Nekromanti warhammer forum?

warmoose

Warrior
hej hej för ganska längesedan så skulle vi rösta fram vilket forum som skulle komma... då vann warhammer... men det finns ju inget warhammer forum?

ska det komma eller struntar ni det

King Kromm

Hero
hej hej för ganska längesedan så skulle vi rösta fram vilket forum som skulle komma... då vann warhammer... men det finns ju inget warhammer forum?

ska det komma eller struntar ni det
En del här brukar skrika högt å göra kraftigt motstond till nya forum, inga namn nämda, ett av deras argument är att det är lättare/enklare å slänga upp massa nya än å ta bort dom, eller nått åt det hållet, så därför vill dom inte skapa massa nya huller om buller. Inte för att jag e motståndare till ett warhammer forum, men jag har endå svårt att se att det kommer.(hoppas på att nån ger mig fel här!)

Maxwan

Swordsman
Det går bra att prata om warhammer i Allmänna spelforumet. Om vi skulle starta ett warhammer forum så skulle snart frågan dyka upp: "När kommer det ett necromunda forum" bara för att någon har fått för sig att han vill prata om det. Allmänna spelforumet är inte direkt överbefolkat så du har gott om plats att prata om Warhammer där. Men men, man vet inte vad som händer i framtiden, kanske kommer det nya forum :gremwink:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Det går bra att prata om warhammer i Allmänna spelforumet. Om vi skulle starta ett warhammer forum så skulle snart frågan dyka upp: "När kommer det ett necromunda forum" bara för att någon har fått för sig att han vill prata om det. Allmänna spelforumet är inte direkt överbefolkat så du har gott om plats att prata om Warhammer där. Men men, man vet inte vad som händer i framtiden, kanske kommer det nya forum
Väl talat (skrivet). Om vi inte ens lyckas fylla upp forumen som finns nu så finns det definitivt ingen anledning att starta nya, smalare forum. Det är tillräckligt dött i vissa forum för att motivera nedläggning av dem.

Balderk

Swashbuckler
Väl talat (skrivet). Om vi inte ens lyckas fylla upp forumen som finns nu så finns det definitivt ingen anledning att starta nya, smalare forum. Det är tillräckligt dött i vissa forum för att motivera nedläggning av dem.

Håller med! Gondica och Gemini borde lika gärna kunna kunna diskuteras i Rollspels-forumet.
Finns säkert spel som med egna forum skulle diskuteras mycket mer än de två. Jag skulle dock gilla ett fantasy-forum. Men det har diskuterats förut...

/Balderk

Balderk

Swashbuckler
Ang. Omröstningen...

Tänkte bara passa på att säga, nu när ämnet kom upp, att jag blev väldigt förvirrad när jag röstade, eller snarare efter vad som talats om efteråt. Jag röstade på ett warhammer-forum, men jag trodde bestämt att det skulle vara ett forum ämnat för Warhammer Fantasy Roleplay. Eftersom att det också fanns ett förslag på ett figurspels-forum, vilket skulle vara smidigare då alla GW spel kan diskuteras i ett sådant och de andra figurspelen också (vilka inte är så många eller brett spelade...). Tror också att någon sa någonting åt det hållet under tiden. Men nu efteråt har det bara talats om att warhammer-forumet i omröstningen var för figurspelet. Kan någon säga hur det verkligen var? Har också för mig att det före omröstningen var en Poll om folk ville ha ett WFRP-forum...

/Balderk, förvirrad själ...

Krille

Super Moderator
Sagan om Forumen

"Gondica och Gemini borde lika gärna kunna kunna diskuteras i Rollspels-forumet."

Sagan om varför inte forumet XXX finns trots att forumet YYY finns
Av Krister Sundelin

Kapitel 1

Det var en gång ett forum. Nu kan man ju tycka att forum är hemska, men så var inte fallet. Det här forumet var ett rollspelsforum, och alltså var det hemtrevligt.

På precis samma sätt som hobbittar bygger ut sina hobbitt-hålor så kan man bygga ut forum, men precis som hobbittar inte bygger ut sina hålor för mycket så ska man aldrig bygga ut forum för mycket. Det resulterar nämligen i att man har en hisklans massa rum som bara samlar damm och som ingen besöker.

Alltså är hobbittar väldigt restriktiva med att bygga ut sina hålor. Hobbittar bygger bara ut sina hålor om någon släkting flyttar in, eller om det blir tillökt i familjen. Ibland kan det dock hända att släktingar flyttar ut igen, och ibland kan det hända att släktingar dör. I så fall blir det lätt så att man har rum över. Då kommer dessa bara att samla damm.

