Nekromanti Warhammer: Age of Sigmar

Eksem

Champion
Folk är missnöjda eftersom det kommer bete sig så annorlunda jämfört med det tidigare spelet och att GW verkar ha tagit sin hand från tävlingsspelandet helt.

Själv kommer jag inte titta åt spelet förrän det finns armebyggarregler, för någon typ av poäng/urvals/balansmekanik krävs för att jag ska ha roligt med ett spel.

I synnerhet verkar spelet locka folk som inte redan spelar, vilket ju är ett måste eftersom spelet sålde för dåligt.

Tror det generellt sett är ett bra drag, men att någon typ av armebyggarregler krävs inom nån månad iaf.

.113

Swashbuckler
Det är till tabletop figurspelande antar jag?
Ett bra drag, MEN de kunde ju å andra sidan tagit steget mot billigare enheter och slutat släppa nya böcker så ofta, släppa böcker som är balancerade mot varandra osv.. Istället. :)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Så vadå? Det är alltså figurspelet, fast i en tidigare tidsepok, och utan regler för att sätta ihop något så när balanserade regler utan mer "sätt ihop fritt under eget ansvar"?

Alltså jag vill ju gärna ha någon form av poäng i grunden, men i övrigt oreglerat. Det behöver inte vara hundra procent balanserat, men man bör i alla fall kunna få en fingervisning om att man leker på samma bollplan, men i övrigt få sätta ihop det man tycker är coolt.

Eksem

Champion
.113;n102648 said:
Ett bra drag, MEN de kunde ju å andra sidan tagit steget mot billigare enheter och slutat släppa nya böcker så ofta, släppa böcker som är balancerade mot varandra osv.. Istället. :)
Ryktena säger att spelet kommer vara spelbart med mycket färre figurer. De har också släppt regler för ALLA fantasymodeller gratis redan, UTOM poäng (eller annat sätt att bygga balanserade arméer på). Troligtvis kommer något system för detta att dyka upp, folk gissar att det kommer röra sig mer om scenarion snarare än traditionellt armébyggande, men inget vet säkert än så länge. Just nu finns dock INGENTING om hur man ska balansera arméerna mot varandra.

obak

Hero
.113;n102648 said:
Va? Hur skall man då tjäna pengar och hålla aktieägarna glada?

Bolongo

Herr Doktor
Rymdhamster;n102655 said:
Så vadå? Det är alltså figurspelet, fast i en tidigare tidsepok,
Nu har ju inte fluff-boken kommit ännu, men jag fattar som att det är en senare epok. Eller nån slags timey-wimey kaos-skit.

I vilket fall blir figurerna mer som 40k, fast om möjligt ännu fulare.

Hunk

Hero
Bolongo;n102711 said:
När jag hörde att GW skulle släppa en version där man behövde färre gubbar och reglerna förenklades var jag försiktigt positiv. Kanske vore det dags att ge Warhammer en ny chans? När jag såg previews på de nya figurerna vände det sig däremot i magen. Gubbarna i startboxen är ju groteskt fula (och inte fula på ett charmigt sätt).

God45

#PrayersForBahakan
De avslutade metaploten så det är bra :) Hoppas de gör något liknande med 40k så att vi äntligen får ett slut!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
WTC! Jag kollade just in gubbarna i startboxen. De har ju gjort om dem till fantasy-space marines! Den enda bra som skulle kunna komma om det här är i fall de gör samma sak med 40K-gubbarna och modellerar om dem så de påminner mer om gamla fantasy-gubbarna. Det skulle vara awesome! Förutom för orcher, som skulle se likadana ut =(

Jocke

Man med skägg
Hitler är såklart inte nöjd: http://captiongenerator.com/48463/Hitler-reacts-to-Age-of-Sigmar

Själv har jag alltid gillat GW's mindre skirmish och specialsist spel mer än både vanliga Fantasy och 40K. Det tristaste för min del är att nyupplagor av Warhammer Quest, Man O War och Mordheim gick från nått som gick att fantisera om till 1000% omöjligt.

Sen tyckte jag att fantasyspacemarines var lite coola, särskilt de med vingarna och det här med att få med regler till sin supergubbe i lådan den kommer i är ju också schyst.

Brynolf

Dum fan
Bra:
Inget mer tragglande med army building. HURRA! Nu bygger man upp armen under deploymentfasen i realtid och kan stoppa in counters till vad motståndaren ställer upp.

Slimmade regler. 8th ed var en horribel sörja av meningslös D6-porr och halvfluffiga inkonsekventa regler. Därmed inte sagt att AoS-reglerna är direkt bra. Men det är iaf slimmat.

Spelbalans. Warhammer har aldrig nånsin varit balanserat. Punkt. Nu tycks GW ha gett upp illusionen av balans och överlåtit det till spelarna. Vilket förstås kan gå precis hur som helst, men så värst mkt sämre kunde det ändå inte bli.

Warhammers generiska svartvita fantasyvärld har aldrig varit inspirerande IMO. Inte för att den här nya multiverse-grejen verkar nåt vidare heller, visserligen. Kul dock att de faktiskt lät världen förändras i End Times, till skillnad från tex Storm of Chaos.

Anus:
Det bästa med 8th ed var att det stödde och uppmuntrade skitstora units och bamsestora armeer. AoS tycks mest inriktat på mindre spel. Förhoppningsvis är det ett felaktigt antagande. Vi har en hel stuga full med gubbar som gärna vill vara med och kriga.

