Nekromanti [Warmachine] - Deathripper #1, WIP 1

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
WIP = Work in Progress.

Kvar: Några koppardetaljer, färga stödpinnen så den inte syns (hur fan tänkte de när de gjorde så att de här kycklingarna bara skulle sättas fast i basen på EN punkt, och satte den punkten i ett av deras mjäkiga ben!?), fixa en snygg bas. Sedan finns det alltid småpill att fixa.

Not om fotografiet: Jag har ännu inte byggt min planerade ljuslåda, så bilden är tagen på vardagsrumsbord med ett skrivarpapper som underlag och en (hyfsat stark) skrivbordslampa som extra ljussättning. Orkade dessutom inte leta rätt på mitt stativ... Detta är ett av mina första experiment med att fota i RAW-format och fixa till grejer i efterhand i Photoshop istället; ni som vet nåt om foto skrattar säkert nu, lite som man skrattar åt alla som använder Lens Flare... Men jag experimenterar, och blev hyfsat nöjd. Bilderna motsvarar hur Deathrippern ser ut; eller åtminstone hur den skulle se ut med rätt ljus... =)

Attachments

Foggmock

Myrmidon
Fräsigt! Om du får till en schysst glow-effect ur kroppen och en arc node som sticker ut lite kan det blir riktigt, riktigt snyggt.

krank

Foggmock said:
Fräsigt! Om du får till en schysst glow-effect ur kroppen och en arc node som sticker ut lite kan det blir riktigt, riktigt snyggt.
Kan inte lova så mycket, är inte helt förtjust i gloweffekter själv - lite samma grej med arc noden. Men jag ska fundera på om jag kan komma på nån schysst färg som det skulle funka med; vitt glow känner jag antagligen skulle bli för ljust, och andra färger tenderar ju att bli lite för comicbook för min smak...

Arcnoden och lite andra detaljer hade jag däremot tänkt göra till koppar, vilket väl lär ge dem kanske en smula mer utstickning; jag gillar annars just det matta och skitiga. Funderar på att grisa ner med lite lera / rost vid tillfälle...

Jarl

Hero
krank said:
ni som vet nåt om foto skrattar säkert nu, lite som man skrattar åt alla som använder Lens Flare...
Äh, det där såg väl helt ok ut, särskilt andra bilden. Vitbalansen ser ut att vara aningen off (för varmt) och man kunde önska lite upplättning underifrån (testa ugnsfolie!), men annars var det väl bra?

Johan K

Gammal & dryg
Ser helt klart trevlig ut!
Är klart sugen på att dra igång med mina Hordes-gubbar igen.

Max Raven

T12-kultist
Ser bra ut tycker jag. Skulle lösa stabilitetsproblemen på annat sätt än stödpinne själv (pinning inne i figuren, greenstuff - det vanliga) men du kommer väl dölja den ganska effektivt till slut.

Känns som att jag borde fortsätta måla mina egna nu.

krank

Max Raven said:
Ser bra ut tycker jag. Skulle lösa stabilitetsproblemen på annat sätt än stödpinne själv (pinning inne i figuren, greenstuff - det vanliga) men du kommer väl dölja den ganska effektivt till slut.
Eh... Jag har försökt komma på andra lösningen, men konstruktionen av enheten omöjliggör dem tyvär. Alltså, enheten har en kycklinkropp (som inte nuddar marken), och två ben med varsitt jättesmalt ställe på mitten. Enbart det ena benet ska i originaldesignen stå direkt på marken.

Hela enhetens tyngd hamnar alltså på en liten, smal del av ena benet. Det finns inte så mycket av figuren att pinna i, och jag ser inte riktigt hur man skulle kunna greenstuffa det hela utan att sagda smala bendel ser ut som bajs...

Jag HAR pinnat och greenstuffat i figuren (eller, mellan benen och kroppen) just för att öka stabiliten, men det räcker tyvärr inte, eftersom det inte är så mycket problem med stabiliteten så mycket som med design och materialets vekhet...

Max Raven

T12-kultist
krank said:
Max Raven said:
Eh... Jag har försökt komma på andra lösningen, men konstruktionen av enheten omöjliggör dem tyvär. Alltså, enheten har en kycklinkropp (som inte nuddar marken), och två ben med varsitt jättesmalt ställe på mitten. Enbart det ena benet ska i originaldesignen stå direkt på marken.