På samma sätt är det med forum. Forum skapas bara om någon flyttar in, det vill säga att en spelskapare är klar och utgiven med sitt spel och vill ha ett forum för sig själv, eller om ett allmänt forum "knoppar av sig" genom att alla pratar specifikt mycket om något särskilt spel i det.

Så det bästa sättet att få ett forum är att trycka och ge ut ett nytt forum och be forumsadministratörerna att öppna ett nytt forum, eller att prata så mycket om ett visst spel i ett allmänt forum att de allmäna forumiterna tycker att det är jobbigt och man själv mer eller mindre kapat forumet.

Det var precis det som hände med skräckspelsforumet en gång i tiden - det knoppade av. Gondica-, Western och Gemini-forumen kom till eftersom spelen trycktes. Det var nära att det skulle komma ett Mutant-forum, men Järnringen föredrog att gräva ut en egen håla istället för att be om en på www.rollspel.nu, så det blev inget forum för dem i och med att alla debatter dog ut när Mutant-spelarna flyttade dit.

Nu hade Warhammer aldrig gjort särskilt mycket väsen av sig. Utgivaren hade lagt ner verksamheten, det fanns ingen svensk distributör som hade lust att öppna forumet, och det var märkligt tyst om Warhammer i de allmänna forumen. Alltså hade inga försök att bygga ut forumet med ett Warhammer-forum gjorts.

Snipp, snapp, snut, så var sagan slut, och jag hoppas allvarligt att någon faktiskt läser den.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Håller med! Gondica och Gemini borde lika gärna kunna kunna diskuteras i Rollspels-forumet.
Finns säkert spel som med egna forum skulle diskuteras mycket mer än de två. Jag skulle dock gilla ett fantasy-forum. Men det har diskuterats förut...
Absolut! Jag föreslår att forumen för Gondica, Gemini och Rävsvans tas bort och ersätts med ett forum för fantasyrollspel. Trafiken i nämnda forum anser jag är på tok för låg för att motivera dem.
Någon lär inom en överskådlig framtid (minuer, sekunder?) kasta en kasse skit över mig för att jag föreslår det här men jag tycker att det är så tråkigt med ett gäng ödsliga forum där det ekar så fort någon säger något.
I ett forum för fantasy-rollspel skulle anhängare av väldigt många system kunna komma till tals, något som vore positivt.

Balderk

Swashbuckler
Re: Sagan om Forumen

Klart jag läste den! Och jag föstår det där... Men vad jag menar är att det borde vara lättare att ta bort ett specifikt forum som ingen använder än t ex att förminska en hobbithåla. När man sedan tagit bort ett forum kan man få rum för ett nytt. Jag tror att det skulle vara livlig aktivitet på ett specifikt fantasy-forum. Och kom igen! det talas mycket fantasy på rollspels-forumet. När sedan till och med Science Fiction- rollspelen har ett eget forum är det väl inte mer än rimligt att fantasy-rollspelen har ett eget forum. Visst, alla allmänna forum är till fanttasy-rollspel, men det finns massor med andra (framförallt utländska) spel som inte har egna forum. Jag tror ibland folk kan dra sig från att poste om ett visst spel i det allmänna forumet men att ett fantasy-forum skulle dra till sig alla fantasy-spelare på forumet. Ja kanske till och med rävarna som gömmer sig på Eon-forumet hela tiden (som man bara ser i flyttade trådar t ex) skulle söka sig dit... Jag tror absolut att det finns spel och system som skulle diskuteras mer än gemini eller gondica... Men jah har diskuterat det här med Gardener och han ville inte ge med sig då heller så diskussionen känns lite meningslös.

/Balderk

Krille

Super Moderator

" Men vad jag menar är att det borde vara lättare att ta bort ett specifikt forum som ingen använder än t ex att förminska en hobbithåla. När man sedan tagit bort ett forum kan man få rum för ett nytt."

Det är inte platsen som är problemet. Problemet är en sjujämrans massa databastabeller. Läggs ett nytt forum till så korskopplas tabeller fram och tillbaka, och det är inte helt lätt att återställa som det var från början, speciellt inte om databasen ändras i efterhand. Databaser är dessutom gjorda för att det ska läggas till data i dem och sökas i dem, inte för att data ska tas bort. Det ger lätt vissa negativa bieffekter som minskar prestanda.

Det är alltså av databastekniska skäl som vi inte vill ta bort forum, inte av platsskäl i form av bytes på hårddisken eller platsskäl i form av pixlar på skärmen.

"Jag tror absolut att det finns spel och system som skulle diskuteras mer än gemini eller gondica..."

