ed Bretonnians (när jag först stötte på dem) till 6th ed... för det var när jag var på vippen att faktiskt börja spela WHFB (köpte ju lite grejer och allt till det)... men mina kompisar var inte så himla intresserade av WHFB vid den tidpunkten, de föredrog 40K. Innan 4th ed WHFB så spelade jag ju inte GW grejs (stötte först på det i slutet av 1995).

Eller ja... nu när jag slänger en blick på det igen så var det ju 5th ed Bretonnians som jag stötte på, Bretonnians hade ingen Codex i 4th ed... men den lilla info som fanns om dem i 4th ed (har jag för mig i alla fall) började gå ifrån hela den biten med att Bretonnians använde kanoner och hade en stor flotta och var totalt korumperade, etc i de tre tidigare editionerna... 4th ed var när de började sakta förändras till Arthurian Legends typ av riddare har jag för mig. Där 5th ed Codexen då satte den slutgiltiga förändringen till just det, det ultimata Arthurian Legends good guys Knights rike, där befolkningen behandlades väl (och kunde "ta sig upp i livet"), där ridderlighet och heder var något av det mest viktiga ju. Sen med 6th ed så blev de ju korrumperade och allt sådant igen... men... de körde fortfarande med samma "ridderlighet och heders" grej som innan, bara det att nu var de ju inte "snälla" igentligen längre med hur de flesta riddare och ledare behandlar befolkningen och så (och chansen att en bonde kunde bli riddare i 6th ed var i närheten av 0, medan i 5th ed så fanns det en liten chans).

Jaja... upprepar mig ju bara här... men lite av det var för att sätta lite saker rätt i skallen på mig själv om händelse förloppet... efter som det inte vart 4th ed, utan var 5th ed, när jag faktiskt tog ett större intresse i att kanske spela, helt och hållet tack vara att jag hittade Bretonnians 5th ed codex runt de sista åren av 90-talet.

Något som jag inte har någon som helst koll på dock är vad som kanske eventuelt har hänt med Bretonnians i Age of Sigmar spelet... har ingen som helst koll på AoS faktiskt.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag tycker att de nya gubbarna är fula. Men det gör nog inte så mycket, jag är inte i målgruppen för spelet. Krasst sett är det nog ingen på forumet som är i GWs målgrupp längre, spelen riktas till killar 11-15 med månadspeng och julkpappar. :)

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
wilper;n191603 said:
Jag tycker att de nya gubbarna är fula. Men det gör nog inte så mycket, jag är inte i målgruppen för spelet. Krasst sett är det nog ingen på forumet som är i GWs målgrupp längre, spelen riktas till killar 11-15 med månadspeng och julkpappar. :)
Alltså jag :) nä dom nya gubbarna är inte så mycket att hänga i julgranen men de gamla gubbarna går ju lika bra att använda.

terje

xenomorf mystiker
Mina brorsor som hållit på med GW-spel i tjugo år gillar det. Såvitt jag fattar har spelet flyttat fokus från stora slag till små skärmytslingar mellan fåtal figurer så att det är en lägre tröskel för att komma in i hobbyn. Förändringarna i fiktionen verkar innebära mindre pseudo-europa och mer knarkig dimensionshoppar-fantasy. Jag blir nästan sugen på att skaffa ett litet warband själv!

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
terje;n191628 said:
Mina brorsor som hållit på med GW-spel i tjugo år gillar det. Såvitt jag fattar har spelet flyttat fokus från stora slag till små skärmytslingar mellan fåtal figurer så att det är en lägre tröskel för att komma in i hobbyn. Förändringarna i fiktionen verkar innebära mindre pseudo-europa och mer knarkig dimensionshoppar-fantasy. Jag blir nästan sugen på att skaffa ett litet warband själv!
Jo just så har jag uppfattat det, och det var riktigt skoj. Så slipper man ha en miljon tråkgubbar för att kunna ha de koola gubbarna

Rhodryn

Hero
Något som jag har hört och läst om WHAoS, vilket är en bit som jag personligen definitivt inte gillar, är den där biten med att om man gör vissa... grejer... så kan man få sådant som omslag på tärningar, och en hel del andra grejer.

