Re: varför husregla om kärnan? templates till kort?
Eagle said:
Varför husregla om kärnan i spelet? Är du inte nöjd?
Jag gillar spelet. Däribland följande:
- Världen! Det är massor av aspekter med just Old World som jag gillar mycket skarpt.
- Karaktärsskapande (enkelt, tydliga arketyper i form av careers, mm)
- Den tjusiga produktionen, grafik som jag tycker stöttar spelandet
- Till viss del alla standups och pluppar
- På metanivå: att det är ett "levande" spel, där det dyker upp nya grejer
Det jag vill ändra är:
- Det är en massa meck och räkna fram och tillbaka för att sätta ihop tärningspoolen vid varenda check. Dessutom ska två mängdoperationer utföras efteråt, över kanske 15 slagna tärningar (blev det fler success än fail? blev det fler boons än banes). Det, sammantaget, saktar ner spelet för mycket, särskilt för vissa spelare. Samtidigt tycker jag det hela är fiffigt och bra på pappret. Det är också väldigt "speligt". Vissa spelare uppskattar det mycket.
- Encounters (dvs strid) blir lite för mycket av långsamt nednötande. Det tror jag beror på:
+ Attacker har en väldigt fix, förutsägbar skada.
+ Det är mycket svårt att slå ut en motståndare med bara en attack, då alla skador bara räknar wounds
+ Det är svårt att försvara sig
+ Jag (alltså, just jag) har svårt att improvisera inom ramverket.
Mina (försök till) lösningar på detta är, i korthet:
- Ersätta tärningspölar med ett tärningsslag med 1t12 (t12 är ju trots allt den vackraste tärningen!). Man ska slå under ett värde som räknas som Characteristic+Skill*2+Fortune dice+Stance. Om man slår högt (och lyckas) för man lite sigmars comet och boons. Om man slår lågt och misslyckas för man lite banes och chaos stars.
Detta är egentligen lika komplicerat att räkna ut, men man kan lättare anteckna ett "färdighetsvärde" någonstans då det bara är en siffra (inte flera antal olika tärningar). Mängdoperationerna ersätts också.
- Införa en traumatröskel á là Mutant.
- Ersätta 4 poäng damage potential med 1t6 (som slås samtidigt som t12 för att lyckas). Antecknas som vapenskada (ex: Svärd har skada 5. Ersätts med 1t6+1).
- Införa kroppsdelar. Det beror nog mest på att jag är en gammal uv som sitter fast i gamla tankebanor, men jag tycker det underlättar improvisation. Typ, "Du får stenen i skallen".
Det här är inte speltestat än, och det minskar inte regelmängden, men förhoppningsvis tidsåtgången när man kan det.
Saker jag inte gillar, men inte kan göra något åt just nu:
- Varenda rackarns spell och blessing är till för encounters, dvs strid.
- Svårt att få till det med sociala actions.
- Det finns Fatigue och Stress, men de funkar bara i encounter mode (ex. en hel natts ilmarsch ger ingen fatigue, om det gör det så kan den återhämtas på typ en runda genom assess the situation e d)
Vet du om det finns några templates för blanka kort så man enkelt kan göra egna så att det blir enhetligt med den grafiska layout som på originalkorten?
Tyvärr, jag vet ingen template, och har ingen. Skulle gärna se att de gav ut tomma kort.