Möjligt, men där är det inte det som är poängen. Det finns forum för Gemini och Gondica för att upphovsmännen bakom dessa (Cell respektive Anders Blixt) behövde ett kontaktforum gentemot sina respektive kunder, och bar www.rollspel.nu om hjälp. www.rollspel.nu hjälpte gärna till, eftersom Sveriges små spelskapare behöver stöttas. Liknande arrangemang har gjorts med mig (Rävsvans), RiotMinds (DoD), Portal (D&D) och Neogames (Eon respektive Neotech). Ett liknande erbjudande har även erbjudits Järnringen (Mutant), men de har avböjt och startat ett eget forum.

Det är alltså en form av stöd från www.rollspel.nu riktat mot små speltillverkare i Sverige. Det är inte systematisk mobbing av Viking-spelare, Mutant-spelare, WHFRP-spelare, TWERPS-spelare eller alla andra små nischspel som inte får egna forum.

James Wallis har hittills inte bett oss starta ett forum som kontakt- och supportplats för hans kunder (och han lär inte be om det nu heller). Inte heller har det tjatats särskilt mycket om WHFRP. Därför finns inget WHFRP-forum.

Förstår du skillnaden?

Netfeed

Swashbuckler

man behöver ju iofs inte ta bort ett forum i databasen.
man skulle kunna ta bort det från starsidan men låta det ligga kvar som sökbart allternativ om man behöver ha svar på frågor som skulle kunnat a dykt upp. på så vis ligger fortfarande infon kvar och själva dtabasen tar inte någon skada utav det. eller hur?

//Netfeed, pekar bara på möjligheter

Krille

Super Moderator

"man skulle kunna ta bort det från starsidan men låta det ligga kvar som sökbart allternativ om man behöver ha svar på frågor som skulle kunnat a dykt upp. på så vis ligger fortfarande infon kvar och själva dtabasen tar inte någon skada utav det. eller hur?"

Klart det går. Grejen är bara det att startsidan genereras ur databasens innehåll. Således behöver man hacka specialkod för att ett borttaget forum inte ska visas, så det var inte så lätt ändå.

Netfeed

Swashbuckler

asså?
hade ingen aning om det... vore det inte lättare att man talar om vilka forum som skall finnas på startsidan? kanske i en extern fil eller så.. känns som om det vore lite enklare... men vad vet jag jag har ju inte tittat på hur koden ser ut så jag kan inte säga ngt om det

Krille

Super Moderator

"hade ingen aning om det... vore det inte lättare att man talar om vilka forum som skall finnas på startsidan?"

Enklare, möjligen, men det hade inte uppfyllt funktionskraven. Då hade man inte fått reda på antalet trådar i forumet, antalet inlägg, när senaste inlägget gjordes och av vem, om det finns nya inlägg där et cetera. Sådant måste ändå hämtas ur databasen, så då kan man lika gärna hämta resten också.

King Kromm

Hero

Klart det går. Grejen är bara det att startsidan genereras ur databasens innehåll. Således behöver man hacka specialkod för att ett borttaget forum inte ska visas, så det var inte så lätt ändå.
Men å andra sidan så har jag hört rykten om "vip" forum för admins å sånt pack, så borde inte det gå å göra någon sådan "forumsklass" för döda forum? Borde inte va speciellt mycke svårare än å skaffa en vip avdelning.

Balderk

Swashbuckler

Förstår du skillnaden?

Mmm... Jag förstår. Jag vill bara förtydliga mig lite. Det jag ville ha var ett fantasy-forum. Det jag menade med "Jag tror absolut att det finns spel och system som skulle diskuteras mer än gemini eller gondica..." var att det finns de spel som skulle diskuteras mer än vad Gondica och Gemini gör i fantasy-forumet. Jag är faktiskt inte övermåttligt förtjust i de spel-specifika forumen över huvud taget, och jag vill absolut inte ha fler! Okej, det är svårt att ta bort forum. Men det behöver ni inte göra (dessutom har ni väl tagit bort forum förr?) men nästa gång ni vill starta ett nytt forum borde i alla fall Fantasy-forum finnas som ett alternativ.

/Balderk

Netfeed

Swashbuckler

kanske det, men det beror ju helt och hållet på hur dina frågor ser ut

Krille

Super Moderator

"kanske det, men det beror ju helt och hållet på hur dina frågor ser ut"

Just nu är det tolv stycken som används för att generera startsidan, och det är inte helt lätt att begripa dem.

Netfeed

Swashbuckler

tolv? det var inte så mycket, med det säger ju inte så mycket då de kan var hur stor som helst... hoppas det är bra dokumenterat...