Nekromanti Warmachine & andra metallfiggar: Transport?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har börjat bli inbjuden att vara med och spela med andra. Mest en grupp entusiastiska högstadieelever som gillar när jag kommer förbi med mina tre Warmachinearméer och arrangerar spel när deras förening har möte. Det är oerhört kul!

Men; det skapar ett problem, nu när mina modeller ska transporteras hit och dit snarare än spelas med på hemmaplan.

Nämligen: transport. Warmachinegubbarna jag har är av metall, vilket har positiva och negativa sidor. Det är en gammal diskussion som inte intresserar mig, och "skaffa plast istället" är inte ett argument här. Metall har en nackdel: färgen flagnar och skavs lätt. På ett dåligt sätt; det blir liksom inga snygga "battlescars" eller så; det blir bara så att utstående detaljer blir av med färg.

Jag har kollat på det här med olika sorters foam-transporter; army transport, battlefoam etc. Nackdelen jag ser här är att visst, de där rektangulära hållarna kanske håller enheterna från att skava mot varandra, men är inte skumgummi ganska... en, friktion-igt? Alltså, riskerar inte skumgummit att skava av färg?

Jag har ett hemmabygge jag snickrat ihop med skumgubbisheets från Clas Ohlson, vilket funkar hyfsat - utom just skavandet. Jag har testat att vira enheterna i T-shirttyg också (offrat ett par gamla kassa t-shirts för ändamålet) men jag är ändå inte nöjd med resultatet.

Ni andra som håller på med metallfiggar - hur gör ni för att undvika skavning under transport?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Skumgummitransporter har alltid funkat för mig, så där kan jag nog inte hjälpa dig med förslag på andra varianter.

Däremot: lackar du dina gubbar? GW har en spraylack som heter Purity Seal, som är matt och som jag inte tycker försämrar kvaliteten på målningen nämnvärt.
Vill man ha en riktigt slitstark lack så rekommenderas det att man först sprayar med blank lack (som är tåligare, Tamya säljer en bra t.ex.)och sedan sprayar en matt variant när den blanka har torkat. Då kommer det fan inte flaga någon färg. Så har jag t.ex. gjort med min dungeon-inredning, om du har sett den på forumet någon gång.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vitulv said:
Så har jag t.ex. gjort med min dungeon-inredning, om du har sett den på forumet någon gång.
har sett den. Jag har också purity seal:at de flesta av mina figgar - det hjälper, men inte så supermycket. Har för mig att du mest kör plast, där kanske det räcker?

Snow

Swashbuckler
Kanske är metallfigurerna (speciellt warjacks) för tunga för detta. Det jag såg när jag testspelade ett sjöslagsspel (typ man'o war i 1800-tal) var att folk tejpade magnetisk tejp under baserna och förvarade figurerna i plåtaskar. Det bygger 1-2mm. Men som sagt, det funkar nog inte på riktigt stora warjacks.

Annars känns det som om du vill fixera figurerna på något sätt. Skaffa en planka och en stor borr. Borra hål så att baserna precis går ner (på höjden). Fixera dem med en list som kniper ovanpå basen. Beror ju på hur du dekorerar dina baser också såklart.

Bara lösa tankar, inget jag testat själv.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
krank said:
Vitulv said:
Så har jag t.ex. gjort med min dungeon-inredning, om du har sett den på forumet någon gång.
har sett den. Jag har också purity seal:at de flesta av mina figgar - det hjälper, men inte så supermycket. Har för mig att du mest kör plast, där kanske det räcker?
Mina plastgubbar lackar jag inte alls, de har aldrig flagat. Kör en del metall till rollspel dock, och då funkar klar+matt lack bra.