Nekromanti Warhammer Forum?

Storuggla

Champion
Jag skull gärna se det. Men sen skulle nog de goda adminfolket och moddisarna dra in Mage Knight i ekvationen och slänga in alla figurspel där. Misstänker jag ^_-

Storuggla, tänker miss

walium

Ganska töntig, faktiskt
Det hade nog varit mer rimligt med ett figurspelsforum än ett renodlat Warhammer-forum. Nu när vi ändå pratar forum så undrar jag om de inte hade varit lika bra att lägga ner det stendöda Gemini forumet. De få som finns kvar hade kunnat ställa sina frågor på rollspelsforumet istället.

Archer

Swashbuckler
Ja. När det gäller Gemini forumet anser jag att det kunde skrotas. Det var länge sedan någon använde forumet aktivt.
När det gäller Warhammer forum så var det primärt ett forum för Warhammer Fantasy Role-play som jag hade i åtanke. Figurspelen WFB / WH40K är ju dock relaterade i och med spelvärlden (kanske inte direkt WH40K då), och därför kanske de kunde falla in där under med.

Archer

Swashbuckler
Se mitt inlägg och svar till Walium ovan.
Ett allmänt figurspelsforum kanske vore att föredra det med, utöver det Warhammer forum jag önskar (med intriktning på WFRP).

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag har precis införskaffat spelet så jag hade egentligen inte haft något emot ett särskilt forum bara för det. Men jag är rädd att underlaget är för litet. Det är inte precis så att forumen är översvämmade av Warhammer frågor. Ska man satsa på ett nytt forum så ska det vara ett som tillför något nytt och ökar användarnas möjligheter att få svar på sina frågor. Om de inför ett WFRP forum så finns det inga argument så talar emot ett särskilt Ars Magica forum och till sist sitter du där med ett forum för vartenda litet skitspel som någonsin gjorts.

Storuggla

Champion
Nog för att jag gärna skulle se ett separat "grisodleriforum" eller ett för Seppoku, men jag måste nog hålla med den gode Walle.

Storuggla, gillar Traveller också

Sodivra

Champion
Spelforum?

Varför inte generalisera ännu mer, och bara bunta ihop det till ett spelforum? För alla sorters spel? Det skulle faktiskt kunna funka.. Men som standardsvaret lyder: Vi kan inte ta hand om ett icke-rollspelsforum eller hur det var.. Men! Varför inte bli redaktör/moderator själv för att få ett spelforum? :)

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Spelforum?

Vad menar du med ett generellt spelforum? Är inte rollspels-forumet det redan?
Annars låter det intressant det här med att intresserade och kunniga medlemmar ställer upp som moderatorer..

Storuggla

Champion

Annars låter det intressant det här med att intresserade och kunniga medlemmar ställer upp som moderatorer..

Walle, du och jag är nog svartlistade i det ärendet... ^_-

Storuggla, gamla synder

Archer

Swashbuckler
Warhammer Fantasy Role-play är knappast ett litet skitspel. Det råkar vara det andra största fantasy rollspelet på engelska (enligt www.rpg.net, exakt vilken artikel det nämdes i är tyvärr bortom vad mitt minne räcker).
Jag vet att det är fler personer som tidigare har frågat angående ett warhammer forum, och det var därför jag tog upp frågan igen.
För tillfället finner jag det betydligt mer motiverat att ha ett Warhammer fantasy-roleplay forum än till exempel ett Gemini forum som knappt är aktivt.
För tillfället finns det ett forum för ett engelskt spel på WRNU (Dungeons & Dragons), så det lär väl knappast finnas någon regel för att forumen endast ska vara till för svenska rollspel?

Archer

Swashbuckler
Jag har en längre tid varit delaktig i WFRP mailinglistan. Och om jag ska bedömma ifrån denna så finns det gott om saker som kan diskuteras på ett forum för det spelet, för jag antar att det inte är enbart engelsktalande spelare av spelet som har något att diskutera.
De svenska spelare som trots allt är med i den mailinglistan är minst sagt aktiva i sina diskutioner, och jag tror att det finns tillräckligt många spelare av WFRP i sverige för att ett forum skulle vara av intresse.
Tyvärr så verkar det som om mitt inlägg togs som om jag ville ha ett forum som antingen fungerade som ett generellt forum för spel, eller ville ha ett forum för varenda litet spel som finns (i vilket fall jag inte kan förstå varför Gemini, Gondica eller Rävsvans forumen finns kvar).
Visst, det kanske måste finnas en gräns för hur små spel som ska få ha ett forum, men den gränsen tycks till stor del vara baserad på moderatorernas åsikter, utan hänsyn till forumanvändarnas intressen. Särskilt med tanke på hur låg aktivitet det är främst i Gemini forumet tillägnat till vad som verkar vara sveriges mest impopulära spel (dock ett av mina favoritspel).
Som jag tidigare skrev, frågan angående ett Warhammer forum har tidigare dykt upp, så någon form av intresse för det måste ju finnas.
Personligen har jag spelat WFRP i cirka 15 år och kan om så behövs tänka mig att axla moderatoransvaret för ett sådant forum. Jag hoppas att min erfarenhet av världen, systemet med mera skulle kunna vara av värde när det gäller att hålla diskutioner "on-topic" i ett sådant forum.
Men det var inte det som var anledningen till att jag skrev inlägget. Anledningen var att jag ville utreda hur stort intresset för ett WFRP forum var, och vilka möjligheter som fanns för att genomföra tillkomsten av nämnda forum.