Hittade några av dem.

Sådant för en person som mig, som har stora problem med att "göra mig löjlig" framför andra, men som även föredrar när det mesta i ett spel "makes sense" (till viss del I alla fall... Warhammer världarna är ju trots allt rätt så galna i grunden som det är... XD ), gör att jag inte skulle vilja spela WHAoS med folk som kör med de reglerna.

Jag är rätt säker på att de reglerna är valfria att använda visserligen (ren gissning dock, jag vet faktiskt inte om de är det eller inte)... men även om de är det, så skulle jag ha svårt med spelet ändå, bara pga chancen att jag skulle stöta på en person som faktiskt ville använda reglerna... för då skulle jag tvingas till att försöka säga nej och "ta bort" någon annans grej som de tycker är roligt, eller tvingas till att försöka göra de här grejerna för att inte ha ett handikapp i striden. Så en ren "lose-lose" situation för mig där. XD

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Rhodryn;n191671 said:
Något som jag har hört och läst om WHAoS, vilket är en bit som jag personligen definitivt inte gillar, är den där biten med att om man gör vissa... grejer... så kan man få sådant som omslag på tärningar, och en hel del andra grejer.

Hittade några av dem.[/URL]

Sådant för en person som mig, som har stora problem med att "göra mig löjlig" framför andra, men som även föredrar när det mesta i ett spel "makes sense" (till viss del I alla fall... Warhammer världarna är ju trots allt rätt så galna i grunden som det är... XD ), gör att jag inte skulle vilja spela WHAoS med folk som kör med de reglerna.

Jag är rätt säker på att de reglerna är valfria att använda visserligen (ren gissning dock, jag vet faktiskt inte om de är det eller inte)... men även om de är det, så skulle jag ha svårt med spelet ändå, bara pga chancen att jag skulle stöta på en person som faktiskt ville använda reglerna... för då skulle jag tvingas till att försöka säga nej och "ta bort" någon annans grej som de tycker är roligt, eller tvingas till att försöka göra de här grejerna för att inte ha ett handikapp i striden. Så en ren "lose-lose" situation för mig där. XD
Nu har jag inte kollat igenom alla arméers listor men jag är ganska säker på att de där reglerna försvann ganska fort. Jag har då inte sett några och vi har spelat med high Elfs, Ogres och dvärgar.

Bolongo

Herr Doktor
Zoth-Ya;n191693 said:
Nu har jag inte kollat igenom alla arméers listor men jag är ganska säker på att de där reglerna försvann ganska fort. Jag har då inte sett några och vi har spelat med high Elfs, Ogres och dvärgar.
Den typen av regler fanns bara i de allra första "warscrolls" som kom ut. Vilket var armélistor för att spela med sina gamla figurer. Jag tror GW fick en del negativ feedback på dem.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
CapnZapp;n191793 said:
Oj! Ett år senare, men okej då =)

Ja jag har sedan förra året blivit lite mer insatt i även warhammer fantasy battles värd (um, ja... den förra då =) och gisses vad annorlunda en massa av grejerna känns. Bertonia ska föreställa någon slags genuint goda och rättskaffens riddare och folk till skillnad från rollspelen där de är ett av de sunkigaste rikerna överlag.

Mycket spännande jämförelser man kan göra!

Det är lite som att man får dela upp det i helt separata spelvärdar:

Warhammer fantasy battles är en, sen delar Rollspel + Mordheim på en (även om krutvapen utgör en liten paradox då de alltid är nyuppfunna oavsett hår många hundra år som passerar =) och slutligen Blood bowl, som väl får stå för sig.