Spelbalansen hade kunnat göras bättre. En ogre är alltså "värd" lika mycket som en goblin. Sudden death är en god balanserande ide i teorin, men något mera genomtänkt än "antal figurer" hade de väl kunnat hitta på.

Lite FÖR enkla regler. Flank charges, psychology och sten/sax/påsighet hade gott kunnat trissas upp, om än bara en smula.

Kommer fantasy-figurerna försvinna från hyllorna? GW gör trots alla sina snedsteg faktiskt bland de bästa plastgubbarna i branschen. Trist om det skulle försvinna.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Brynolf;n102932 said:
Warhammers generiska svartvita fantasyvärld
Um, what? Warhammers grej har väl alltid varit att det liksom bara är svart alltihopa. Förutom möjligen orcherna. Eller har fantasy battles haft en så annorlunda framtoning gentemot rollspelen och Mordheim?

Brynolf

Dum fan
Har iofs inte läst allt fluff, men såvitt jag vet är de "goda" faktionerna skapligt trevliga typer och inte alls särskilt grådaskiga som i exempelvis 40k. Möjligt att rollspelet är helt annorlunda.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Okej, jag får erkänna att fantasy faktiskt har lite mörkare grå nyanser också. Men även i fantasy är de "goda" ganska hemska de också om man går in lite på djupet.

Eksem

Champion
Beror väl på vilka "de goda" är, det är lite mer shining knights i figurspelet än i rollspelet; i synnerhet High Elves känns ganska goda. Rollspelet är skitigare och nyansigare. Dock är ju typ The Empire fortfarande ett ganska osympatiskt gäng även i figurspelet. Det är dock inte så jävligt som det är i 40K där alla är rövhål även i figurspelet.

Rhodryn

Hero
Jag har några enheter och två Codex'ar till Bretonnia (så fort jag såg dom "back in the day", när Bretonnia återlanserades till WHFB, var de mina favoriter... Because Knights! :D ).

Och i den första Kodexen som jag har med dem (till 4'de editionen av WHFB) så är Bretonnia oerhört "High-Fantasy Arthurian Legends" typ av grej. Riddarna är förkämpar för dygd och heder, och lever efter en ridderlighet kod, de försvarar de svaga och kämpar mot onska etc. Vissa Riddare överger sin sociala status och ställning för att gå på en spirituell "Quests" där de sökte "The Holy Grail" och deras Gudinna "Lady of the Lake", och om Riddaren var värdig så fan han dessa och fick dricka ur gralen och på så sätt bli en av Bretonnians mest kraftfulla Riddare och enheter "Grail Knights", vilka är "Lady of the Lake's" förkämpar. Överklassen var välvillig till underklassen generelt sätt. Och det var möjligt, om än ovanligt, att personer från underklassen, som din vanliga bunnadräng t.ex, kunde bli Riddare. Visst där fanns fortfarande lite "mörker", "ondska"... fast det är ju då mer i en form utav din standard Arthurian legender typ av grej.

Sen kom nästa Bretonnia Codex (vilket var till WHFB 6'te editionen)... där denna aura av generella godhet, ljus, och välvillighet, och allt vad man kan kalla det, fick en viss... törn... blev mer skamfilad och befläckad. Hela den där grejen med Ridderlighet och allt sådant fanns kvar. Men allt har blivit lite mörkar, där en lite större fokus har lagts på just hur oerhört fattig och förtryckt underklassen faktiskt är (lite mer som hur det kanske faktiskt var på medeltiden här i Europa... fast med långt fler Riddare då så klart). Så som kontrast till förra kodexen så känns det som att chansen att någon från underklassen lyckas bli Riddare är näst intill obefintligt.

Och med det sagt, så har jag alltid tyckt att Bretonnia blev, från 4th Ed Codex till 6th Ed Codex, omstöpta till att vara mer som övriga världen (med kanske några undantag), där det finns "onda" och "goda" länder/armeer/etc... men om man tittar lite närmre så ser man att även de goda är inte så där himmla snälla igentligen. Har alltid varit så jag tolkat Warhammer världen i alla fall.

Det kan låta som att jag inte tycker om det, att Warhammer världen är så (både Fantasy och 40K varianten)... men det gör jag. Både Warhammer 40K och Fantasy Battles är två av mina favorit settings (bland en hel del andra). Och även om jag kunde tycka att det var lite synd att Bretonnians gick från ett riktigt hyvens typ av ett land där de flesta behandlades väl, till ett "snällt land" men där massan behandlas rätt illa... så är jag ok med den förändringen, det är ju en någorlunda realistisk och historisk grej... och för det är ju fortfarande fullt möjligt att en del av eliten faktiskt fortfarande är enna hyvens typ av män och kvinnor. :)

Max Raven

T12-kultist
Bolongo;n102711 said:
Nu har ju inte fluff-boken kommit ännu, men jag fattar som att det är en senare epok. Eller nån slags timey-wimey kaos-skit.

Reboot. Tidigare världen dog, Sigmar skapar ny, Chaos återkommer. Någonting någonting.

Brynolf

Dum fan
Fantasy battles gick rätt dåligt försäljningsmässigt, och de senaste åren har mängder av alltmer högkvalitativa "piratfigurer" från andra tillverkare ätit sig in i GWs profit. Att då riva ned hela plejset och starta om med helt nya faktioner (Aelfs... Orroks...) är ett vettigt sätt för GW att åtminstone hinna få ut sina egna figurer innan konkurrenterna kommer med billigare proxies. Fantasy battles estetik har ju stått rätt still i trettio år, så alla vet hur man ska skulptera tex en witch elf.