Ackerfors

Alas, your rapids!

Walle, du och jag är nog svartlistade i det ärendet... ^_-

Jag borde nog rimligtvis också stå på den där listan....
/images/icons/sad.gif

/images/icons/laugh.gif

Feuflux

omjonasson.se
Antal Forum

Det hade nog varit mer rimligt med ett figurspelsforum än ett renodlat Warhammer-forum. Nu när vi ändå pratar forum så undrar jag om de inte hade varit lika bra att lägga ner det stendöda Gemini forumet. De få som finns kvar hade kunnat ställa sina frågor på rollspelsforumet istället.

Med tanke på snacket om att den här sidan är så långsam pga överbelastning är det kanske rimligt att anta att den inte kommer utökas med ytterliggare forum. Om ett nytt forum med Warhammer (om det är vad den stora massan vill) ska skapas så krävs det nog att ett gammalt tas bort. Så frågan till moderatorerna borde kanske vara: Är ni beredda att lägga ner något forum? T.ex. Gemeni om det nu är så inaktivt (jag har ingen koll på det).

Kan tilläggas att jag bara läser Drakarforumet och generella Rollspelforumet så egentligen rör inte den här debatten mig (men jag kände för att lägga näsan i blöt /images/icons/smile.gif)

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag har aldrig sagt att WFRP är ett litet skitspel. Dessutom har jag heller aldrig sagt att det inte borde få ett eget forum bara för att det är ett amerikanskt rollspel. Vad jag menar är att det finns för få aktiva WFRP-spelare med frågor för att motivera ett eget forum bara till dem. Har man några frågor om WFRP så brukar det gå alldeles utmärkt att ställa dem på detta forum. Jag kan själv intyga att det fungerar bra.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"(i vilket fall jag inte kan förstå varför Gemini, Gondica eller Rävsvans forumen finns kvar)."

Jag ser ingen anledning till att Rävsvans forumet skulle försvinna. Jag tycker nog att de är tillräckligt aktiva för att få finnas kvar. Gemini sitter däremot löst till.

"De svenska spelare som trots allt är med i den mailinglistan är minst sagt aktiva i sina diskutioner, och jag tror att det finns tillräckligt många spelare av WFRP i sverige för att ett forum skulle vara av intresse."

Det är mycket möjligt men jag undrar hur många av dessa förutom dig som känner till eller är aktiva på den här sidan. Jag har absolut ingenting emot WFRP som jag som sagt precis själv köpt och jag kommer garanterat att ha frågor om de längre fram. Men som det ser ut nu så tycker jag nog att det räcker bra med fet generella rollspelsforumet.

"Personligen har jag spelat WFRP i cirka 15 år och kan om så behövs tänka mig att axla moderatoransvaret för ett sådant forum. Jag hoppas att min erfarenhet av världen, systemet med mera skulle kunna vara av värde när det gäller att hålla diskutioner "on-topic" i ett sådant forum."

Jag tror nog inte att det största problemet vore att hitta moderatorer till ett dylikt forum, tvärtom.

Archer

Swashbuckler
Ok. Jag missförstod dig lite grand. Ber om ursäkt för det.
Nåja, kanske vi ska återgå till vad inlägget urprungligen handlade om, hur många har ett intresse av ett Warhammer forum? och vad är chansen för att skapa ett sådant?
Om belastningen redan är för hård på servern, beror det på processorkraft hos servern (vilken jag vet inte är kraftig) eller beror det på att uppkopplingen till servern är för belastad?

Sodivra

Champion
Jag förtydligar.

Alltså, ett spelforum, för SPEL.. alltså sådana man SPELAR.. Öööh..

Nä, men allvarligt talat /images/icons/wink.gif så menade jag figurspel, kortspel och strategispel i allmänhet.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Jag förtydligar.

Jag anser nog fortfarande att det generella rollspelsforumet duger utmärkt till dylika diskussioner.

Archer

Swashbuckler
Hur många skulle vara intresserade av ett forum som behandlar Warhammer Fantasy Role-play, och eventuellt Warhammer Fantasy Battle / Warhammer 40K på www.rollspel.nu?
Samt hur stor är möjligheten att påverka webmaster eller vem det nu är som är ansvarig för forumen att skapa ett sådant forum?