Nekromanti [Warhammer] Ritualer, eldbollar och jord från en nygrävd grav

Mogger

Hipsteranka
Jag är väldigt förtjust i Wahammer, men den magi som presenteras är milt uttryckt spretig. Det är figursspelsmagi i stil med eldbollsinfernon blandat med uråldriga ritualer med allt vad det innebär av offer och mystisk parafernalia. På något sätt tycker jag att det här borde gå att kombinera på ett balanserat sätt utan att hamna allt för långt bort från kanon.

Alltså, hur kan man bibehålla den mystiska stämningen med hemliga sällskap som ägnar sig åt intrikata alkemiska ritualer samtidigt som man har med eldbollskastande tokstollar? vad finns det för incitament att fippla runt med ritualer och blodsoffer, när krigsmagiker kan förkolna hela arméer?

Jag har en tanke, eller två snarare, att det finns "vanlig" magi och så finns det demonlogi.

vanlig magi är formaliserade ritualer och ceremonier (beroende på och du är präst eller inte), antingen en välsignelse eller en förbannelse. Ritualer kräver coola tillbehör, lite tid, ett offer och sånt. Det behöver inte vara så knepiga saker, men tillräckligt för att själva förberedelsen innan ritualen utförs är lagom krävande. En magiker måste ha en skopa jord från en nygrävd grav, skelettdel från kropp som dog våldsam död, en nyfödd råtta o.s.v. Gärna kombinerat med alkemiska processer som även de kräver coola ingredienser.

Om man däremot vill förvandla sig till en levande fackla:

Så måste man åkalla och fjättra en demon eller åtminstone en demonisk kraft. Det är helt i enlighet med kanon som säger att all magi härstammar ur Kaos. Det är bara det att vissa magiker och teoretiker (think tanks) utformar elaborativa förklaringsmodeller som "bevisar" att magin kommer från betydligt mer mundana element som eld, blixtar, död och vatten. om det är sant eller inte spelar ingen roll. Magikern måste i vilket fall som helst fjättra en "kraft" och använda dess förmågor. Men det är mycket, mycket farligare än att ägna sig åt ritualer och alkemi.

Vad tror ni? Kan det funka?

Mogger

Hipsteranka
Bildtext (se bild ovan): Johann Rittmeister minns inte längre sitt namn. Sedan den dag då han åkallade demonen Melech och fjättrade i sin egen kropp med hjälp av runtatueringar och eldristningar upptas hela hans inre av ett frustande inferno. Demonen förtär honom. Förbränner hans väsen. Förvandlar honom till en slav. Endast tack vare en kost bestående av svavel och alkemiska substanser kan han betvinga Melech och förnimma sitt jag.