Vimes
Sillkung
Jag är mycket skeptisk till att någon som skriver "Jag ska minsann bojkotta Warren Ellis nu!" på riktigt gör det med avsikten att på något vis förbättra världen. Som @dancodan handlar det förstås om att signalera sin egen moral. Jag menar herre gud, att söka social bekräftelse för sin person är väl liksom det mest mänskliga man kan göra? Det är väl klart som korvspad att ryggdunkar och likes typ är 90% av vad som driver någon till att göra något i ett socialt sammanhang över huvud taget?Jag vet inte hur du känner för det, men personligen skulle jag vilja bidra till att göra världen till en bättre plats.
Hade det varit så, att man på något rationellt sätt försökt "förbättra världen" hade man väl för fasen inte lagt tid på det här? Att många kulturmän är kukar är liksom inte ens i samma galax som riktiga samhällsproblem. Och jag köper inte för en halv sekund att "ja, men man kan ju göra både ock! bara för att jag bryr mig om den här lilla grejen betyder inte att jag inte gör något åt den stora grejen". Tid, energi och socialt utrymme är begränsat, tänk om det till och med är så att alla de här sakerna som faktiskt är viktiga på riktigt får mycket mindre utrymme för att "de goda" är upptagna med pilla sig i naveln över en serieskapare på ett internetforum. Jag kan inte för mitt liv förstå hur man kan se den här tråden som en del av "förbättra världen" - om det nu är det det här ska handla om.
Men det är ju inte det det här handlar om. Det här handlar om att signalera en position i ett socialt sammanhang.
Men hey! Det är ju så moral fungerar! Den konstrueras socialt. Och vi ska väl vara glada över att det är godhetssignalering och inte ondskesignalering (det finns ju helt andra forum där man får poäng för helt andra åsikter, såklart). Men vi kanske inte behöver låtsas som att det är någon form av rationell plan för att förbättra världen?