Det har kommit lite nya fakta kring fallet:
http://www.fantasyflightgames.com/ffg_content/wfrp/3_media/wfrp3seminar.html
Karriärerna är numera kort. Man kan ha korten framför sig istället för att slå upp dem i boken. Det är mer praktiskt när man vet var kortet är. Ve den som slarvar bort trollslayer-kortet. Det finns fortfarande ett karriärsystem, men varje karriär är annorlunda.
Man kan lära sig specialhandlingar, likt powers i DnD4. Huruvida Alla dessa är stridsorienterade återstår att se. Varje handling är ett kort man kan ha.
Man har ett kort som gäller för hela gruppen. Det finns Swords for hire, Diplomatic entourage... etc. Ger extra fördelar och nackdelar till gruppen som helhet. Håller också reda på den inre spänningen i gruppen.
Man slår tärningspölar med olika sorters tärningar. Det finns tärningar man får av:
* Skicklighet
* Attribut
* Tur/Otur
* Försiktighet/djärvhet
Man plockar på sig alla olika tärningar man kan och rullar dem. Sen får man reda på om man lyckades och om det blev några bieffekter. Är man väldigt djärv kan man bli trött. Är man väldigt försiktig kan man bli försenad. Jag tycker att det verkar coolt.
Man har hela tiden en inställning till hur man gör saker. Antingen är man försiktig eller så är man djärv. Olika karriärer tillåter olika mycket av vardera. Ens inställning påverkar också hur bra ens specialhandlingar är. Detta tycker jag är riktigt coolt.
Min slutsats är att det verkar riktigt riktigt trevligt.