Jag har några enheter och två Codex'ar till Bretonnia (så fort jag såg dom "back in the day", när Bretonnia återlanserades till WHFB, var de mina favoriter... Because Knights!
).
Och i den första Kodexen som jag har med dem (till 4'de editionen av WHFB) så är Bretonnia oerhört
"High-Fantasy Arthurian Legends" typ av grej. Riddarna är förkämpar för dygd och heder, och lever efter en ridderlighet kod, de försvarar de svaga och kämpar mot onska etc. Vissa Riddare överger sin sociala status och ställning för att gå på en spirituell "Quests" där de sökte "The Holy Grail" och deras Gudinna "Lady of the Lake", och om Riddaren var värdig så fan han dessa och fick dricka ur gralen och på så sätt bli en av Bretonnians mest kraftfulla Riddare och enheter "Grail Knights", vilka är "Lady of the Lake's" förkämpar. Överklassen var välvillig till underklassen generelt sätt. Och det var möjligt, om än ovanligt, att personer från underklassen, som din vanliga bunnadräng t.ex, kunde bli Riddare. Visst där fanns fortfarande lite "mörker", "ondska"... fast det är ju då mer i en form utav din standard Arthurian legender typ av grej.
Sen kom nästa Bretonnia Codex (vilket var till WHFB 6'te editionen)... där denna aura av generella godhet, ljus, och välvillighet, och allt vad man kan kalla det, fick en viss... törn... blev mer skamfilad och befläckad. Hela den där grejen med Ridderlighet och allt sådant fanns kvar. Men allt har blivit lite mörkar, där en lite större fokus har lagts på just hur oerhört fattig och förtryckt underklassen faktiskt är (lite mer som hur det kanske faktiskt var på medeltiden här i Europa... fast med långt fler Riddare då så klart). Så som kontrast till förra kodexen så känns det som att chansen att någon från underklassen lyckas bli Riddare är näst intill obefintligt.
Och med det sagt, så har jag alltid tyckt att Bretonnia blev, från 4th Ed Codex till 6th Ed Codex, omstöpta till att vara mer som övriga världen (med kanske några undantag), där det finns "onda" och "goda" länder/armeer/etc... men om man tittar lite närmre så ser man att även de goda är inte så där himmla snälla igentligen. Har alltid varit så jag tolkat Warhammer världen i alla fall.
Det kan låta som att jag inte tycker om det, att Warhammer världen är så (både Fantasy och 40K varianten)... men det gör jag. Både Warhammer 40K och Fantasy Battles är två av mina favorit settings (bland en hel del andra). Och även om jag kunde tycka att det var lite synd att Bretonnians gick från ett riktigt hyvens typ av ett land där de flesta behandlades väl, till ett "snällt land" men där massan behandlas rätt illa... så är jag ok med den förändringen, det är ju en någorlunda realistisk och historisk grej... och för det är ju fortfarande fullt möjligt att en del av eliten faktiskt fortfarande är enna hyvens typ av män och kvinnor.