Hela enhetens tyngd hamnar alltså på en liten, smal del av ena benet. Det finns inte så mycket av figuren att pinna i, och jag ser inte riktigt hur man skulle kunna greenstuffa det hela utan att sagda smala bendel ser ut som bajs...

Jag HAR pinnat och greenstuffat i figuren (eller, mellan benen och kroppen) just för att öka stabiliten, men det räcker tyvärr inte, eftersom det inte är så mycket problem med stabiliteten så mycket som med design och materialets vekhet...
Huh. Skumt. Har inte upplevt det problemet med mina egna rippers alls. Nog för att det krävs lite joxande med stödbenet när jag fäster det, men jag har inte upplevt några problem alls med stabilitet. Å andra sidan så är de inte direkt vackert poserade på mina baser. <.<

krank

Max Raven said:
Huh. Skumt. Har inte upplevt det problemet med mina egna rippers alls. Nog för att det krävs lite joxande med stödbenet när jag fäster det, men jag har inte upplevt några problem alls med stabilitet. Å andra sidan så är de inte direkt vackert poserade på mina baser. <.<
Som sagt, jag känner mer av hållbarhetsproblemet än stabiliteten; bara under målandet och hanteringen där har jag råkat böja benet, och dåliga erfarenheter från warjacks tillhörande andra fraktioner, och för all del andra figurspel jag pillat med, säger att det mycket sällan är en bra idé att sätta sin tillit till < 1mm cylinrar, vilket (typ) det vi snackar om på benet. Klart det går att vara hemskt försiktig också, men jag tar hellre en ful stödpinne än att benet går av under transport nån gång.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag tycker att det är en snyggt målad figur, även om jag gärna skulle se lite tydligare highlights för kontrastens skull, det blir en aning murrigt. Nu vet ju jag att du inte gillar skarpa highlights, så jag skriver nog för blinda ögon.

Jag tycker dessutom att det är en katastrofalt feldesignad miniatyr eftersom det är sådana problem med att få den att stå ordentligt. Det gör den inte mindre snygg, men det är uselt av tillverkaren att inte designa figurer så att de kan användas utan att kunden måste förstärka upp med stödben och grejer.

Foggmock

Myrmidon
Well, jag har lyckats posera mina (två stycken) på bara ett ben utan några som helst problem, och de har transporterats och sett ganska mycket spel samt spelats av andra som kanske är rent av oförsiktiga.

Ingen pinning, inget greenstuff, ingenting. Antingen har krank fått måndagsex, eller så måste han lern2glue. :gremtongue:

krank

Foggmock said:
Ingen pinning, inget greenstuff, ingenting. Antingen har krank fått måndagsex, eller så måste han lern2glue. :gremtongue:
Fast... det är ju (som sagt) inte där man limmar problemet ligger, utan i att benet på smalaste stället är ungefär lika tjockt som en units spjut. Alltså inte så tjockt alls.

Jag tar nog hellre det säkra före det osäkra, helt enkelt - minas ben har inte heller gått av ännu, men jag har råkat böja det ena och sedan böjt tillbaks det. Vet inte om du tänkt på det, men det metallmaterial de här prylarna är gjutna i är inte det mest stadiga - det går lätt att karva i, och spjutspetsar och annat smalt blir lätt böjda.

Så om jag kan undvika en eventuell katastrof i framtiden med en liten svartmålad och kamouflerad pinne, då gör jag nog det. För sinnesfridens skull.

krank

Vitulv said:
Jag tycker dessutom att det är en katastrofalt feldesignad miniatyr eftersom det är sådana problem med att få den att stå ordentligt. Det gör den inte mindre snygg, men det är uselt av tillverkaren att inte designa figurer så att de kan användas utan att kunden måste förstärka upp med stödben och grejer.
Jag håller med, och menar nog att Fogge skönmålar modellen en smula. Alltså, enheten ska stå såhär:

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>

XX
OXXXXO
O XX O
O O
O
--

</pre></div></div>

Där O är benen, X kroppen och -- den lilla tennbit man ska fästa i bottenplattan. Tyngdpunkten ligger alltså inte ovanför den punkt där skiten ska fästas, vilket åtminstone jag tycker känns minst sagt suspekt. Och osäkert. Och då benet dessutom, som sagt, är typ ett spjut tjockt känner jag inte att detta var en optimal design, nej.

De har en del såna, Privateer. De har grymt snygga figurer och jag älskar metall, men designen lämnar ibland en del övrigt att önska.